Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

De atmosfeer van Pluto in beeld

Deze foto werd ruim een dag na de passage van de dwergplaneet op een afstand van 2 miljoen kilometer gemaakt door New Horizons, toen Pluto precies tussen de Zon en de sonde in stond.

 
Pluto haze.jpg
Pluto haze.jpg (141.96 KiB) 1688 keer bekeken
Bron: Nasa

 

De zichtbare mist van stikstof en koolwaterstoffen reikt tot 130 kilometer hoogte, en blijkt na analyse twee afzonderlijk lagen op 80 en 50 kilometer hoogte te bevatten. Er blijkt een duidelijk verband tussen deze atmosfeer en de roodachtige kleur van het Pluto oppervlak. Methaan (CH4) in de hoogste lagen wordt onder invloed van de straling van de Zon afgebroken en de fragmenten combineren tot meer complexe koolwaterstoffen als ethyleen (C2H4) en acetyleen (C2H2). Deze koolwaterstoffen condenseren in de lagere koudere lagen van de zeer ijle atmosfeer tot kleine ijsdeeltjes die op het oppervlak neerslaan. Daarna polymeriseren deze stoffen via tussenstappen als benzeen langzaam tot de roodachtige tholinen.

 

Vergelijking van metingen door Hubble en NH, m.b.t. de dikte van de Pluto atmosfeer brengen een opmerkelijk feit aan het licht. Tussen de metingen zitten slechts enkele jaren, en in die korte tijd lijkt de helft van de atmosfeer van de afkoelende Pluto neergeslagen op het oppervlak. Pluto koelt af, omdat zijn elliptische baan hem nu steeds verder van de Zon af brengt. In 1989 stond Pluto het dichtst bij de Zon en bevond zich toen binnen de omloopbaan van Neptunus. Over 222 jaar pas staat Pluto weer zo dicht bij de Zon als in 1989. Waarschijnlijk zal de gehele atmosfeer van Pluto in de komende eeuw als ijs op het oppervlak neerslaan, om pas eind volgende eeuw weer te sublimeren tot een atmosfeer.

 

Overigens, als de hele atmosfeer zou neerslaan dan nog zou dit een laagje van slechts enkele millimeters opleveren, de atmosferische druk aan het oppervlak is op dit moment 1 Pascal, slechts 1/100.000 van die hier op Aarde.

 
Opmerkelijk gevarieerd oppervlak

Uit deze samengestelde opname van het Cthulhu gebied blijkt de variatie van het oppervlak duidelijk. Het donkere, kraterrijke en dus oude gebied linksonder. In het midden de waarschijnlijk veel jongere forse ijsbergen, en in het noorden de vreemde polygonen van stikstofijs.

 
Pluto Cthulhu annotated.jpg
Pluto Cthulhu annotated.jpg (541.95 KiB) 1688 keer bekeken
Bron: Nasa

 
Gletsjers

In het noorden van Sputnik Planum zijn duidelijke aanwijzingen gevonden voor recente ijsstromen. Gletsjers lijken zich een weg te banen door een heuvelachtig gebeid in het noorden. Het is goed mogelijk, dat de gletsjers ook nu nog bewegen. De gletsjers bestaan uit een mengsel van stikstof-, koolmonoxide- en methaanijs, dat zich bij de extreem lage temperaturen op Pluto kan gedragen als gletsjers van waterijs hier op Aarde.

 
Pluto ice flows.jpg
Pluto ice flows.jpg (332.92 KiB) 1688 keer bekeken
Bron: Nasa

Charon geen atmosfeer

In bericht 42 (klik) liet ik een grafiek zien van de verduistering van het Alice instrument door Pluto. Duidelijk is daar te zien dat het "licht geleidelijk uitgaat", hieronder eenzelfde meting tijdens de verduistering van het instrument door Charon. Geen spoor van een atmosfeer te vinden op de maan van Pluto:

 
occultation charon.jpg
occultation charon.jpg (152.08 KiB) 1688 keer bekeken
Bron: Nasa

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

Wauw Michel...petje af hoor!
Je hebt er flink wat werk van gemaakt zie ik.

Echt alle informatie over Pluto en NH is hier te vinden!
Als de kinderen vanavond naar bed zijn, ga ik alles lezen.

Thanks for sharing!

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

Michel Uphoff schreef: Nasa heeft vanavond een detail opname van Charon vrijgegeven die ik jullie niet wilde onthouden.
 
Hallo Michel
 
Het viel mij op dat de insert-foto nogal verschilt met de grote foto.

Ik tel op de grote foto 7 kommetjes bij de berg-in-de-krater .... Op de zwart-witte insert/vergroting is dat aantal maar ook de vorm en formatie compleet anders.

Ik snap dat de foto's van verschillende afstand genomen zijn en dus verschillende hoeken, maar nog zouden de 7 "dwergen" (lol) goed te herkennen moeten zijn vooral omdat 4 ervan n vierkant vormen.


PS: hihi ... de 7 dwegen (kuilen) en Sneeuwwitje (berg in kuil)
 
Verder lees en volg ik met veel plezier dit topic. Dankjewel voor zoveel informatie en up-dates.
 
PSps:

Ben jij bekend met of heb je een verklaring voor de rode strepen op Tethys (Saturnus' maan) ?
 
Bedankt, Krispy

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

Ik heb wat lijntjes getrokken tussen de overzichtsfoto en de insert:
post-28644-0-02355100-1437093029.jpg
post-28644-0-02355100-1437093029.jpg (179.07 KiB) 1692 keer bekeken
Niet alleen de afstand verschilt, maar Charon is ook wat verder van links naar rechts geroteerd tussen de opnames. Daardoor zijn de schaduwen anders. Bij de insert bijvoorbeeld is de linkerrand van de grote krater rechts nog net zichtbaar, terwijl op de wat eerder genomen overzichtsfoto die krater nog in zijn geheel zichtbaar is.
 
Tethys:
Verborgen inhoud
Off topic, maar ik antwoord toch even ;) .
Ben jij bekend met of heb je een verklaring voor de rode strepen op Tethys (Saturnus' maan) ?
 
Ja ik ben daar mee bekend. Maar nee, ik heb er geen verklaring voor. Die strepen lijken wel met een viltstift getrokken, dwars door kraters en vlakten heen. Min of meer concentrisch boogvormig en een paar kilometer breed maar honderden kilometers lang. De kleuren zijn niet natuurlijk, en zwaar versterkt door de opnametechniek. Met het blote oog zouden ze waarschijnlijk nauwelijks waarneembaar zijn. Desalniettemin een curieus verschijnsel! Verse breuklijnen, waaruit chemicaliën omhoog komen?
tethys red circles.jpg
tethys red circles.jpg (178.24 KiB) 1692 keer bekeken
De 'rode' lijnen op de Saturnusmaan Tethys. Bron: Nasa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

De eerste hoogtekaarten van Ceres zijn uitgekomen:
 
Ceres altitude map globe.png
Ceres altitude map globe.png (884.52 KiB) 1688 keer bekeken
Ceres altitude map.png
Ceres altitude map.png (1.16 MiB) 1688 keer bekeken
Bron: Nasa. Klik op de afbeelding voor grotere weergave.
 
De kleuren verlopen van blauw, - 7,5 km via groen, geel, rood, paars, lichtbruin naar + 7,5 km.
 
Ook van Pluto en Charon zijn de eerste, zeer voorlopige, kaarten met niet officiële namen gemaakt:
 
pluto-map-first-preliminary.jpg
pluto-map-first-preliminary.jpg (123 KiB) 1688 keer bekeken
charon-map-first-preliminary.jpg
charon-map-first-preliminary.jpg (50.25 KiB) 1688 keer bekeken
Deel van de Pluto kaart, en de Charon kaart. Bron: Nasa
 
Hier Sputnik Planum in wat meer detail.
Sputnik-Planum-Annotated.jpg
Sputnik-Planum-Annotated.jpg (206 KiB) 1688 keer bekeken
Bron: Nasa
 
In de bijlage (zip) een mooie grote afbeelding van Sputnik Planum (het linkerdeel van het 'hart', Tombaugh Regio) samengesteld uit de drie afzonderlijke hoge resolutie beelden die tot op vandaag ontvangen zijn. Bijzonder de moeite waard om de zeer gevarieerde topologie van dit deel van Pluto te bestuderen!
 
Hires opnamen Spunik Planum:
Pluto Sputnik Planum.zip
(3.9 MiB) 229 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

Mooie fotos weer Michel!
Is New horizons Pluto alweer gepasseerd?

Ik geloof dat die dan verder foto's gaat maken van de kuiper gordel toch?

Berichten: 703

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

New Horizons is op 14 juli met bijna 50,000 km/h langs Pluto gevlogen ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

Prachtige opnamen!
Maar zou er ook een foto beschikbaar zijn waarop de zon is te zien vanuit de positie van NH? Hij maakt nu immers foto's naar de richting waar die vandaan komt. Het lijkt me interessant om de lichtsterkte te kunnen vergelijken met de achtergrond sterren.
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

Jazeker, NH is al weer 27 miljoen kilometer 'achter' Pluto op dit moment.
NH doet nu geen metingen meer aan het Pluto stelsel en zendt voornamelijk data. Om een indruk te geven van het beeld dat NH vandaag naar de Aarde zou kunnen zenden een oude opname gemaakt op de heenweg op ongeveer dezelfde afstand:
 
Afbeelding
 
Inderdaad gaat naar verwachting (of hoop) NH een kuipergordelobject bezoeken. Daar zijn er honderdduizenden van, maar er een van bezoeken is zo simpel nog niet:
 
NH heeft een beperkte hoeveelheid brandstof aan boord en een hoge snelheid (zo'n 14 km/s). Hierdoor kan NH maximaal 1 graad van de huidige koers (richting het sterrenbeeld Boogschutter) afwijken, en moet in die kleine kokervormige ruimte dan in de nabijheid van een voldoende interessant object komen.
Dat object moet niet te ver weg zijn, omdat de reis dan te lang duurt, de energiebron teveel uitgeput raakt en het signaal van de zender te zwak wordt.
Vooralsnog hebben twee Kuipergordelobjecten (PT1 en PT3) de voorkeur. Beide zijn slechts 30 tot 50 kilometer in diameter. Als voor een van deze twee objecten gekozen wordt zal de flyby in respectievelijk maart en januari 2019 plaatsvinden.
 
Alan Stern, hoofd onderzoek van de NH missie zal naar verwachting deze maand nog een definitief voorstel doen voor een vervolgmissie naar PT1 of 3, maar het kan nog een jaar duren voor Nasa besluit er ook geld voor te reserveren. Ondertussen zal het NH team dan een voorschot moeten nemen en ergens voor het eind van dit jaar NH alvast de goede richting in moeten sturen. Wacht men langer, dan zal de noodzakelijke koerscorrectie te groot worden voor de hoeveelheid stuwstof aan boord van NH.
 
Maar voordat dit berichtje de indruk zou wekken dat het NH nieuws nu wel op zijn retour is; nog meer dan 90% van alle wetenschappelijke data zit in het geheugen van NH en die moeten tot eind 2016 naar de Aarde verzonden worden. We kunnen nog veel nieuws over het Pluto systeem verwachten.

Berichten: 703

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

Ik neem aan dat NH ongeveer in het vlak van de zon en planeten richting pluto is gevlogen. Kan ik uit die animatie dan opmaken dat Pluto en Charon (ongeveer) loodrecht op dat vlak om elkaar heen draaien?
 
Hoe zit dat bij andere planeten en hun manen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

dat Pluto en Charon (ongeveer) loodrecht op dat vlak om elkaar heen draaien?
 
Ja dat is correct.
 
Hier de axial tilt van de planeten (Voor de preciezen, Pluto is een dwergplaneet. Voor de rekkelijken, wat een onzin is dat toch.)
 
axial tilt planets.jpg
axial tilt planets.jpg (117.53 KiB) 1688 keer bekeken
Klik voor grotere weergave.
 
De meeste manen draaien min of meer in het equatoriale vlak van hun moederplaneet dus staat het baanvlak van de manen van Uranus en Pluto min of meer haaks op het omloopvlak van de Aarde (de ecliptica). Overigens wijken met name de omloopbanen van Mercurius en Pluto met respectievelijk 7 en 17 graden nogal van dat vlak af.

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

Emveedee schreef: New Horizons is op 14 juli met bijna 50,000 km/h langs Pluto gevlogen ;)
Bedankt Emvedee door drukte kan ik het allemaal niet meer zo goed volgen.

Gelukkig is er deze topic!

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

Maar voordat dit berichtje de indruk zou wekken dat het NH nieuws nu wel op zijn retour is; nog meer dan 90% van alle wetenschappelijke data zit in het geheugen van NH en die moeten tot eind 2016 naar de Aarde verzonden worden. We kunnen nog veel nieuws over het Pluto systeem verwachten.
 

Klinkt goed, ben benieuwd wat er nog meer voor data binnen zal komen.

Enig idee wat er na de kuiper gordel is?

Ik wil een missie naar een zwart gat, helaas ben ik geen miljardair anders had ik daar zeker geld in gepompt!

Vroeger waren er nog heel veel programma's te zien zoals, cosmos a spacetime odyssey, earth from space, en nog veel meer over het universum.

Nu zie ik alleen nog maar Nazi megastructures op NGC  :cry: 

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

Enig idee wat er na de kuiper gordel is?
 
De binnenste Oortwolk en de Oortwolk. Twee nogal onbekende gebieden met enorm veel objecten, in de Oortwolk zelf waarschijnlijk biljoenen(!) kometen op een werkelijk enorme afstand.
 
In de binnenste Oortwolk zijn er een paar zeer interessante objecten ontdekt. Binnenkort maak ik daar een nieuwstopic over, omdat er de laatste tijd een paar vernieuwende onderzoeken naar geweest zijn.
 
Geld in een zwart gat pompen klinkt niet alleen onverstandig, het is voorlopig ook volkomen onhaalbaar. Daarvoor staan de black holes vooralsnog veel te ver weg, en dat is slechts een van de problemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ceres en Pluto, Dawn en New Horizons

Een mooie animatie van Ceres gemaakt op basis van de opnamen tot op heden. Binnenkort zal Dawn in een lagere omloopbaan terecht komen, en ons nog gedetailleerder beelden gaan verstrekken.
 

Reageer