Activerings energie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

Activerings energie

Hallo iedereen,
Ik wil laten zien dat de reactie van stof A met een katalysator tot stof B een lagere activeringsenergie heeft dan de reactie van stof A tot stof B zonder katalysator. Ik weet echter niet waarom de katalysator een lagere activeringsenergie heeft. Is dit misschien van een formule af te leiden?
Ik vroeg me af of iemand me hierbij kan helpen.
Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Activerings energie

Nee, dat is de definitie van een katalysator. Die maakt een ander reactiemechanisme mogelijk, waar een andere (lagere) activeringsenergie bijhoort, en bijgevolg een grotere reactiesnelheid.
 
Het enige wat je moet laten zien zijn de reactiesnelheden met en zonder katalysator.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 17

Re: Activerings energie

Ohh oke dankjewel

Ik vraag me nog wel af waar de activering energie van afhangt. Waarom heeft de ene reactie een andere activering energie dan de andere reactie? Heeft dit misschien te maken met de sterktes van de bindingen van een molecuul die reageert?

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Activerings energie

Ja, en met nog een hele hoop andere dingen. Dit forum is niet de meest geschikte plaats om dat soort theorie door te nemen.
 
Voor een profielwerkstuk op middelbareschoolniveau is het afdoende om de uitleg te hanteren zoals ik hierboven schreef. Neem anders ook een kijkje op Wikipedia:
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Katalysator
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Activerings energie

Majid schreef: Ik weet echter niet waarom de katalysator een lagere activeringsenergie heeft.
 
Een katalysator 'heeft' geen activeringsenergie, maar een chemische reactie heeft dat wel.
Stoffen die een chemische reactie willen ondergaan moeten eerst over een drempeltje geraken, alvorens naar beneden te gaan, op weg naar stabielere producten met een lagere energie. 
 
De katalysator verlaagt dit drempeltje. Noem het een duwtje in de rug. Hoe die dat doet kan soms heel complex zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Activerings energie

Benny, "verlaagt het drempeltje" is een heel goede manier om dit te zeggen. Maar "duwtje in de rug" absoluut niet.
 
Een katalysator helpt zowel een heengaande als een teruggaande reactie. Als de drempel lager is begrijp je dat: dan kun je makkelijker naar binnen maar ook makkelijker naar buiten gaan. Maar met een duwtje in de rug begrijp je dat niet! Dat zou je doen denken dat je op de terugweg wordt tegengewerkt, maar dat is bij een katalysator dus absoluut niet zo.

Reageer