Is dit een redox reactie?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

Is dit een redox reactie?

Hallo ik kwam deze reactie tegen in het Clausproces
2H2S + SO23S + 2H2O
maar ik vroeg me af wat voor reactie dit is. Ik weet dat zwavelwaterstof een krachtige reductor is dus ik vroeg me af of dit misschien een redox reactie is
 
Bij voorbaat dank
 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Is dit een redox reactie?

Tegenwoordig noemen we dat waterstofsulfide, maar inderdaad. Dit is een redoxreactie. Je kunt dit zien door de oxidatiegetallen van S (of O) voor en na de pijl te vergelijken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 69

Re: Is dit een redox reactie?

Het is inderdaad een redoxreactie. Hoe herken je redoxreacties?: het oxidatiegetal (OG) van eenzelfde atoom vóór de reactiepijl verschilt van het OG achter de pijl. 

Als het oxidatiegetal constant blijft, spreekt men niet meer van een redoxreactie maar van een ionuitwisselingsreactie. Deze reacties worden onderverdeeld in gasontwikkelingsreacties (vorming van een gas), neerslagreacties (vorming van neerslag - stof die niet oplost en dus bezinkt en overblijft in de oplossing) en neutralisatiereacties (vorming van water en eventueel een neutrale stof (pH=7)). 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Is dit een redox reactie?

Bij ionuitwisselingsreacties veranderen de oxidatiegetallen inderdaad niet , maar niet alle reacties waarbij de oxidatiegetallen gelijk blijven zijn ionuitwisselingsreacties.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer