black light => UV => schadelijk???

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

black light => UV => schadelijk???

hello,

in een vorig leven had ik enkele blacklights in mijn kamer, die wel serieus aantal uren/dagen/weken gebrand hebben.

in een ander topic here lees ik dat die blacklights ook UV uitstralen.... is dat dan niet schadelijk voor gezondheid???

thx

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: black light => UV => schadelijk???

Volgens mij is dat helemaal niet schadelijk. Een black light heeft veel

gelijkenis met een standaard Tl - lamp. Wat zorgt er dan voor die kleur , heel simpel ; Het fluorescentiepoeder. Ja lampen stralen een uv - licht uit (soms wel 60 %). Maar dat is relatief. Je gaat ook niet je hand er gaan tegenleggen hé . Trouwens een black light is zelf nog gezellig ook.

Mss voor een beter resultaat een elektronische voorschakelapparaat schakelen , als je dat nog niet hebt. Dan stralen de lampen ook minder warmte af. ( Je moet toch van wat dood gaan :shock: )

Groeten PneumaticQ

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: black light => UV => schadelijk???

Het lijkt me toch niet zo goed hoor: van UV-A krijg je wel degelijk huid-veroudering. Het is natuurlijk ook niet zonder reden dat zonnebrandcreme deze golflengtes ook tegenhoud...

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 270

Re: black light => UV => schadelijk???

Elmo schreef:Het lijkt me toch niet zo goed hoor: van UV-A krijg je wel degelijk huid-veroudering. Het is natuurlijk ook niet zonder reden dat zonnebrandcreme deze golflengtes ook tegenhoud...

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet
Ik vul aan met:

(http://www.telegraaf.nl/binnenland/article9039081.ece)
Uva, dat veroudering van de huid veroorzaakt, richt een minder directe schade aan op het DNA dan uvb. Daarom werd het tot nu toe als veel minder kankerverwekkend beschouwd, zo wordt verklaard in de internationale studie. Die verscheen in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA.  

De wetenschappers onderzochten twee typen huidkankercellen om het effect van uva te bestuderen. De meeste mutaties die uva aanrichtte, werden gevonden in cellen diep in de huid, terwijl de door uvb veroorzaakte mutaties dichter aan het oppervlak van de huid lagen.  

"Door de mutagene effecten die uva-golven hebben op het delen van stamcellen in de huid, kan dit type ultraviolet licht sterker bijdragen aan huidkanker dan tot nu toe werd aangenomen", zo blijkt uit de studie.  
Ultraviolet heeft in vergelijking tot zichtbaar licht een veel groter spectrum. Is het niet mogelijk dat ( ik heb geen kennis hiervan ) dat de materialen die reageren op blacklight straling niet heel gevoelig kunnen zijn? Dat blacklights dus op een golflengte/frequentie werken die net buiten het zichtbare licht valt? Of zijn de nadelen hiervan een slechter resultaat qua het gevraagde effect bij blacklights? Een bepaalde frequentie laat de cellen in de huid alleen aantasten? ( dus deze ook? ).

Ik gok maar wat :shock: Het is nog vroeg

Re: black light => UV => schadelijk???

UV licht is NIET zichtbaar. En zoals eerder gemeld is UV-A wel degelijk schadelijk.

Het zichtbare licht dat uit echte UV-lampen komt zijn zichtbare nevenprodukten, die dicht tegen het UV-spectrum aanliggen.

Niet per ongeluk zo gemaakt, kan je tenminste zien dat ze "aan" staan.

Het licht van blacklight lampen wordt kunstmatig omgekleurd, maar is geen echte UV, dus ook niet schadelijk.

Ook voor TL-blacklight geldt dat deze niet in het gevaarlijke gebied komen. Het gaat hier immers om zichtbare effecten. Die liggen dus in het nog net zichtbare spectrum, ver van het onzichtbare UV-b en UV-A gebied.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: black light => UV => schadelijk???

Heb het vroeger ook is opgezocht of het schadelijk was, enige wat ik ervan gevonde heb was dat `het schadelijk is voor de ogen`

Reageer