Natuurkundig verschijnsel of technisch mankement?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Natuurkundig verschijnsel of technisch mankement?

Pas heb ik mijn warme kraan in de keuken gerepareerd door het leertje vervangen. Het probleem was dat ik de kraan een heel stuk kon open draaien voordat er dan plotseling een (veel te) heftige straal uit kwam. Na het vervangen van het leertje ging het een paar dagen goed, maar nu is het probleem weer terug. Draai ik de kraan met een ruk open dan gaat het meestal goed, maar draai ik de kraan heel langzaam en voorzichtig open dan komt er eerst bijna niets uit, en dan plotseling een harde straal.
 
Is er iets kapot aan de kraan? Is het een natuurkundig verschijnsel? Of heeft het iets te maken met de warmwatervoorziening?

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Natuurkundig verschijnsel of technisch mankement?

dat na het vervangen van het leertje, het een tijd goed gaat, lijkt te wijzen naar de kraan,
speling of andere slijtage..., 
 
Mits de hoofdkraan uit is geweest, om het leertje te vervangen, dan zou het ook iets anders
kunnen zijn, maar dat is te testen, haal de druk er nog een keer af, en kijk of het dan daarna weer een
tijdje weg is...
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Natuurkundig verschijnsel of technisch mankement?

WillemB schreef: (...) haal de druk er nog een keer af, en kijk of het dan daarna weer een
tijdje weg is...
 
Alleen de druk er even af halen, of moet ik dan nog meer doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Natuurkundig verschijnsel of technisch mankement?

ja, de druk leven laten weg vloeien door de kraan even open te doen,
net alsof je het leertje vervangen hebt. Even minuutje wachten en de druk er weer op.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Natuurkundig verschijnsel of technisch mankement?

Gedaan. De kraan blijft raar doen: eerst bijna niets, dan ineens een harde straal.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Natuurkundig verschijnsel of technisch mankement?

Tip: bel een loodgieter.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Natuurkundig verschijnsel of technisch mankement?

Als je de kraan echt heel langzaam open draait, dan zou je een punt moeten vinden
waarbij ineens naar groot gaat. probeer dat punt eens te analyseren, om er achter
te komen of het nu wel of niet aan de kraan ligt.
 
Waarschijnlijk heb je een geiser of boiler, daar zitten volgens mij ook nog kleppen in,
die zouden kunnen blijven hangen. Maar dan heb je echt een loodgieter nodig.
 
Zit met twee gegevens, leertje vervangen en de druk is eraf geweest,
een van de twee veroorzaakte dus dat het even goed werkte...maar welke
en waarom
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Natuurkundig verschijnsel of technisch mankement?

De warme kraan van de wastafel werkt wel normaal. Verder woon ik in een flat en heb ik geen toegang tot de geiser of boiler.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Natuurkundig verschijnsel of technisch mankement?

Dan is het dus slijtage van de kraan, welke blijkbaar even goed werkte nadat je het uit elkaar had gehaald,
om het leertje te vervangen, waarschijnlijk het vet wat er in zit tijdelijk verplaatst.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Natuurkundig verschijnsel of technisch mankement?

WillemB schreef: Dan is het dus slijtage van de kraan, welke blijkbaar even goed werkte nadat je het uit elkaar had gehaald,
om het leertje te vervangen, waarschijnlijk het vet wat er in zit tijdelijk verplaatst.
 
Dat zou goed kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Natuurkundig verschijnsel of technisch mankement?

De kraan doet het weer goed, het leertje was aan een kant naar buiten uitgestulpt. Heb de uitstulping eraf geknipt en het leertje omgekeerd terug gezet. De kraan werkt nu weer goed. Ook weer opgelost.

Reageer