Wat betekent deze operator?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 234

Wat betekent deze operator?

Wat betekent de
\(\otimes\)
operator?
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Wat betekent deze operator?

Normaal gezien betekent dit symbool het tensor product. Vrij courant in QM, als je 2 deeltjes hebt, dan is de golffunctie van het systeem een tensorproduct van de 2 hilbert ruimtes van elk deeltje apart.

Gebruikersavatar
Berichten: 234

Re: Wat betekent deze operator?

Je zegt dat het tensorproduct een golffunctie oplevert. Maar een foton heeft geen golffunctie, als ik het goed heb begrepen? :shock:
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 234

Re: Wat betekent deze operator?

Wordt hier een golffunctie beschreven? :
 
Afbeelding
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Wat betekent deze operator?

Ja dat is een golffunctie. Het tensor product wordt wel genomen tussen 2 vectoren(golffunctie's) en komt in dit geval overeen met een gewoon product.
Hoe kom je er in hemelsnaam op dat een foton geen golffunctie heeft????
In QM beschrijf je alles met een golffunctie, electronen, atomen , kernen, fotonen en in principe macroscopische objecten worden in QM beschreven met een golffunctie. Alle deeltjes, dus ook fotonen worden op dezelfde manier beschreven. Het enige verschil is de rustmassa, lading, spin etc... .

Gebruikersavatar
Berichten: 234

Re: Wat betekent deze operator?

Er was mij verteld dat fotonen niet voldoen aan de Schrödinger vergelijking. Maar misschien is er een andere vergelijking toepasselijk of heb ik het gewoon verkeerd begrepen.
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Wat betekent deze operator?

voledig verkeert.
 
 
Ik krijg de indruk dat je QM wil leren. Wat ik je zou aanraden is om een serieus boek te pakken (introductory lvl) een stap voor stap hier doorheen te werken.
Maak de oefeningen ook, op die manier ben je zeker dat je jezelf niets wijsmaakt.
Er zijn genoeg van die boeken gratis op het internet te vinden.
Dit boek heb ik nooit gelezen maar van deze schrijver heb ik wel electomagnetisme geleerd en dat was een bijzonder goed boek dus ik verwacht dat dit ook een pareltje is: http://w.ww.fisica.net/quantica/Griffiths%20-%20Introduction%20to%20quantum%20mechanics.pdf.
 
In plaats van hier en daar op wikipedia en fora losse stukken over QM te lezen denk ik dat je beter gaat voor de ystematische aanpak aangezien je dit niet leert 'tussen de soep en da patatate'.
 
groetjes, hans

Gebruikersavatar
Berichten: 234

Re: Wat betekent deze operator?

De link doet het helaas niet... :shock:
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Wat betekent deze operator?

http://www.fisica.net/quantica/Griffiths%20-%20Introduction%20to%20quantum%20mechanics.pdf
Anders typ je gewoon de titel van het boek in google en dan vind je het ergens op de eerste pagina

Bij staat de link zelfs helemaal bovenaan

Gebruikersavatar
Berichten: 234

Re: Wat betekent deze operator?

Als ik het goed begrepen heb, staat de + operator voor superpositie. Echter, soms wordt ook de - operator gebruikt. Waar staat die voor?
 
Bijvoorbeeld:
 
\(\frac{1}{\sqrt{2}}(\mid 0> + \mid 1>)\)
 
en
 
\(\frac{1}{\sqrt{2}}(\mid 0> - \mid 1>)\)
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Wat betekent deze operator?

Weet je wat een operator is? + en - zijn gewoon bewerkingen.
Wat je neerschrijft zijn 2 orthogonale golffuncties

Gebruikersavatar
Berichten: 234

Re: Wat betekent deze operator?

die hanze schreef: Weet je wat een operator is? + en - zijn gewoon bewerkingen.
Wat je neerschrijft zijn 2 orthogonale golffuncties
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het spoor bijster ben. Ik ben al begonnen aan het boek van Griffiths. Maar het duurt wel even voor ik daar doorheen ben. Dan hoop ik alles te begrijpen.
 
Wat ik nu probeer te begrijpen is hoe een Bell-measurement werkt, hoewel ik de notaties nog niet goed snap.
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 234

Re: Wat betekent deze operator?

Is het eenvoudig uit te leggen wat de 0 in |0> en de 1 in |1> betekenen?
De oplossing is niet dat er geen oplossing is.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Wat betekent deze operator?

Dat boek dat ik je gaf neem je normaal gezien door op een half jaar tijd indien je van nul moet beginnen. Let wel op, basiskennis lineaire algebra en calculus is zeer belangrijk.
 
Bell states zijn zeer interessant maar voor een beginner raak je snel op een dwaalspoor. Probeer eerst de meest basis begrippen te begrijpen, wat is een golffunctie, hoe evolueert die, wat is de impuls,energie,snelheid van mijn deeltjes(dit is waar operatoren voor dienen),... enz....
 
Weet je hoe je systemen in klassieke mechanica beschrijft? Wat is het equivalent van phase space in QM?
 
de |0> en |1> waar je naar vraagt zijn 2 verschillende golfuncties van een systeem. Dit is de braket notatie, leer eerst wat een golfunctie is en hoe ermee gerekent wordt.

Wat de 0 en 1 juist betekent hangt af van de context.

Reageer