Graden terug rekenen naar afstand

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 113

Graden terug rekenen naar afstand

tan ∠ = overstaande rechthoekszijde / aanliggende rechthoekszijde
 
8 / 4 = 2
 
tan¯¹ (2) = 63,43°
 
​Als ik geen aanliggende rechthoekszijde afstand heb, maar wel het aantal graden en de overstaande zijde, hoe reken ik dan de aanliggende zijde uit? Probeer nu tig combinaties op mijn rekenmachine maar het wil mij niet lukken, wat doe ik hier fout? (hoop dat de formule correct geschreven is zo) 
 
Edit: Kan namelijk geen voorbeeld vinden op internet, dus wellicht dat ik niet weet hoe het heet ? Of ik wil iets wat veel te lastig is en niet 1 2 3 een knopje daarvoor aanwezig is op de rekenmachine, dat kan natuurlijk ook. 
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Graden terug rekenen naar afstand

Volgens mij heb ik hem! 
 
tan (62.43494882) = 2
 
Even wat andere getallen testen!
 
Edit: Dat bleek het dus te zijn wat ik zocht! Gewoon stug blijven proberen en je komt er wel :)
        En ik moet natuurlijk ook spreken over booggraden! We leren het nog wel. 
        En het moest zijn booggraden terug rekenen naar tanges..... Zucht.
        Maar ik heb weer iets geleerd, wel meer dan 1 ding dus. 
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Graden terug rekenen naar afstand

Even een toelichting hoe ik op deze vraag kwam:
 
Afbeelding
 
Ik had H de hoogte van de toren en het aantal graden van de schaduw. Verder had ik het aantal stadia van D en een vaste waarde voor het aantal meters wat een stadia was. Vanuit hier ben ik voor mijzelf zoveel mogelijk dingen gaan uitzoeken wat ik kon berekenen aan afstanden zonder ook maar enige voorkennis van iets. Dus google erbij en maar van alles proberen op te zoeken van het hoe of wat. Mijn vraag was dan ook wat is afstand 'd' en ben dus gaan uitzoeken hoe ik daar achter kon komen.
 
Uiteindelijk ben ik de functie Tan tegen gekomen en iets met Booggraden, maar nog niet doorhebbende wat dit betekende. Dus op dat moment ook nog niet wetende hoe ik de vraag moest stellen. Maar als het goed is heb ik het verhaal nu kompleet mits iemand nog aanvullingen heeft als ik fouten maak in benaming of dat mijn vraagstelling niet klopt.  (hoe booggraden terug rekenen naar tanges)
 
 
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Graden terug rekenen naar afstand

Freshman schreef: ​Als ik geen aanliggende rechthoekszijde afstand heb, maar wel het aantal graden en de overstaande zijde, hoe reken ik dan de aanliggende zijde uit?
tan(hoek)=overstaande/aanliggende

Nu beide leden vermenigvuldigen met de aanliggende zijde:

aanliggende x tan(hoek)=overstaande

Nu beide leden delen door tan(hoek):

aanliggende=overstaande/tan(hoek)

Als je beide leden van een gelijkheid vermenigvuldigd of deelt met éénzelfde getal (bij delen moet het getal verschillend van nul zijn), dan blijft de gelijkheid kloppen. Je kan dit inzien met een simpel voorbeeldje:

10=2x5

Beide leden delen door 5:

2=2

 
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Graden terug rekenen naar afstand

LaTeX test voor de formule: 
 
\( \angle = {o} / {a} \)
 
 
 
Hmmmm..... 
 
Bestaande code:
 
\(a + b = c\)
 
Doe iets fout..... 
 
Bestaande gekopieerd uit een onderwerp:
 
\(\left( \begin{array}{c} 5 \\ 2 \end{array} \right)\)

Code: Selecteer alles

ff wat proberen:
  
\( a + b = c \)
 
Okee ik kom er wel.... maar wat het ik er nu weer voor staan: ergens iets in de handleiding opzoeken.... Dit is een soort fout code. 
 
 
\( a + b = c  \)
 
Die ene lijkt er al op....
 
\( a + b = c\)
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Graden terug rekenen naar afstand

Nu mijn code:
 
\( 
\angle = {o} / {a}\)
 
\( 
\angle = o / a\)
 
Okee eerst maar de hoek:
 
\([/size]\angle\)
 
\( \angle \)
 
\( a + b = [\angle] \)
 
\(\angle[/size] = 5
[size=100]\)
[/size]
 
Font.... hmmm zie nu al wel het symbool wat ik wil, maar heb ik nu verschillende lettertype? 
 
even zelf uittypen:
 
\(\angle\)
[/size]
 
Ja dus..... zucht.... kopieerde de code uit een lijst en daardoor verschillende lettertype.... nu ik hem zelf uittype is het wel goed.
Dus nog een keer mijn formule:
 
\(\angle = o / a\)
 [/size]
 
Yessssss !!!!!!! dat was hem!!!! 
 
PS: Handige tip bij de handleiding voor LaTeX: kopieer niets vanuit iets anders ivm lettertype, daardoor kan de code dus mislukken. 
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Graden terug rekenen naar afstand

Zo nu nog even 1 proberen
 
\(\backsimeq\)
 
Heb dit symbool laatst moeten opzoeken door in numbers bij speciale tekens het symbool op te zoeken en toen in google opgezocht wat het betekende. Voor wat ik nu begrijp betekend dit = gelijk aan....
 
Dus de code die ik wil hebben is:
 
\( \frac{d}{H} \backsimeq \frac{D}{R} \)
 
Hoop dat het lukt..... 

Master!!!! dit is super!!!! Dit is echt vet!!! 
Het lukte in 1 keer... 
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Reageer