Voorbeeld van drama door boodschapper

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 72

Voorbeeld van drama door boodschapper

Voor een stuk over communicatie zoek ik een sterk voorbeeld van een boodschapper die te laat kwam en daardoor de geschiedenis nogal beïnvloedde. Ik weet zeker dat ik zoiets wel eens ben tegengekomen (bij de Romeinen?), maar kan het niet meer vinden. Bijvoorbeeld een oorlogsverklaring of liefdesverklaring die te laat komt. Niet doordat de boodschapper faalde, maar simpelweg omdat het nieuws toen niet sneller reisde. Alle suggesties zijn welkom :-)  

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Voorbeeld van drama door boodschapper

Verhaal van de marathon?
 
of kwam die nog wel op tijd?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates


Gebruikersavatar
Berichten: 556

Re: Voorbeeld van drama door boodschapper

Er schieten mij een paar te binnen. De oorlogsverklaring aan de USA door de Japanners kwam te laat doordat de japanse ambasade te laat kwam met de vertaling. Het vredesverdrag tussen het Verenigd koninkrijk en de USA (de oorlog van 1820) kwam te laat om nog een paar veldslagen te verhinderen. Zo zijn er zonder twijfel nog een aantal voorbeelden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Voorbeeld van drama door boodschapper

In het verhaal van Romeo en Julia speelt het niet aankomen van een boodschap ook een cruciale rol. Volgens mij was het door een epidemie dat de boodschapper de stad niet meer in- of uit kon. Door het ontbreken van die boodschap eindigde het verhaal fataal.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Voorbeeld van drama door boodschapper

Dank voor de suggesties! Die van Romeo en Julia is ook mooi. Maar ik heb inmiddels gekozen voor de Slag om New Orleans (die Cock denk ik ook bedoelde): http://dh.oxfordjournals.org/content/3/3/273

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Voorbeeld van drama door boodschapper

Dichter bij huis was de slag bij Bergen (Noorwegen) een mooie geweest. Over VOC, de Engelsen en de Ruyter.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slag_in_de_Baai_van_Bergen

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Voorbeeld van drama door boodschapper

Die is ook gaaf. Onthou ik voor een andere keer. 

Gebruikersavatar
Berichten: 556

Re: Voorbeeld van drama door boodschapper

Het huis waar de "treaty of Ghent" getekend werd, staat nog in de Veldstraat in Gent (met gedenkbordje), ik passeer er dagelijks. Het is nu een C&A filiaal, dus er is nu een Nederlandse conectie.

Reageer