wat wil de wetenschap bewijzen?

Moderator: Rhiannon

Gesloten

wat wil de wetenschap bewijzen?

​Probeert de wetenschap het bestaan van God te bewijzen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: wat wil de wetenschap bewijzen?

Zonder een scherpe definitie van "God" is dat uitgesloten. Wat je zou moeten doen is eerst een scherpe definitie geven van wat je hier onder "God" wenst te verstaan, en pas daarna kan er mogelijk meer over gezegd worden. Nog beter zou zijn om een ander woord te bedenken om datgene aan te duiden waarvan je al dan niet het bestaan wilt bewijzen, en daar dan een scherpe definitie van te geven. Het woord "God" maakt te veel heftige emoties los, en dan kun je een zinnige discussie meestal verder wel vergeten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: wat wil de wetenschap bewijzen?

zenn schreef: ​Probeert de wetenschap het bestaan van God te bewijzen?
Dat ligt er maar net aan wat je onder "de wetenschap" verstaat. Als je theologie als een wetenschap beschouwt zou je de vraag in dat geval met ja kunnen beantwoorden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Re: wat wil de wetenschap bewijzen?

Wetenschap = kennis vergaren
 
Maar mij lijkt het dat de natuurkunde vragen wil beantwoorden over het ontstaan van.. diezelfde natuur (god). Dus wie we zijn, wat we doen  en waar we vandaan komen.
 
Al duizenden jaren vertellen ze ons dat god (natuur) ons gemaakt heeft en dat er een hogere onbekende kracht  ons beïnvloed (denk maar aan de 10 geboden waarvan er enkele in ons rechtssysteem zijn verwerkt, bv. jij zal niet doden) 
 
Ik weet dat dit debat hier al meerdere malen is gevoerd  en dit mag voor mij op slot... maar toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: wat wil de wetenschap bewijzen?

Opmerking moderator

En bij deze wordt het topic dan ook gesloten.
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gesloten