notaris worden

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 246

notaris worden

Klopt het dat als je notaris wilt worden en een van je familieleden een strafblad heeft, dat je dan automatisch uitgesloten wordt?
Het leek me een raar verhaal toen ik het hoorde, omdat iedereen toch alleen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden en het niet in zijn hand heeft wat zijn familileden/omgeving heeft gedaan/gaat doen..
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: notaris worden

Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie: https://www.knb.nl/de-notaris/aanstelling-notaris
Daar staat niets vermeld over familieleden. Het lijkt mij ook heel sterk.
 
Waar heb je dit verhaal vandaan?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: notaris worden

Ik weet niet hoe het zit met notaris worden, ik weet wel dat als men op bijvoorbeeld Schiphol wil gaan werken er een antecedentenonderzoek door o.a. de AIVD plaats vindt en inderdaad, als er dan huisgenoten of nabije familieleden een strafblad hebben, dan is het spijtig, maar dan gaat de baan aan je neus voorbij.
 
Er zal ongetwijfeld een antecedentenonderzoek plaatsvinden als men notaris wil worden, aangezien het hier om een openbaar ambt gaat, en daar zal dan het eigen verleden in ieder geval worden onderzocht. In hoeverre daar nabije gezins- en/of familieleden worden meegenomen, zou iemand die thans notaris is je ongetwijfeld kunnen vertellen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: notaris worden

Rhiannon schreef: Ik weet niet hoe het zit met notaris worden, ik weet wel dat als men op bijvoorbeeld Schiphol wil gaan werken er een antecedentenonderzoek door o.a. de AIVD plaats vindt en inderdaad, als er dan huisgenoten of nabije familieleden een strafblad hebben, dan is het spijtig, maar dan gaat de baan aan je neus voorbij.
 
 
Ik mag er toch wel van uit gaan dat het soort vergrijp waarvoor het strafblad is invloed heeft op het ontzeggen van de baan? Dat is in ieder geval wel het geval bij aanvragen van een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 246

Re: notaris worden

Rhiannon schreef: Ik weet niet hoe het zit met notaris worden, ik weet wel dat als men op bijvoorbeeld Schiphol wil gaan werken er een antecedentenonderzoek door o.a. de AIVD plaats vindt en inderdaad, als er dan huisgenoten of nabije familieleden een strafblad hebben, dan is het spijtig, maar dan gaat de baan aan je neus voorbij.
 
Er zal ongetwijfeld een antecedentenonderzoek plaatsvinden als men notaris wil worden, aangezien het hier om een openbaar ambt gaat, en daar zal dan het eigen verleden in ieder geval worden onderzocht. In hoeverre daar nabije gezins- en/of familieleden worden meegenomen, zou iemand die thans notaris is je ongetwijfeld kunnen vertellen.
 
Maar als dat het geval is waarom staat het dan niet op Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie website? En ik heb ze ook gebeld en ze zeiden dat ze daar nog nooit van gehoord hadden en dat naar hun weten alleen een verklaring van goed gedrag nodig was. Maar om nou 100% uit te sluiten durfden ze het ook niet te doen. Toen ik de notaristelefoon belde vond hij het een rare vraag en verwees me weer door naar de KNB(die ik dus als gebeld had).
 
Kan iemand hier een defenitieve antwoord op geven( misschien notarissen die lid zijn) of mij vertellen waar ik die definitieve antwoord wel vandaan kan halen? :(
 
alvast dank voor het meedenken
 
edit:
op deze site staat ook dat alleen een VOG nodig is, dat de persoon in kwestie van onbesproken gedrag moet zijn.
 
http://www.jurio.nl/opleidingen/opleiding-kandidaat-notaris/opleiding-notaris

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: notaris worden

Het gaat hier om een vertrouwensfunctie, dus zou het best kunnen dat er niet alleen een antecedentenonderzoek (onderzoek naar justitiële gegevens) maar zelfs een veiligheidsonderzoek wordt gedaan. Voor een vertrouwensfunctie heb je een Verklaring van Geen Bezwaar (VGB) nodig en dat is iets anders dan een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Die laatste wordt door de politie uitgegeven, een VGB door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties of dat van Defensie (zoals bijvoorbeeld op Schiphol de KMar).
 
Lees verder https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-vindt-er-een-veiligheidsonderzoek-plaats
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 246

Re: notaris worden

volgens KNB is dus alleen een VOG vereist.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: notaris worden

In dat geval kun je hier verder lezen over vereisten en regels: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/200564-notaris-worden/#entry1066782
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 246

Re: notaris worden

er is iets mis gegaan volgens mij, want dat link werkt niet....

Berichten: 36

Re: notaris worden

Je kunt zelfs notaris worden als je zelf een strafblad hebt/had... lees verder:
 
De VOG moet je bijvoorbeeld verplicht overleggen wanneer je aan de rechtbank inschrijving als een advocaat verzoekt. Een VOG krijg je als er geen strafbare feiten op jouw naam staan. Heb je wel een strafblad, dan wordt er gekeken of de strafbare gedragingen uit het verleden relevant zijn voor het doel waarvoor de VOG is aangevraagd.
Voor de standaard beroepen zoals advocaat, notaris en rechter geldt over het algemeen dat je niet meer aan de bak komt als je een ernstig delict zoals moord of doodslag hebt gepleegd of een zedenmisdrijf hebt begaan. Maar het is wel zo dat je strafblad na 5 jaar komt te vervallen. Als je in de afgelopen 5 jaar verder niet meer in aanraking bent gekomen met justitie en niet betrokken bent geweest bij een ernstig misdrijf, dan heb je nog grote kans dat je wel een VOG krijgt van het COVOG (Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag). Dus als je als rechtenstudent in het verleden betrokken bent geweest bij een kleine diefstal of vandalisme of vernieling op je naam hebt staan, dan kan je nog best topadvocaat worden!
-May the force be with you!

Reageer