Galeistraf?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Galeistraf?

Weet iemand hier wat een galeistraf is? Ik heb niets kunnen vinden, ook niet in het ebook Middeleeuwse straffen van de Stichting Blokhuispoort.
Deze voor mij nog onbekende straf heb ik gevonden in een tabel in het boek van Noordam op de volgende twee plaatsen:
26-2-1562   Middelburg    Masturbatie                                   galeistraf
29-4-1568   Middelburg    Poging tot masturbatie                  galeistraf
(Noordam, 1995, blz. 25)
 
Het komt mij zo voor dat (wederzijdse) masturbatie blijkbaar een vrij licht vergrijp was.
 
BRON:
Noordam D.J.
Riskante relaties. Vijf eeuwen homosexualiteit in Nederland, 1233-1733
Uitgeverij Verloren, Hilversum 1995

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Galeistraf?

Een galei was een door roeiers voortbewogen schip. Een galeistraf was de verplichting om voor een bepaalde tijd op zo'n galei als roeier dienst te doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: Galeistraf?

De galei was een oorlogsschip met een bemanning tot wel 500 of 600 man, het merendeel geketende slaven of veroordeelden als roeiers in twee lagen boven elkaar en meerdere mannen aan een riem.
 
Ook in de Nederlanden bestond de galeistraf: deze stond o.a. op het deel uitmaken van een dievenbende, maar wellicht dus ook op masturbatie. Vaak werd de straf alleen aan buitenlanders opgelegd, uitzonderingen daargelaten  het Gewest Holland had tijdens de 80-jarige oorlog een speciale galei waar deze veroordeelden enige jaren van hun leven moesten roeien.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 11

Re: Galeistraf?

Dank jullie voor het antwoord.
Het is niet duidelijk of het hier om Nederlanders of buitenlanders gaat. Wel valt in het 1e proces uit 1562 voor het eerst in Nederland het woord "masturbatie", in 1568 door de rechtbank ook wel "masturpatie" genoemd.
Bij een proces op 8-6-1548 beschouwde de rechtbank in Middelburg wederzijds masturberen ook als sodemie en misschien dat de term "luparie" 'tegen de natuur' hier op duidt. Beide mannen kregen hiervoor in ieder geval de straf van geseling.
In een proces op 4-1-1545 waar het ook om masturbatie ging (en onvoltooid anaal contact) kreeg de 42-jarige Willem de Meestere de straf van verbranding. Hij had met enkele jongens "geconverseerd". Hier weten we dus om wie het gaat.
(Noordam 1995, blz. 27-28).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Galeistraf?

Om je een visueel idee te geven: dit is een still uit de film Ben Hur, waarin een scene uit zo'n galeischip zit. Ik weet niet hoe waarheidsgetrouw de film is.
 
maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (45.77 KiB) 1334 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Galeistraf?

physicalattraction schreef: Om je een visueel idee te geven: dit is een still uit de film Ben Hur, waarin een scene uit zo'n galeischip zit. Ik weet niet hoe waarheidsgetrouw de film is.
 
Afbeeldingmaxresdefault.jpg
Voor 0%.
 
In de Grieks/Romeinse tijd werden de schepen geroeid door vrije mannen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer