(student) Chemicus gevraagd voor analyse klusjes

Reageer
Berichten: 14

(student) Chemicus gevraagd voor analyse klusjes

Hallo,
 
Als startende ondernemer in de watersport branche ben ik op zoek naar een (student) scheikunde persoon die mij af en toe kan helpen om chemische vraagstukken te analyseren of te beantwoorden. Toegang tot een (studenten) lab zou daarbij wel handig zijn.
 
Ik wil namelijk een aantal producten in de markt zetten maar wil weten welke grondstoffen dit bevat en eventueel verbeteren/aanpassen
 
Mocht ik echt een product gaan introduceren in de markt dan zal een gedegen rapport gemaakt moeten worden. Ik kan mij voorstellen dat "we" dan gaan leunen op een bedrijfsmatige lab met een certificering.
 
Maar dat is voor nu een stap te ver.
 
Ik hoor graag of hier animo voor is.
 
gr Marco
 
 
 

Berichten: 460

Re: (student) Chemicus gevraagd voor analyse klusjes

zeehond_nl schreef: Ik wil namelijk een aantal producten in de markt zetten maar wil weten welke grondstoffen dit bevat en eventueel verbeteren/aanpassen
 
Mijn eerste vraag is wat je zelf van scheikunde af weet? En over wat voor soort producten we spreken.  Heb je hier enig idee van? Ik krijg sterk het gevoel dat je de "chemie" erg onderschat.
 
Uit een simpel "product" kan je niet zo even bepalen wat de grondstoffen zijn, laat staan het even te verbeteren. (Anders waren er geen grote researchafdelingen nodig om een nieuw soort coating/plastic te ontwikkelen.) Aan welke analysetechnieken zit je te denken?

Berichten: 247

Re: (student) Chemicus gevraagd voor analyse klusjes

Toegang tot een (studenten) lab zou daarbij wel handig zijn.
Ik weet wel dat (in ieder geval) mijn universiteit, mij niet de gelegenheid geeft om experimenten/onderzoek voor een bedrijf te doen in universiteitslaboratoria. Studentenlaboratoria zijn namelijk voor onderwijsdoeleinden ingericht en bieden hier dus niet de mogelijkheid toe. Er zijn natuurlijk wel onderzoekslaboratoria op universiteiten, maar deze worden (deels) van financiën voorzien door de opdrachtgever(s). 
 
Wat natuurlijk altijd een optie is, is om iemand te zoeken voor het literatuurwerk. Mocht je echt een goed plan hebben op basis van de literatuur (en dus al gedaan onderzoek), dan zijn er wellicht onderzoeksinstituten die hier graag mee verder zouden willen. 

 

Berichten: 460

Re: (student) Chemicus gevraagd voor analyse klusjes

Timmoty schreef: Ik weet wel dat (in ieder geval) mijn universiteit, mij niet de gelegenheid geeft om experimenten/onderzoek voor een bedrijf te doen in universiteitslaboratoria. Studentenlaboratoria zijn namelijk voor onderwijsdoeleinden ingericht en bieden hier dus niet de mogelijkheid toe. Er zijn natuurlijk wel onderzoekslaboratoria op universiteiten, maar deze worden (deels) van financiën voorzien door de opdrachtgever(s). 
 
Sommige universiteiten/hoge scholen hebben wel de mogelijkheid om voor vrijwel niets (relatief gezien) onderzoek te laten doen door een groep studenten. Het is dan een win-win situatie. De studenten krijg uitdagende opdrachten uit de praktijk (ipv herhaalproeven uit het boekje), en de vragende partij kost het erg weinig.
 
Een voorwaarde is dan wel dat het een enigsinds afgebakend gebied is, met concrete uitdagingen waar je studenten op los kan laten. Ook dit zal wel geld kosten, maar voor start-ups wordt vaak weinig geld gevraagd. (subsidie mogelijkheden etc). Let wel, dit is niet iets wat je op vrijdagmiddag opzet. Het is belangrijk dat je contractueel dingen goed vastlegt, zeker mbt tot IP/patent dat gegenereerd wordt.

Berichten: 247

Re: (student) Chemicus gevraagd voor analyse klusjes

druipertje schreef:  
Sommige universiteiten/hoge scholen hebben wel de mogelijkheid om voor vrijwel niets (relatief gezien) onderzoek te laten doen door een groep studenten. Het is dan een win-win situatie. De studenten krijg uitdagende opdrachten uit de praktijk (ipv herhaalproeven uit het boekje), en de vragende partij kost het erg weinig.
 
Een voorwaarde is dan wel dat het een enigsinds afgebakend gebied is, met concrete uitdagingen waar je studenten op los kan laten. Ook dit zal wel geld kosten, maar voor start-ups wordt vaak weinig geld gevraagd. (subsidie mogelijkheden etc). Let wel, dit is niet iets wat je op vrijdagmiddag opzet. Het is belangrijk dat je contractueel dingen goed vastlegt, zeker mbt tot IP/patent dat gegenereerd wordt.
 
Hierin heb je natuurlijk gelijk. Maar, in een dergelijke situatie zou ik niet meer spreken van een "studentenlab". Daarnaast, komt hierbij, zoals je zelf ook al aangeeft aardig wat kijken. Ik had het idee dat TS opzoek was naar een student, die ook "toegang" heeft tot een lab. En dat lijkt me zoals je ook aangeeft niet voldoende, om een student/studenten onderzoek voor je bedrijf te laten doen. 

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: (student) Chemicus gevraagd voor analyse klusjes

Opmerking moderator

Verplaatst naar het prikbord.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: (student) Chemicus gevraagd voor analyse klusjes

Een student loslaten in een labo, waar ze op eigen houtje maar iets gaan doen is onverantwoord en zal verzekeringstechnisch ook niet zo leuk uitkomen mocht er iets mis gaan.
 
Er zijn verschillende hogescholen die contract onderzoek doen. Ik weet toevallig dat het hoger laboratorium onderwijs (HLO) van de hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) contract onderzoek uitvoert. Volgens hun beschrijving doen ze ook analytisch-chemisch onderzoek. http://specials.han.nl/sites/biocentre/
 
je zal wel duidelijk moeten zijn met je vraagstuk. misschien helpt het om dat hier ook al te posten, dan kunnen we iets gerichter helpen zoeken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: (student) Chemicus gevraagd voor analyse klusjes

En daarbij, ook de apparatuur op hogescholen kost geld dus het gebruik daarvan moet verantwoord worden. 
Vrijwel alle HBO's voeren onderzoek uit. Op veel plaatsen is een kenniscentrum gelieerd aan de betreffende instelling. De aandachtsgebieden verschillen per HBO. Met wat nadere informatie is de meest geschikte HBO makkelijk te bepalen.
 
Ik heb de topicstarter een berichtje gestuurd voor het geval die informatie liever niet publiek op het forum wordt gezet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: (student) Chemicus gevraagd voor analyse klusjes

Neem me niet kwalijk dat ik het zo brutaalweg zeg, maar startende ondernemers hebben tal van mogelijkheden om zich te laten bijstaan door allerlei expertise centra. Die zijn wel betalend, maar een startende ondernemer die beroep moet doen op gratis hulp, al dan niet onder te toonbank, da's al van bij aanvang een verloren zaak.
Als u dat niet ingecalculeerd hebt in uw "business-plan" bent u al bij voorbaat een vogel voor de kat.
 
IMHO: we zitten in een tijdsgewricht waarin meer en meer fundamenteel wetenschappelijk onderzoek de plaats moet ruimen voor de "toegepast-" variant.
 
Een hoogleraar, inmiddels in emeritaat, vertelde me jaren geleden al, hoe hij elke keer weer moest vechten om een veelbelovende student te laten doctoreren. Dat kon enkel als er een "privé-sponsor" gevonden werd. Op mijn vraag of op die manier wel de objectiviteit kon gewaarborgd worden was het antwoord dat er tal van mechanismen waren om daarvoor te zorgen. Maar de lichaamstaal -hoe arbitrair de interpretatie daarvan ook moge wezen-, vertelde een ander verhaal.
 
Niemand die de "wetenschap" genegen is, kan er blij mee zijn dat onafhankelijk, geheel vrij wetenschappelijk onderzoek, vervangen wordt door contractwerk, hoeveel vrijheden de contracten dan ook -ogenschijnlijk- mogen inhouden.
Hoeveel sommig van dat "wetenschapelijk werk" waard is, is al herhaaldelijk aangetoond. En ja, ook in ernstige peer-reviewed wetenschappelijke publicaties.

Reageer