Johanna "Hans" Westerdijk, E.A.R.F. Baudet

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Johanna "Hans" Westerdijk, E.A.R.F. Baudet

Van Johanna Westerdijk, de eerste nederlandse vrouwelijke hoogleraar, is geweten dat ze tijdens de bezetting/WO II af en toe vriendelijk moest zijn tegen de bezetter, omdat ze nu eenmaal van hem afhankelijk was voor bvb. agar om de schimmelcollectie in Baarn in stand te houden. Na de oorlog werd ze van alle blaam gezuiverd.
 
Anders verging het de Utrechtse hoogleraar E.A.R.F. Baudet. Over die man, buitengewoon hoogleraar veterinaire parasitologie en parasitaire ziekten, is zo goed als niks geweten, alleen dat hij in oktober 1945 oneervol ontslagen werd vanwege het zuiveringsbesluit zie hier.
 
Van Johanna Westerdijk is er een biografie, zie hier, al is die niet helemaal onomstreden. Van Baudet: niks... Waar en hoe vind ik meer informatie over die man en zijn werk?
   

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Johanna "Hans" Westerdijk, E.A.R.F. Baudet

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Johanna "Hans" Westerdijk, E.A.R.F. Baudet

Er zijn zo van die dingen die een mens af en toe bezig houden. Het antwoord op mijn vraag hierboven is wellicht te vinden in het archief van het "college van herstel en zuivering van de rijksuniversiteit te Utrecht". De inventaris van het archief van het college van curatoren van de rijksuniversiteit Utrecht, waarin ook de inventaris van het archief van het college van herstel en zuivering..., is opgenomen, hier.

Omslag 2947 van het archief bevat "Stukken betreffende E.A.R.F. Baudet, hoogleraar in de veterinaire parasitologie en parasitaire ziekten, 1945-1947".

Helaas blijft omslag 2947 voor het publiek gesloten tot het jaar ... 2200.

En ik die dacht dat het enkel bij ons is, dat zaken rond bezetting, collaboratie en repressie nog zo gevoelig liggen.

Reageer