Sociologische modellen voor een beweging

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Sociologische modellen voor een beweging

Ik zou graag de "makers movement" in een model willen vangen.
Op het internet las ik dat de movement ook wel eens cultuur genoemd wordt,
waarbij het UI/Cultuurmodel een logische keuze is.
 
Alleen wat als "het" er nog niet helemaal is in een wijk, of stad?
Ik denk dat een beweging, een community kan laten ontstaan met uiteindelijk cultuur, klopt dit?
 
Vraag me af of er Sociologische modellen zijn voor het vangen van een beweging,
of andere methoden waarbij ik de movement in kenmerken kan vastleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Sociologische modellen voor een beweging

Ik moet bekennen dat sociologie niet mijn expertise is (en ik denk dat dit voor meerderen geldt), maar zou je je vraag wellicht zo kunnen herformuleren dat de exacte vraagstelling wat concreter wordt?

Als ik bijvoorbeeld de zin neem: 'Ik denk dat een beweging een community kan laten ontstaan met uiteindelijk cultuur...'

Dan vraag ik me af hoe je in deze context de vetgedrukte termen definiëert. Ook het werkwoordelijk gezegde kan laten ontstaan kan ik niet goed plaatsen in deze zin.

Alvast mijn dank als je het één en ander zou kunnen ophelderen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.


Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Sociologische modellen voor een beweging

@Professor Puntje, Ik heb het inderdaad over de "Maker culture", zoals op Wikipedia vermeld staat.
Soms wordt er ook wel eens gesproken over de maker- beweging, community, educatie of industrie.
 
Het lijkt alsof de cultuur voornamelijk uit de US komt, maar dan kan je toch nog niet gelijk spreken van een Nederlandse makerscultuur?
Volgens mij is er nu wel een beweging gaande, vandaar dat ik daar een model voor wil vinden om het te vangen.
 
@Anusthesist Als je iets in beweging zet, komen mensen bij elkaar en dan ontstaat er een community.
Gaande weg ontstaan er bepaalde gebruiken ect. in de community wat cultuur vormt.
Dus je heb niet gelijk cultuur, je begint eerst met een beweging op gang te brengen. Althans zo zie ik het nu.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Sociologische modellen voor een beweging

In onze tijd van internet en sociale media hoeven mensen niet meer fysiek bij elkaar te komen om in zekere zin toch een gemeenschap/subcultuur te vormen.
 
Verder zijn er al tal van benaderingen van waaruit sociale bewegingen beschreven kunnen worden. Wat bedoel je precies met een model? Moet dat wiskundig? Misschien iets met sociale netwerken? Verder heeft het maken (en eventueel verhandelen) van "maaksels" ook een economisch aspect. Vanuit die kant kun je het dus ook bekijken.
 
Cultuur wordt ook niet vanuit het niets geschapen. De "makers movement" komt weer uit andere/eerdere bewegingen voort. In zekere zin vormen culturen een continuüm waar we voor het gemak labels op plakken zodra er ergens iets lijkt samen te klonteren. Dat kun je dan in de zin van ideaaltypen beschrijven. 
 
Wat mij persoonlijk aan de "makers movement" opvalt is de positieve benadering van wetenschap en techniek, iets wat binnen alternatieve kringen - naar mijn ervaring - beslist niet vanzelfsprekend is.

Reageer