Gapen en andere aanstekelijke triggers

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Gapen en andere aanstekelijke triggers

Ik heb wel eens gelezen dat indien je erachter wilt komen wie jou stiekem zit te bespieden je een aantal maal moet geeuwen.
En als je dan om je heen kijkt, en iemand op zijn beurt ziet geeuwen, het mysterie hebt opgelost. Dat mag misschien zo zijn maar dan dit...
 
Soms zit je naast iemand en in de periferie van je ooghoek zit iemand waar je je maar kortstondig van bewust bent terwijl je naar de tv kijkt.
Dan ineens krijg je ergens jeuk en je rijkt voor de plek waar jij meent te moeten krabben...maar de persoon naast jouw gaat precies naar dezelfde plek om te krabben om precies diezelfde tijd. Het voelt heel ongemakkelijk om dan door te gaan met krabben voor beide partijen om de een of andere reden. Als ik dat meemaak trek ik steevast mijn handen ongemakkelijk terug, en vaak ook de ander. En vaak volgt snel zo'n tweede simultaan gekrab...
 
Wat betekent dit in menselijk gedrag?  Dit moet werkelijk milliseconde-werk zijn en wat betekent het?  Ik zie vaak oversprong-gedrag-filmpjes van katten maar ik heb het gevoel dat dit werkelijk gelijktijdig geschied, bijna telepatisch....maar daar geloof ik niet in. Dit moet haast wel betekenen dat bepaalde gedeelten van je hersenen, welke begaan zijn met je perifere zicht, zich wel heel erg sterk aanbemoeien waar het betreft aandacht van anderen - het zogenaamde "zesde zintuig".  Wellicht is het zo gevoelig. Maar gevoelsmatig doet het denken aan gelijktijdigheid. Is hier ooit iets over gepubliceerd?  Ik zou er graag meer over willen weten.

Reageer