Onderzoek digitaal of traditioneel leren

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Onderzoek digitaal of traditioneel leren

Hallo,
 
voor mijn profielwerkstuk ben ik bezig met een onderzoek. De vraag luidt: Leren kinderen beter door middel van media of met behulp van pen en papier? 
Onder media verstaan we alles wat digitaal is, dus computers en tablets etc. Bij mijn test leren tweedeklassers Engelse woorden. De helft doet dit op een woordjes site, zoals woordjesleren.nl. Het kenmerk van soortgelijke sites is dat men interactief leert (de site overhoort meteen).De andere helft leert m.b.v pen en papier.
Echter heb ik gegevens nodig van een soortgelijk onderzoek dat al eerder uitgevoerd is. Zodoende kan ik d.m.v mijn tests dat onderzoek bewijzen of tegenspreken. Ik heb lang gezocht naar zulke gegevens, maar niet gevonden. Heeft iemand een suggestie waar ik deze kan vinden, of zelf een soortgelijk onderzoek uitgevoerd (met gegevens)?
 
Alvast bedankt,
 
Lorenzo

Berichten: 1

Re: Onderzoek digitaal of traditioneel leren

Beste Lorenzo,
 
Ik denk dat je constructie validiteit een probleem gaat krijgen. Je wil onderzoeken welke methode kinderen het beste helpt met leren. Vervolgens gebruik je in de digitale variant een interactieve variant, met pen en papier gebruik je een niet-interactieve variant. De interactie/geen interactie kan vervolgens de reden zijn dat kinderen beter of slechter leren online/op papier en daardoor kun je geen uitspraak doen over de effectiviteit van de digitale variant vs de pen en het papier. Alle factoren moeten gelijk zijn behalve de factor "digitaal" en de factor "pen op papier". Anders kunnen andere factoren van invloed zijn op de uitkomsten die je onderzoek produceren. 
 
Groet, Sytze

Reageer