muziek, taal en de hersenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 25

muziek, taal en de hersenen

Mijn profielwerkstuk gaat in op de vraag of het beter is om kinderen Engelse woorden te leren door middel van het luisteren naar een verhaal of door het zingen van een lied.
In onderzoeken heb ik al veel kunnen vinden over de invloed van muziek op de hersenen, maar nergens kan ik de vraag beantwoord vinden of het puur aan de muziek ligt dat kinderen door middel van een lied beter leren of door de combinatie van muziek en taal. Dat muziek zorgt voor een betere taalontwikkeling weet ik, maar of het voordeel heeft als je het in combinatie met taal gebruikt, kan ik niet achter komen. De vraag ligt dus op het gebied van neurologie en taalwetenschappen.
Weet iemand het antwoord of een onderzoek waar het antwoord in zou kunnen staan?
Ik wil graag een serieus antwoord met de bron, want anders kan ik het niet verantwoorden in mijn literatuurlijst.
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: muziek, taal en de hersenen

Mischien heb je dit artikel al gevonden, maar is de moeite waard om toch te posten:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2780359/

Ik zie niet in hoe alléén muziek kan helpen in de ontwikkeling van taal zonder dit te combineren met taal, immers, je probeert via de rechter hemisfeer de dysfunctie in de linker hemisfeer te compenseren (bij de meeste rechtshandige mensen met een afasie iig).

Een instrumentaal nummer afspelen en daarna verwachten als hypothese dat de taalontwikkeling gestimuleerd wordt lijkt me erg vergezocht, want het betreft de andere hemisfeer. Dus muziek moet wel in combinatie met taal worden toegepast om een logisch mechanisme te hebben; namelijk het complementeren van beide hemisferen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: muziek, taal en de hersenen

Nog een uitstekend stukje wetenschappelijk werk, dat wat ik al dacht ook bevestigt:

"Researchers indicate that the left hemisphere analyzes the structure of music, while the right hemisphere focuses on the melody; thus music synchronizes the right and left hemispheres of the brain"

Bron: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED442707.pdf

Met andere woorden: muziek zonder taal zal niet de taalontwikkeling stimuleren (althans zover onze kennis nu reikt).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: muziek, taal en de hersenen

bekijk de publicaties van prof. Eric Scherer eens. daar kom je vast verder mee, interessant is ook de evolutionaire kant rondom het FOXP2-gen. even googlen en je ziet de lijntjes lopen. misschien heb je zijdelings iets aan mijn diss. "womb as lost paradise" www.academia.edu. zoeken op titel.
succes, gideon

Reageer