Pijnstillers of drugs

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 12.262

Pijnstillers of drugs

Opmerking moderator

 
 
Geen idee wat men op straat verkoopt. Maar korte werking is soms wellicht aantrekkelijk. Aan de lege lachgaspatronen op de parking te zien in ieder geval wel, of er is iemand stiekem slagroomtaarten aan het decoreren ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pijnstillers of drugs

Geen idee wat men op straat verkoopt. Maar korte werking is soms wellicht aantrekkelijk. Aan de lege lachgaspatronen op de parking te zien in ieder geval wel, of er is iemand stiekem slagroomtaarten aan het decoreren ;)
Lachgas is alleen niet zo verschrikkelijk verslavend als opiaten en de recreatieve context is niet te vergelijken. Lachgas is een sociale drug zoals bijvoorbeeld MDMA, cocaïne etc. Opiaten zijn een isolerende drug en wordt vaak gebruikt om allerlei problemen te ontvluchten. Je gaat na een bolus heroïne niet nog even gezellig naar het café om maar zo te zeggen.

Mensen die opiaten gebruiken willen altijd het sterkste en langste effect want dat is vele malen kosteneffectief. Ik zeg niet dat Remifentanil niet af en toe recreatief gebruikt zal worden, maar juist door

de korte en sterke 'rush' zal dit gebruik binnen no-time eindigen in een heroïneverslaving (veel langere werking, veel goedkoper, veel makkelijker te verkrijgen en met minder kans op een overdosis omdat het minder krachtig is, hoewel je nooit weet waarmee het versneden is (maar dat geldt net zo goed voor Remifentanil, nog sterker: bij die laatste moeten er wel veel meer andere stoffen in zitten, anders is het niet te prepareren ofwel te 'cooken')).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Pijnstillers of drugs

Interessant. Ik heb wel vernomen dat fentanyl inmiddels een aardige markt heeft veroverd voor recreatief gebruik. Mogelijk komt dat door de zeer lage benodigde dosering waardoor het eenvoudiger te smokkelen is (recreatieve dosis van een mg of wat, dus duizenden doses te vervoeren in een klein flesje/pakje oid). 
 
Klinkt overigens wel als linke soep - hoeveelheden rond 1 mg nauwkeurig afwegen is nog niet zo eenvoudig met simpele apparatuur, zeker niet als een factor 2 of 3 ernaast zitten fataal is. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pijnstillers of drugs

Klopt. Fentanyl schijnt erg goedkoop te zijn op de zwarte markt om de prijzen van heroïne te drukken omdat er een ware oorlog gaande is tegen vooral heroïne. Daar heeft vooral de Amerikaanse bezetting van Afghanistan mee te doen en de harde maatregelen die genomen worden tegen papavervelden, ook in Pakistan (prijzen zullen uiteraard conform de regels niet besproken worden en zijn ook niet relevant).

Daarom zie je steeds meer 'heroïne' uit Centraal Amerika komen (Mexico) en Zuid Amerika (Colombia). Ik zet heroïne even tussen haakjes want van echte heroïne kun je eigenlijk niet meer spreken; het wordt heel veel 'gecut' met fentanyl waar je inderdaad maar een fractie van de heroïne voor nodig hebt voor dezelfde

werking (met een puurheid van heroïne zelf zo laag als 20-30%, de rest zijn allemaal fillers, sommigen redelijk neutraal zoals bepaalde suikers, sommigen extra sterk (fentanyl) en sommigen ronduit schadelijk en niet werkzaam (ik heb tijdens mijn ambulante stage (verslavingszorg) verhalen te horen gekregen waar je je dood van schrikt: heroïne versneden met baksteengruis...). Maar ook met benzodiazepines om het effect te versterken en de meest gekke andere zooi die mensen bereid zijn in hun aderen te pompen, ongelofelijk...Dat zijn echter voornamelijk de producten die uit de 'Golden Crescent' komen, die zo vervuild zijn en gaan naar de Westkust van de VS en West Europa (de bekende route via Turkije en Hongarije).

De 'betere' zooi, hoge graad van puurheid, soms oplopend tot 70% wat ook nog eens versneden wordt met fentanyl gaat vooral naar de oostkust van Amerika via met name Boston/Cape Cod en de New Hampshire/Maine gebieden en in mindere mate via de wateren van Virginia en Florida (waar je de 'witte' heroïne hebt ofwel 'Colombian white' i.t.t. de 'black tar heroin' aan de westkust waar het met name via de staat Washington binnnenkomt en de Puget Sound Onder heroïnegebruikers het beste van het beste. Maar het is letterlijk Russische roulette, bij elke shot weet je niet of je ooit nog wakker wordt door het versneden fentanyl en andere stoffen.

Langzaam maar zeker neemt Mexico dus de heroïnehandel over; goede kwaliteit, vanwege de corruptie en kartels die hele steden runnen heeft de politie weinig invloed, smokkelen naar Amerika is een eitje (je gooit een pakketje over het hek), en ze maken goed gebruik van de instabiele situatie in de initiële gebieden waar heroïne geproduceerd werd.

Lichtelijk off-topic, maar ook best interessant hoe het zit met de productie, export, kwaliteit etc. van dergelijke drugs.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Pijnstillers of drugs

Ik kan me voorstellen dat je in de zorg inderdaad de gekste dingen tegen komt. 
 
Eigenlijk wist ik niet dat dit ook in nederland speelt, ik dacht dat het vooral een amerikaans ding was als gevolg van de opiod-epidemie die daar veroorzaakt is door logal liberaal voorschrijven van dergelijke pijnstillers. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pijnstillers of drugs

In Amerika is de situatie wel een stuk schrijnender ja. Komt door allerlei factoren: geen centrale database, het ongegeneerd exploiteren van pijn via reclames e.d. ("Having back pain which interferes with your life? Can't play with your grandchildren anymore? Ask your doctor for Oxycontin by Purdue and take control back over your life"or call 1800-OXYCONTIN), Florida tot sindskort had helemaal geen regelementen ten aanzien van opiaten qua dosering, aantal voorgeschreven pillen etc.

Dat leidde tot dit soort taferelen:

https://www.youtube.com/watch?v=wA20r1n5eaI

De meesten staan daar met een vervalst recept of een CD-rommetje met de beelden van lumbale hernia's, maar 3 uur zitten in de wachtkamer is geen enkel probleem. Bovendien is een substantieel deel geen Floridianen, maar komt uit andere staten (vooral Kentucky) gereden om boodschappen te doen.

Ik herinner me een anekdote uit een documentaire die beschreef hoe een 20-jarige gezonde knul overleed aan een overdosis omdat hij 3 verschillende opiaten kreeg voorgeschreven vanwege een schouderblessure tijdens het sporten. Nu is dat niet per definitie een medische kunstfout (hoewel 3 wel veel is, 2 is nog wel gebruikelijk in bepaalde situaties, dus geen banale blessure), maar hij kreeg ook nog eens een recept voor 3000! pillen.

Dit soort anekdotes kom je inderdaad niet in Nederland tegen...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Pijnstillers of drugs

3000 pillen? Doen ze daar aan hele goeie kwantumkorting ofzo?
 
Dat lijkt me een jaarvoorraad voor een terminale patient, of in ieder geval genoeg de gemiddelde patient binnen het jaat te terminteren ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Pijnstillers of drugs

Hetzelfde geldt voor (pseudo)efedrine dit medicijn is ook heel populair in Amerika. Veel overvallen op apothekers en zeer gevaarlijke wegens, explosie gevaar, illegalen labo's. Deze stof zit (in België)  in sinutab een pijnstiller en sinus vrijmakend medicijn.
 
Deze medicijnen worden meestal achter slot bewaard.
one day you will know

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pijnstillers of drugs

Dat medicijn wordt gebruikt om methamfetamine te produceren en wordt daarom ook gecontroleerd op hoeveel men daarvan koopt. In Amerika (ik weet niet of dat voor alle staten geldt) wordt dat dus tegenwoordig aardig strak bijgehouden omdat de apotheken een systeem delen. Shoppen in verschillende apotheken is dus niet mogelijk want je krijgt het gewoon niet mee.

Het enige pijnstillende aan Sinutab is overigens paracetamol, dus dat valt natuurlijk in het niets bij de opiaten waar het topic in eerste instantie over ging. De bottleneck is de pseudo-efedrine (geen pijnstiller) en niet paracetamol (non-opioïde pijnstiller, niet verlavend, laat staan een medicijn met recreatieve waarde).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pijnstillers of drugs

3000 pillen? Doen ze daar aan hele goeie kwantumkorting ofzo?

 

Dat lijkt me een jaarvoorraad voor een terminale patient, of in ieder geval genoeg de gemiddelde patient binnen het jaat te terminteren ;)
Hoewel hij waarschijnlijk niet overleden was als hij zich aan het doseringsschema had gehouden, gebiedt de eerlijkheid te zeggen. Zo ik me kan herinneren kreeg hij (uiteraard) therapeutische doses voorgeschreven, maar tsja, de pillekes heben ook plezierige neveneffecten waardoor men snel geneigd is af te wijken van het doseringsschema. En dan komt het probleem met 3 verschillende opiaten en het aantal om de hoek kijken; als je wat teveel neemt (bijvoorbeeld: "weet je wat, ik neem een dubbele dosering want het geeft dan ws. een nóg lekkerder effect) van 1 opiaat, word je beroerd, vagaal etc, maar loopt zelden fataal af uitgaande van 'beginnersdoses' natuurlijk en niet direct de sterkste pillen bij een opiaat-naïeve persoon. Maar als je een dubbele dosis neemt van de 3 opiaten tegelijk terwijl je opiaat-naïef bent, dan is dat haast gegarandeerd letaal.

En als hij minder pillen had gekregen dan is de neiging om meer te nemen minder vanwege 2 redenen:

1) Als je 3000 pillen per maand meekrijgt i.p.v. 30 o.i.d. dan kan ik me voorstellen als leek dat je de -niet geheel onterechte- denkfout maakt dat die pillen niet zo gevaarlijk zijn, want waarom zou een dokter immers 3000 pillen voorschrijven die uiterst verslavend en dodelijk kunnen zijn?

2) Als je slechts een handjevol meekrijgt, wordt overdoseren navenant lastiger. Een kleiner recept met een eventueel herhaalrecept ná herbeoordeling van een arts, is vele malen meer verantwoord en dan krijg je als arts ook een beter beeld hoeveel de patiënt gebruikt. Als je 60 pillen meegeeft voor een maand (2 per dag), maar diezelfde patiënt staat een week later weer bij de arts omdat z'n pillen op zijn dan gaan alle alarmbellen wel af uiteraard. En alle smoesjes kennen we wel en trappen we echt niet in: 'recept kwijtgeraakt', 'pillen gestolen', 'per ongeluk in de wasbak laten vallen'... Jaaaaja....
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Pijnstillers of drugs

Ik denk dat we in nederland sowieso een stuk voorzichtiger zijn met voorschrijven.Misschien ook wel een beetje over-ijverig wat dat betreft, iemand die je een paar verstandskiezen trekt mag wel wat beters dan ibuprofen lijkt me (tramadol ofzo?)
 
Maar mensen met een flinke lading opiaten naar huis sturen is idd niet heel handig, voor het gemak neem je zo een dubbel dosis (hee, dat ging met paracetamols, naproxen en dergelijke toch ook nooit verkeerd). Alleen gaat die tolerantie voor opiaten veel sneller, genoeg gebruikers die meerdere malen per dag een dosis nemen die voor mij mogelijk in 1 keer dodelijk zou zijn. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pijnstillers of drugs

Hoewel Tramadol ook weer op de mu-receptoren werkt en daardoor verslavend is. Bovendien heeft het een redelijk sterk serotonerg effect waardoor de kans op verslaving extra omhoog gaat. Gelukkig is het een relatief zwakke mu-receptoragonist anders zou Tramadol nog verslavender zijn dan bijvoorbeeld morfine.

Door het serotonerge effect ligt het risico van het serotoninesyndroom op de loer, maar bij geïsoleerd gebruik (dus niet in combinatie met SSRI's, DXM, MDMA etc.) valt dat in de praktijk wel mee. En Tramadol is best epileptogeen, dus mensen met aanleg voor epilepsie (positieve familie-anamnese) of epilepsie hebben kunnen het beste dit middel niet nemen. Kort samengevat: Tramadol ondanks de goede toepasbaarheid als pijnstiller kent doorgaans meer interacties met andere medicatie dan een opioïd/opiaat en bij langdurig gebruik heb je niet alleen opiaat-onttrekkingsverschijnselen, maar ook een soort SSRI-discontinuation syndrome. Dat tegelijk lijkt me zéér onaangenaam.

Ik zou bij zoiets als verstandkiezen laten trekken liever voor codeïne gaan. Ook een matige mu-receptoragonist (ongeveer net zo sterk als Tramadol), maar wat onschuldiger qua bijwerkingenprofiel en interactieprofiel.

In Amerika schrijven ze meteen weer Vicodin voor bij dit soort ingrepen (hydrocodon), wat net zo sterk is als morfine. En dan vinden ze het gek dat ze een heroïne-epidemie hebben...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Pijnstillers of drugs

Even afgezien van de genoemde specifieke redenen waarom je het niet zou kunnen gebruiken is het toch niet zo'n gek idee?
 
Het gaat om een behandelduur van een week of iets in die orde, geen chronisch gebruik. 
 
Niet dat codeine een slechte keuze zou zijn, maar dat schrijft men in nederland schijnbaar amper voor voor kortdurende pijnklachten. 
 
De verschillen per land doen me ergens een beetje twijfelen of men nog bezig is met evidence-based medicine, de populaties verschillen verder niet heel sterk qua genetica of iets dergelijks. Die verschillen gaan best ver, ik zag ooit een medicijn voor 'bij gewone verkoudheid en griep' onder de naam neo-codion, met actief ingredient onder meer codeine, ergens in het midden oosten. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pijnstillers of drugs

Codeïne zit nog steeds in extreem kleine hoeveelheden in bepaalde OTC hoestdranken, ook in Nederland (Natterman extra sterk bronchium). Geen belangenverstrengeling overigens.

Maar dan moet je om -zelfs als je volledig opiaat-naïef bent- iets te voelen die hele fles opdrinken en dan ben je toch al tig keer over je nek gegaan. Last van acute bronchitis en je blijft maar hoesten? 10mg voor de nacht innemen en je slaapt heerlijk, ook omdat je niet hoest (leuke anekdote is trouwens dat heroïne ontwikkeld werd door Bayer als een niet verslavend (proest proest) anti-hoestmedicijn (heeft een zogenaamde antitussieve werking zoals alle opiaten/opioïden), omdat eind 19de eeuw, begin 20ste eeuw vooral alleen morfine werd gebruikt, wat verslavend bleek te zijn.

Helaas bleek heroïne nóg verslavender te zijn, dus heel goed over nagedacht werd er niet (of het is natuurlijk een hartstikke onethische marketingtechniek geweest). Op zich wel een fantastische pijnstiller die héél rap werkt via bijna alle toedieningsroutes (behalve oraal) vanwege de acetyl-verbindingen aan het morfinemolecuul waardoor het extra snel de bloed-hersenbarrière penetreert. En in je hersenen wordt het al morfine, dus heroïne is niets anders dan gepimpte morfine. In de UK (één van de weinige landen die het therapeutisch voorschrijft) werkt het perioperatief fantastisch, dus het wordt héél kort gegeven en niet iedereen die in de UK geopereerd wordt en het voorgeschreven krijgt belandt op straat als een junk, dus de mythe van 'na één keer gebruiken ben je verslaafd' is nonsens.

Prachtig empirisch bewijs werd geleverd door nota bene de Vietnamoorlog; heroïne werd (net als in WWI overigens) niet alleen gegeven als pijnstiller bij verwondingen, maar ook om de soldaten gemotiveerd en 'happy' te houden in periodes die zonder overdrijven gerust een hel op aarde genoemd kunnen worden.

En het gaf de soldaten meer uithoudingsvermogen want de benen en voeten deden geen pijn.

De Amerikaanse overheid die toen uiteraard al lang op de hoogte was van het verslavende effect van heroïne, vreesde een massale heroïne-epidemie onder de veteranen. Dat bleek uiteindelijk heel erg mee te vallen en het handjevol soldaten dat tóch verslaafd was, werd ter plekke -in Vietnam nog- gedetoxed.

Heroïne heeft alleen een heel erg negatief stigma en grotendeels wel terecht natuurlijk, want het is helaas voor velen die echt goed verslaafd raken een enkeltje en geen retourtje omdat het verkregen wordt uit het illegale circuit waarbij er vanzelfsprekend geen controle is op de puurheid en stoffen die ermee versneden worden.

Je hebt gelijk dat er op zich niets mis mee is om tramadol voor te schrijven, maar zelf ben ik geen fan van tramadol en schrijf het daarom nauwelijks voor. De ervaringen die ik over het algemeen hoor van patiënten is dat goedje nauwelijks helpt tegen de pijn en alleen maar bijwerkingen geeft. Dus in theorie is er niet veel mis mee nee als je rekening houdt met de interacties en bijwerkingen, maar de praktijk komt -wat ík persoonlijk terughoor van de patiënten- niet overeen met die theorie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Pijnstillers of drugs

In hoeverre tramadol een geschikt middel is zal zeker per geval verschillen. Eigenlijk ook wel per persoon, voor de een werkt het prima en de ander heeft vooral last van bijwerkingen zonder veel wenselijk effect. Geen idee waarom dat het geval is overigens.
 
Ergens denk ik dat het verslavingspotentieel van opiaten ook wel een omgevingsfactor is. Mensen die het kortstondig gebruiken na een operatie of iets dergelijks raken niet zo snel verslaafd, in tegenstelling tot mensen die beginnen met recreatief gebruik. 
 
Ik denk dat het vooral afhangt van hoe men het ziet: als het puur een kortstondige medicatie is na een pijnlijke operatie is het verslavingspotentieel veel kleiner dan wanneer het voorgeschreven wordt als pijnbestrijding bij een chronische conditie - zeker in doses die groter zijn dan strict noodzakelijk. 
 
Dat 'in 1 keer verslaafd' is een beetje een mythe. Iemand met acuut trauma kun je best heroine geven als eerste middel, de associatie die zich dan vormt is tussen ernstig verongelukken en het middel. Dat is geen prettige herinnering. Neemt iemand het puur recreatief dan zou het best kunnen dat verslaving snel volgt.
Victory through technology

Reageer