eenzaamheid bij ouderen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

eenzaamheid bij ouderen

Beste leden
 
Voor mijn bachelor sociologie ben ik een verslag aan het schrijven over de oorzaken van eenzaamheid bij ouderen en hun invloed op de familiale banden. Ik kan hier weinig informatie over terugvinden en ben op zoek naar de verhalen van mensen die een gelijkaardige situatie hebben meegemaakt. 
 
Wel vond ik hier wat informatie over de oorzaken http://www.datingmagazine.be/oorzaken-eenzaamheid-ouderen/, maar de site zelf ziet er niet zo betrouwbaar uit. Iemand die eerste hand ervaring heeft met een grootmoeder die eenzaam is of mij in de juiste richting kan sturen?
 
 
Bedankt voor uw tijd
 
Kevin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: eenzaamheid bij ouderen

Waarschijnlijk kan het Ouderenfonds meer informatie verschaffen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 2

Re: eenzaamheid bij ouderen

Bedankt voor de reactie, ziet er een uitstekende bron uit! 
 
Kevin

Berichten: 216

Re: eenzaamheid bij ouderen

Ga eventueel eens langs op de geriatrische diensten in de ziekenhuizen of rusthuizen. Pakweg 80% van de populatie die daar ligt voelt zich en is ook daadwerkelijk eenzaam, meestal vanwege een overleden partner. Ik hoor dit dagelijks, ik zie dit dagelijks. Je zou de familieleden die dan op bezoek komen daar ter plekke even kunnen bevragen en/ of een enquête kunnen laten invullen, wat voor jouw thesis het beste werkt. Of een enquête afgeven aan het verplegend personeel zodat zij dit kunnen overhandigen aan familieleden / de persoon in kwestie, of ook weer beiden. 
 
Nu, als je spreekt over een studie over eenzaamheid en de invloed op de context dan denk ik dat een kwalitatief onderzoek i.p.v. kwantitatief sowieso boeiender materiaal zal opleveren. Hiermee wil ik zeggen, dieper in het probleem treden door middel van een gesprek i.p.v. 3000 enquêtes rondbrengen en dat alleen, als je begrijpt wat ik bedoel. 

Reageer