Bestaat er energie zonder massa of massa zonder energie?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Bestaat er energie zonder massa of massa zonder energie?

Fotonen is energie zonder massa.
 
Kan iemand een voorbeeld geven van massa zonder energie?

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Bestaat er energie zonder massa of massa zonder energie?

Massa zonder energie. Dat lijkt mij haast onmogelijk. hier is ook een discussie gevoerd.

https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/177702/bestaat-massa-energie

Berichten: 59

Re: Bestaat er energie zonder massa of massa zonder energie?

johnsson schreef: Fotonen is energie zonder massa.
 
Kan iemand een voorbeeld geven van massa zonder energie?
Ja. Een soort van, hoewel het een beetje valsspelen is. In een compleet vacuüm verschijnen deeltjes en antideeltjes door fluctuaties in de kwantumvelden, maar deze annihileren elkaar weer binnen een fractie van een seconde. Dit heet nulpuntsenergie. Netto is er geen energie, en bestaan er wel deeltjes in een maximum vacuüm. Hoewel de laatste uitspraak ook controversieel is. Deze deeltjes worden niet voor niets virtuele deeltjes genoemd. Deze deeltjes worden pas 'echt' op het moment dat je het anti-deeltje en deeltje uit elkaar haalt. Maar daarvoor is heel veel energie nodig, waardoor je toch weer massa hebt met energie.
 
Maar als je het volledig correct houdt: E = mc2. Deze formule zegt dat elke massa als energie te omschrijven is. Dus nee, massa zonder energie is onmogelijk. In ieder geval is het onmogelijk op en tijdsschaal van miljoensten van een seconde.

Berichten: 26

Re: Bestaat er energie zonder massa of massa zonder energie?

Weet u zeker, dat er in een compleet vacuüm geen energie bestaat?
Ik ben daar niet zo van overtuigd.
Die virtuele deeltjes kunnen op het zichtbare heelal blijkbaar invloed uitoefenen, want anders zouden we ze niet kunnen waarnemen.
Invloed uitoefenen betekent in mijn visie, energie overdragen.
Verder vraag ik mij af, hoeveel energie het scheiden van een virtueel electron en een virtueel positron zou kosten.
Zou dat meer zijn, dan het scheiden van een "normaal" positron en een elektron: Het scheiden van de ladingen?
Als dat niet meer energie kost dan het scheiden van de ladingen, zul je voor die virtuele deeltjes een onderliggend energieveld moeten hebben, anders maak je energie uit niets, want de massa van die virtuele deeltjes moet ook betaald worden in energie.
 
En zo maar een losse gedachte: zouden die virtuele deeltjes geproduceerd kunnen worden, door de afgekoelde oerknal?
Niet meer in staat op grote schaal elementaire deeltjes te produceren?
Die oerknal moet immers ook ergens zijn gebleven.

Reageer