Muizen verjagen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Muizen verjagen

Is er een werkzame en diervriendelijke methode om muizen uit een schuur te verjagen anders dan een kat nemen? Op het internet lees ik over geluid of geuren, maar werkt dat goed?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Muizen verjagen

De beste methode is alles er uit halen dat muizen willen eten. Geen eten en ze trekken weg. Dat is dus inclusief hooi, stro, vissenvoer, etc.
 
Bij mij op de vereniging hebben ze ook zo'n tik geluid aparaat hangen, maar de muizen trekken zich er niets van aan.
Logica doet denken dat muizen weg zullen blijven van gebieden met een sterke katten of vossen urine geur, maar dat maakt werken in de schuur niet welriekender.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Muizen verjagen

Je zal waarschijnlijk meerder methoden moeten gebruiken. Niet alleen zal je de omgeving minder interessant moeten maken door de toegang tot voedsel zoveel mogelijk te verminderen, ook zal je de muizen moeten proberen te vangen. Dit kan met een traditionele muizenval, maar er zijn ook muizenvallen die de muis niet doden. Hierbij zal je natuurlijk de muizen nadien weer vrij laten en je zal ze een redelijke afstand van je schuur weer uit moeten zetten om te voorkomen dat ze niet terug komen. Je kan online veel verschillende voorbeelden vinden van niet-dodelijke muizenvallen
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 10

Re: Muizen verjagen

Ik heb een stevig houten doosje met daarin een schuingeplaatste sateprikker die het deksel openhoudt. Aan de bovenkant van de prikker heb ik wat kaas gedaan, en zodra de muis daar ook maar een klein beetje aan leunt of trekt (om het te eten) dan valt het doosje dicht omdat die satéprikker zo wankel staat. Als de muis in het doosje gevangen zit dan loop ik een paar blokken verder (paar grachten en kanalen verder) en dan laat ik het beest daar vrij. Ik blij, de muis blij, de bewoners daar in de buurt misschien iets minder blij, maar ik kan t niet over m'n hart verkrijgen om zo'n beestje te doden.
 
En inderdaad zorgen dat er geen kruimels op de grond liggen of etensresten op je aanrecht ofzo, want dan gaan ze daarop af en zijn ze niet geinteresseerd in je val.

Berichten: 1.816

Re: Muizen verjagen

Pindakaas, is vaak aantrekkelijker voor muizen. Maar wat kattenstront/pies helpt ook soms. (Buurvrouw/man met een kattenbak?)
LiA

Berichten: 12.262

Re: Muizen verjagen

Tja, zolang je muizen nog 'per stuk' kunt vangen om het onder controle te houden werkt het vast wel. 
 
Gebouwen met een serieus muizenprobleem is iets anders dan een muis die toevallig je schuur in loopt en daar wat gaat zitten eten. Tegen de tijd dat ze nestjes gaan bouwen heeft het niet zoveel zin meer ze per stuk te gaan vangen en verplaatsen. 
Victory through technology

Reageer