Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Redenering:
 
A: Koelen zorgt voor lokale vasocontrictie van de bloedvaten van het aangedane gebied en zorgt voor minder zwelling.
 
B. Warmte toevoegen zorgt voor vasodilatatie in de omgeving van het aangedane gebied, waardoor er minder bloed naar het aangedane gebied stroomt.
 
C. Geen van beide zijn zinvol, omdat het lichaam automatisch vasoconstrictie toepast in het aangedane gebied, nog voordat warmte of koudetoepassingen effect hebben.
 
Wat is  uit fysiologisch oogpunt de beste EHBO-maatregel?
 
 
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Direct koelen geeft inderdaad minder zwelling en is derhalve comfortabeler voor de patiënt, althans zo heb ik het altijd geleerd.
 
Het kan zijn dat de inzichten zijn veranderd...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Ook ik heb het tijdens mijn opleiding zo geleerd en ook vaak toegepast. Het koelen leidt tot vasoconstrictie, zodat de zwelling en pijn verminderen. Maar de vraag is of dit fysiologisch wenselijk is?
We zijn inmiddels 2,5 jaar verder en idd zijn de inzichten, schijnbaar al veel langer, geleden veranderd. Helaas nog lang niet algemeen aanvaard.
 
Stel je stoot je knie of scheurt een spier dan bouwt een ontsteking zich op, doordat fosfolipiden afgebroken worden tot PGE2.
PGE2 is een hormoonachtige stof die na een acuut trauma
a. vasodilatatie geeft en
b. ontstekingsstimulering
c. het immuunsysteem remt
d. de enzymsystemen remmen
e. zwelling en koorts geeft
f. en de eerste 24 tot 48 uur toenemende pijn geeft
 
 
Het ontstekingsproces is nodig om macrofagen naar het aangedane wondgebied te sturen tijdens de eerste 24 tot 48 uur. Er wordt gekeken wat er kapot is. Daar wordt DNA uitgehaald en nieuw weefsel van gemaakt = regeneratie. Daarna wordt de ontsteking afgebouwd in 8 tot 10 dagen, waarvoor PGE3 nodig is, die de ontsteking remt en het immuunsysteem stimuleert.
Door het RICE-principe toe te passen in de acute fase wordt de ontstekingsreactie juist geblokkeerd door vasoconstrictie. De macrofagen krijgen dan niet de kans om het aangedane gebied te bereiken en de boel op te ruimen. Het genezingsproces wordt zo vertraagd en er ontstaat littekenweefsel.
 
Nog steeds wordt het RICE-principe geadviseerd en toegepast, omdat het zo ingeburgerd is, maar ook omdat het voor de farmaceutische industrie interessant is.
Wij hebben pas een pembroke Welsh Corig pup, die per ongeluk met haar pootje tussen de deur was gekomen. Foto's wezen uit dat er niets gebroken was. De dierenarts schreef metacam voor, een pijnstiller/ontstekingsremmer! Van de typische bijwerkingen die worden genoemd, wordt het beestje zeker niet beter. Een dier in de natuur herstelt 40% sneller. Er wordt niet gekoeld, een drukverband aangelegd en ook geen ontstekingsremmers geslikt. Het dier beweegt op geleide van pijn. 
Het is begrijpelijk dat de schoorsteen bij de dierenarts ook moet blijven roken.

Berichten: 12.262

Re: Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Wat 'het beste' is, is ook afhankelijk van welk doel je wilt bereiken: de snelste genezing, of bijvoorbeeld de minste pijn. Het kan zijn dat die elkaar tegenwerken, bijvoorbeeld doordat koelen welliswaar zorgt voor minder zwelling en pijn, maar ook de genezig vertraagd door doorbloeding te beperken. 
 
Iets vergelijkbaars zou je kunnen bekijken in bijvoorbeeld verkoudheid met milde koorts: je kunt dan paracetamol oid gebruiken om het minder onprettig te maken en de verhoging te beperken, maar het zou best kunnen dat het daardoor trager geneest. 
 
Ergens lijkt het me vrij logisch om aan te nemen dat 'niets doen' vaak de beste optie is als het op herstel aankomt. We zijn tenslotte geevolueerd met incidenteel  matig trauma, hier en daar een verkoudheid en dergelijke zaken. 
 
Anderzijds speelt comfort en vermijden van pijn natuurlijk wel een rol, en dan kan het helpen om te koelen en dergelijke. Dat is feitelijk een keuze om een stuk minder pijn te hebben, zelfs als uiteindelijke genezing daardoor iets langer zou duren - als het pijnlijk genoeg is geen slechte afweging. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Benm schreef: Anderzijds speelt comfort en vermijden van pijn natuurlijk wel een rol, en dan kan het helpen om te koelen en dergelijke. Dat is feitelijk een keuze om een stuk minder pijn te hebben, zelfs als uiteindelijke genezing daardoor iets langer zou duren - als het pijnlijk genoeg is geen slechte afweging. 
 
Als de pijn dermate ernstig is, is een paracetamol een alternatief. Deze pijnstiller werkt alleen centraal en niet perifeer. Koelen daarentegen werkt littekenweefsel in de hand en dat wil je eigenlijk liever niet. Laat de macrofagen hun werk doen. 

Berichten: 216

Re: Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

De praktijk leert mij dat wanneer je (overmatig) koelt dan wel op plaatsen zoals bijvoorbeeld de voet of andere weke structuren je zelfs necrose in de hand kan werken, zeker indien je het toepast t.h.v. een lokaal letsel zoals een schaafwonde of dergelijke meer. Ik heb ook altijd geleerd om in dergelijk geval koude aan te wenden, m.n. om uitbreiding van een hematoom etc tegen te gaan met behulp van vasoconstrictie, enkel, te lang in duur en te lang na het incident lijkt me, puur intuïtief en op mijn ervaring afgaande nooit verstandig dus. 

Berichten: 12.262

Re: Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Er zijn natuurlijk gradaties in koelen. Een beetje koelen kan denk ik niet zoveel kwaad, maar je moet natuurlijk niet langdurig met zakken ijs oid in de weer gaan waardoor de doorbloeding helemaal stopt. 
 
Iets als paraceatol gebruiken tegen de pijn is prima indien voorhanden, al is het binnen aanvaarde dosis niet bepaald een sterke pijnstiller. Voordeel is wel dat het er niet slechter op zal worden. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Benm schreef: Er zijn natuurlijk gradaties in koelen. Een beetje koelen kan denk ik niet zoveel kwaad, maar je moet natuurlijk niet langdurig met zakken ijs oid in de weer gaan waardoor de doorbloeding helemaal stopt. 
Ik merk dat het zo ingeburgerd is dat koelen! Wat is het doel dan van een beetje koelen?
 
Benm schreef: Iets als paraceatol gebruiken tegen de pijn is prima indien voorhanden, al is het binnen aanvaarde dosis niet bepaald een sterke pijnstiller. Voordeel is wel dat het er niet slechter op zal worden. 
 
 
Een of hooguit twee paracetamol tegen de pijn anders wordt het toxisch. Een beetje pijn gedurende 24 tot 48 uur bij een enkeldistorsie of een flinke contusie moet dan te verdragen zijn.
Waarom RICE nog steeds wordt geadviseerd en voorgeschreven komt door de richtlijnen die artsen en fysiotherpeuten moeten volgen, waar ze op afgerekend worden indien ze die richtlijnen naast zich neerleggen. Er komt pas een verandering indien de richtlijnen worden aangepast. In sommige gevallen kunnen we daar lang op wachten of gebeurt het nooit, omdat de farmaceutische industrie er anders miljarden bij inschiet. Denk maar eens aan het voorschrijven van statines, waar veel geld aan verdiend wordt. Maar mensen knappen juist op, indien ze die niet meer zouden gebruiken.

Berichten: 12.262

Re: Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Het doel van een beetje koelen is denk ik tweeledig; het geeft de patient het idee dat er iets aan gedaan wordt, en het maakt het mogelijk vooralsnog wat minder pijnlijk. 
 
Het eerste is overigens niet onbelangrijk, iemand de indruk geven dat je wat doet geeft een soort gemoedsrust, ook al is het medisch niet eens effectief. Het is een stukje gereruststelling, uiteraard welkom bij een kwetsuur dit op zichzelf zonder problemen zal genezen. 
 
Anderzijds bestaat het gevaar dan mensen blijven doorlopen met iets dat daadwerkelijk medische behandeling behoeft, en dat is een combinatie van koelen en paracetamol oid soms genoeg om iemand door te laten lopen met een serieuze botbreuk die chirurgische behandeling nodig heeft. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Benm schreef: Het doel van een beetje koelen is denk ik tweeledig; het geeft de patient het idee dat er iets aan gedaan wordt, en het maakt het mogelijk vooralsnog wat minder pijnlijk. 
Met alle respect Benm, maar koelen schiet fysiologisch het doel voorbij, ook een beetje koelen. Ik heb liever dat iemand niets doet, dan dat hij iets doet wat het genezingsproces frustreert. En zoals ik al refereerde, bij pijn en dat is voor iedereen verschillend, geef je eventueel een of hooguit twee paracetamolletjes en dan heeft de patient ook het idee dat je iets gedaan hebt, maar daarmee heb je dan niet het ontstekingsproces beinvloed.
 
 
 
Benm schreef:  
Het eerste is overigens niet onbelangrijk, iemand de indruk geven dat je wat doet geeft een soort gemoedsrust, ook al is het medisch niet eens effectief.  
Mijn gemoedsrust zou er niet bij zijn gebaat, wanneer een behandeling niet effectief blijkt te zijn! Voor de geruststelling is het van belang dat een hulpverlener juist kennis van zaken heeft. Vergis je niet, in veel gevallen wordt een standpunt/inzicht/theorie in stand gehouden, omdat dit veel geld oplevert. 
 
 
 
 
Benm schreef:  Het is een stukje gereruststelling, uiteraard welkom bij een kwetsuur dit op zichzelf zonder problemen zal genezen. 
 
 
Je zegt het eigenlijk juist:  "een kwetsuur die op zichzelf zonder problemen zal genezen". 
Idd geneest het op zichzelf. Dus de eerste 24 tot 48 niets aan doen.
 
Maar zonder problemen, dat ben ik niet met je eens!!
Ga je koelen, wat jij toch graag wil doen, dan komen de macrofagen niet bij het aangedane wondgebied om daar het DNA uit te halen om nieuw weefsel te vormen (regenereren), maar wordt er littekenweefsel gevormd. Dit weefsel is lang niet zo sterk en is er sneller kans op een nieuwe blessure.
(Top)sporters zijn hier zeker niet blij mee. 
 
 
Benm schreef:  
Anderzijds bestaat het gevaar dan mensen blijven doorlopen met iets dat daadwerkelijk medische behandeling behoeft, en dat is een combinatie van koelen en paracetamol oid soms genoeg om iemand door te laten lopen met een serieuze botbreuk die chirurgische behandeling nodig heeft. 
 
Het gaat in eerste instantie om de eerste hulp bij dergelijke letsels, waarbij de ICE-regel dus niet meer moet worden toegepast. In tweede instantie is het laten maken van een foto om ernstige complicaties uit te sluiten wel zo verstandig!! Het medisch advies dat dan vaak nog wordt gegeven, om het aangedane lichaamsdeel gedurende een week hoog te leggen en rust te nemen, is goed bedoeld, maar niet verstandig. Na 24 tot 48 uur, als de acute ontstekingsfase voorbij is en de ontsteking wordt afgebouwd, moet de spierpomp worden aangezet  Dat wil zeggen op geleide van pijn bewegen. Dat betekent dus niet meteen gaan belasten. Maar door te bewegen neemt de doorbloeding toe en de zwelling af en na 8 tot 10 dagen is de ontsteking weg.
Daarnaast blijkt, dat een juiste balans van omega 6 en omega 3 vetzuren in een verhouding 4 : 1 voor het genezingsproces van belang is. Is er teveel omega 6 ten opzichte van omega 3 aanwezig, zoals in Nederland ongeveer 20 : 1, dan blijven de ontstekingen duren.

Berichten: 12.262

Re: Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Het is een stukje patient-ervaring: je doet iets, an dat heeft een acuut pijnverlichtend effect, ook al bevorderd het genezing niet echt. 
 
Als je weet dat het geen zin heeft dan valt die ervaring uiteraard weg en kies je liever voor iets anders, maar de gemiddelde patient weet dat niet en is blij met een zak diepvries doperwten ook al helpt dat helemaal niets om het sneller te doen genezen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Benm schreef: Het is een stukje patient-ervaring: je doet iets, an dat heeft een acuut pijnverlichtend effect, ook al bevorderd het genezing niet echt. 
 
 
Ik probeer in dit forum met argumenten aan te tonen, hoe te handelen bij dergelijke letsels om de genezing juist te bevorderen en dat moet niet gebeuren door te koelen, ook al heeft dit een pijndempend effect. Daarvoor is een paracetamol een heel goed alternatief! Dus als je iets doet doe het dan goed!

 
Benm schreef:  
Als je weet dat het geen zin heeft dan valt die ervaring uiteraard weg en kies je liever voor iets anders, maar de gemiddelde patient weet dat niet en is blij met een zak diepvries doperwten ook al helpt dat helemaal niets om het sneller te doen genezen. 
 

Idd weet de gemiddelde patiënt dat niet, maar dat geldt voor veel meer zaken. Daarom is bijvoorbeeld dit forum in het leven geroepen, om antwoorden op vragen te geven die mensen bezig houden. Typ "contusie en distorsie" in op google en de 4e hit (bijlage) stuurt het publiek naar dit item op wetenschapsforum. Hier moet de gemiddelde patiënt lezen, dat hij juist NIET blij moet zijn met een zak diepvriesdoperwten, omdat wetenschappelijk bewezen is, dat het contrair is bij een accuut steriele ontsteking.
 
 
 
 
 
 
 
Bijlagen
Schermafbeelding 2017-02-17 om 19.55.35.png
Schermafbeelding 2017-02-17 om 19.55.35.png (155.98 KiB) 2038 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Je kan het uiteraard opzoeken en de juiste informatie vinden, ik ben er groot voorstander van. 
 
Maar een kneuzing oid koelen is ZO ingeburgerd dat bijna iedereen denkt dat het de correcte aanpak is dat je het er gewoon lastig verandering in brengt. Het is het soort reactie als iemand met brandwonden onder een douche zetten, terwijl je daar beter ook geen ijskoude douche kunt nemen (al is het beter dan niets natuurlijk). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Benm schreef: Maar een kneuzing oid koelen is ZO ingeburgerd dat bijna iedereen denkt dat het de correcte aanpak is dat je het er gewoon lastig verandering in brengt. 
Vandaar mijn bijdrage aan dit forum en in lessen anatomie/fysiologie, trainingsleer en MFA aan mijn studenten! ;)

Berichten: 12.262

Re: Eerste hulp bij een contusie of distorsie.

Hopelijk leren die er wat van, het lijkt zelfs onder huisartsen en dergelijke nog niet te zijn doorgedrongen wat de beste aanpak is op basis van bewijs ipv volkswijsheidjes ;)
Victory through technology

Reageer