formaldehyde

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

formaldehyde

ik heb begrepen dat het gebruik van formaldehyde in kinderspoelgoed verboden is (volgens REACH regelgeving). Echter blijkt dat er in vaccinaties (ook voor kinderen) formaldehyde voorkomt om virussen te deactiveren? Volgens RIVM is de hoeveelheid formaldehyde erg laag maar het komt wat vreemd over dat het verboden is in kinderspeelgoed (dus geen lage hoeveelheid) en aan de andere kant dus wel toegestaan is om een kleine hoeveelheid bij kinderen te injecteren.

Zijn er geen alternatieven die gebruikt kunnen worden? En op basis waarvan wordt bepaald dat formaldehyde in een vaccinatie wel toegestaan is?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: formaldehyde

Er wordt vaak ten onrechte gedacht dat er formaldehyde in vaccins zit. Het stofje formaldehyde wordt gebruikt om vaccins te prepareren en conserveren. Door het gebruik ervan worden gevaarlijke bacteriën, virussen en toxines onschadelijk gemaakt. Na gebruik, en voordat de vaccinvloeistof in flesjes wordt gedaan, wordt het formaldehyde er weer uit gezuiverd. Er blijven altijd kleine sporen achter, maar de gebruikte hoeveelheid is zo klein dat dit geen schade kan aanrichten; de gebruikte hoeveelheid zit ver onder de maximum toegestane hoeveelheid. Bovendien, formaldehyde wordt gewoonlijk door het menselijk lichaam aangemaakt tijdens de stofwisseling. Nota bene: de hoeveelheid (natuurlijke) formaldehyde die bij de stofwisseling gemaakt wordt is vele malen groter dan de hoeveelheid die in vaccins wordt toegepast.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: formaldehyde

Daarnaast wordt er bij een vaccin slechts enkele milliliters of nog minder ingespoten, en daarvan zijn er slechts sporen van formaldehyde.
 
Speelgoed voor kleine kinderen wordt zeer regelmatig in de mond gestopt en soms zelfs ingeslikt. Als daar formaldehyde in zit kunnen veel grotere dosissen formaldehyde worden opgenomen dan ooit per vaccinatie in een lichaam kan komen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: formaldehyde

Inderdaad betreft het hier een klassiek geval van "slechts de dosis maakt het gif"
 
Mensen zouden zich beter druk kunnen maken over de hoeveelheid sigarettenrook en de verleiding van het sigaretten roken waar hun kinderen aan worden blootgesteld. Dat is een veel groter probleem voor de volksgezondheid. Net als gebrek aan lichaamsbeweging en een overmatige consumptie van zoetigheid.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer