raadselachtig apparaatje

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

raadselachtig apparaatje

Een collega van me erfde onderstaande gadget:
 
20170410_145312.jpg
20170410_145312.jpg (261.42 KiB) 1213 keer bekeken
 
het touwtje kan heen en weer getrokken worden, waardoor de excentrische pennetjes gaan draaien.
 
de groene tandbalkjes links en rechts grijpen in elkaar als je het apparaatje sluit.
 
Het apparaatje zit in een origineel kartonnen doosje met het opschrift "Siemens Austria" en het geheel ademt de sfeer jaren 50
 
Wie o wie heeft een idee waartoe dit dient/diende?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: raadselachtig apparaatje

Ik heb geen idee, maar:
de groene tandbalkjes links en rechts grijpen in elkaar als je het apparaatje sluit.
Weet je dat zeker? Ik bedoel: heb je dat zien gebeuren?
 
Ik zie linksboven en rechtsonder uitstekende pinnetjes die alleen met hun dunne uiteinde in de tegenover liggende gaatjes zullen passen. Het dikkere deel van elk pinnetje, in mijn ogen langer dan de dikte van de groene tandjes, zal niet in de gaatjes verdwijnen, dus ik zou denken dat het apparaat niet volledig gesloten kan worden en de groene tandbalkjes dus niet in elkaar zullen grijpen.
 
Een paar extra fotos van de "gesloten" situatie en beide buitenzijdes helpen wellicht anderen om te raden wat het is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: raadselachtig apparaatje

Geen idee, vreemd dingetje. 
 
Dat apparaatje lijkt in de hand gehouden te moeten worden voor een of andere bewerking.
Helemaal sluiten doet het niet gezien die stiftjes en het scharnier. Dan zou ik denken dat het kastje ergens omheen gevouwen kan worden, of dat er een onderdeel in geplaatst kan worden.
Kan je iets zeggen over het materiaal waarvan die groene tandrijen zijn gemaakt? Zou dat slijp of polijst materiaal kunnen zijn?
Wat meer foto's kunnen misschien helpen. Even open schroeven?
 
Behalve Siemens Austria R12 geen enkele andere aanwijzing?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: raadselachtig apparaatje

Misschien iets om mee te malen? Slijtage-bestendigheid te testen?
Openschroeven zou wel helpen, denk ik ook.

Berichten: 12.262

Re: raadselachtig apparaatje

Zoiets, het ziet eruit alsof het gesloten een vrij nauwkeurige ruimte tussen de twee delen heeft, dan heeft ongetwijfeld met de functie te maken. Als je het dichtvouwt, hoeveel ruimte zit er dan tussen die groene blokjes? Overigens zou het best kunnen dat het niet compleet is en er een onderdeel mist dat door die pennetjes heen en weer geschoven wordt. 
 
Ik vermoed iets richting handwerken met stoffen/draden oid, maar kan het niet helemaal plaatsen. 
Victory through technology

Berichten: 301

Re: raadselachtig apparaatje

Misschien kom je hiermee verder:
http://www.stropper.com/home/stropper_view_details.php?id=815&shortname=Siemens%20Austria%201&page=29&category=&select1=&select2=&select3=&select4=&select5=&select6=
 
(Heb het alleen gevonden via Google, geen idee wat het nou daadwerkelijk is)
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: raadselachtig apparaatje

Goed gevonden!
 
Er staat boven wat het is: een razor sharpener, dus om scheermesjes te slijpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: raadselachtig apparaatje

Ah!
 
Zat plaatjes van dit ding: klik

Berichten: 12.262

Re: raadselachtig apparaatje

Briljant gevonden, precies dezelfde. 
 
Slim apparaatje ook trouwens, twee kanten tegelijk slijpen :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: raadselachtig apparaatje

PAAC schreef:  
(Heb het alleen gevonden via Google, geen idee wat het nou daadwerkelijk is)
Geweldig....  en HOE heb je dat dan gevonden?? Want ik heb ook 10 minuten het  internet af zitten struinen
 
helemáál sluiten doe het inderdaad niet, maar áls je het dichtdrukt passen de tandbalkjes wél in elkaar. Het oppervlak van die groene tandjes (rechthoekig overigens) loopt als ik het goed voorheb (heb het apparaat niet in de buurt) overigens een beetje schuin naar binnen af, zie slordig schetsje zijaanzicht korte zijde voor wat ik bedoel:
 
rasier.gif
rasier.gif (1.94 KiB) 1234 keer bekeken
 
als je goed naar mijn foto kijkt (even openen in vergrote versie) zie je dat schuine ook .
Moet ook wel natuurlijk, zo worden de meskanten netjes in een gelijke hoek afgeschuind
en die groene blokjes zijn dus de slijpsteentjes, en als ik het me goed herinner veerden die ook een beetje in als je erop drukt. Ook al logisch natuurlijk, al eerder geslepen mesjes zijn ietsje smaller, en het mesje moet ook heen en weer kunnen, dankzij de excentrische pennetjes die in de gaten middenin het mesje grijpen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: raadselachtig apparaatje

Ha, Duitse soldatenuitrusting uit WO II
:
http://www.ebay.com/itm/WW2-GERMAN-SOLDIERS-PERSONAL-ITEMS-BAKELITE-RAZOR-SHARPENER-BLADES-AND-MORE-4-/112316344934
 
maarreh , dat klinkt Engels, "austria",
 
zou het een na-oorlogs dingetje zijn voor geallieerde soldaten gelegerd in Europa, of gewoon voor de civiele markt?  
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: raadselachtig apparaatje

demonstratie van het ding in werking, vanaf ca 2 min:
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 856

Re: raadselachtig apparaatje

Jan van de Velde schreef: Geweldig....  en HOE heb je dat dan gevonden?? Want ik heb ook 10 minuten het  internet af zitten struinen
 
 
 
Siemens Austria invoeren en dan even op afbeelding klikken en een klein stukje scrollen
(zoeken tussen afbeeldingen gaat vaak veel sneller bij zoiets)

Berichten: 12.262

Re: raadselachtig apparaatje

Handig, ik had het weinig kans gegeven, zelfs met R12 erbij gezien siemens zo enorm veel producten maakt. Overigens vind ik hem ook niet als ik zoek op 'siemens austria r12' maar wel op gewoon 'siemens austria' - apart!
Victory through technology

Berichten: 301

Re: raadselachtig apparaatje

Jan van de Velde schreef: Geweldig....  en HOE heb je dat dan gevonden?? Want ik heb ook 10 minuten het  internet af zitten struinen
 
helemáál sluiten doe het inderdaad niet, maar áls je het dichtdrukt passen de tandbalkjes wél in elkaar. Het oppervlak van die groene tandjes (rechthoekig overigens) loopt als ik het goed voorheb (heb het apparaat niet in de buurt) overigens een beetje schuin naar binnen af, zie slordig schetsje zijaanzicht korte zijde voor wat ik bedoel:
 
Afbeeldingrasier.gif
 
als je goed naar mijn foto kijkt (even openen in vergrote versie) zie je dat schuine ook .
Moet ook wel natuurlijk, zo worden de meskanten netjes in een gelijke hoek afgeschuind
en die groene blokjes zijn dus de slijpsteentjes, en als ik het me goed herinner veerden die ook een beetje in als je erop drukt. Ook al logisch natuurlijk, al eerder geslepen mesjes zijn ietsje smaller, en het mesje moet ook heen en weer kunnen, dankzij de excentrische pennetjes die in de gaten middenin het mesje grijpen. 
Boertje125 zat aardig in de buurt, ik had gezocht op "Siemens Austria device" en dan bij de afbeeldingen gekeken.
https://www.google.nl/search?q=Siemens+Austria+device&safe=active&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiDhOaLqJ7TAhXNZpoKHfkSBnUQ_AUICCgB&biw=1680&bih=953
 
Verder had ik gezien dat de site "Razer Sharpeners and Stroppers" aangaf, aangezien het me geen razor sharpener leek(blijkbaar toch wel) en geen idee heb wat een stropper is, hield ik het in het midden met wat het kon zijn.

 
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Reageer