Hoe herken je een zuur of base aan de structuurformule (pH en pka)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Hoe herken je een zuur of base aan de structuurformule (pH en pka)

hallo!
 
ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen want ik kom er niet uit. ik studeer farmacie en moet zure en basische geneesmiddelen kunnen onderscheiden. aan de structuurformule moet ik kunnen zien of het een zuur of base is om zo te kijken hoe het in het lichaam reageert. Maar hoe doe je dit? Ik dacht zelf kijken of het molecuul een lading heeft in geprotoneerde vorm, zo ja een base --> BH+. maar ik merkte dat dit niet altijd werkt. 
 
heeft iemand de gouden tip?
 
alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Hoe herken je een zuur of base aan de structuurformule (pH en pka)

Ik ben geen expert in farmacie maar ik denk niet dat er één gouden tip is.
 
Er zijn wel simpele gevallen:
Als je een organische verbinding ziet met daarin een -COOH groep dan weet je dat die groep zuur is.
Als je een organische verbinding ziet met daarin een -NH2 of -NRH of -NR2 groep dan weet je dat die groep basisch is. Het zijn allemaal amines.
Maar sommige organische molekulen kunnen zowel een -COOH als een -NH2 bevatten (zoals een aminozuur) dus is het dan een zuur of basich molekuul?
 
Soms is de struktuur van een organisch molekuul zodanig dat een -OH groep een beetje zuur is omdat hij kan splitsen in -O- en H+. Hangt af van de hele struktuur van het molekuul. Denk daarbij ook aan elektronenzuigende en elektronenstuwende groepen;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenstuwende_groep
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenzuigende_groep
Google zelf verder en kijk ook op youtube.
 
Vaak zijn geneesmiddelen als zodanig niet oplosbaar in water en dan maakt men er een versie als zout van m.b.v. bijvoorbeeld HCl waardoor het wel oplost en zich splitst in BH+ en Cl- dus in dat geval kun je zeggen dat het pure geneesmiddel B een base was, maar je kunt ook zeggen dat het geneesmiddel in het tablet in feite BH+ is en dus een zuur. Het is maar net hoe men er naar kijkt.
 
Verdiep je in ieder geval nog eens in Lewis zuren en bases:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lewis_acids_and_bases
Google zelf verder en kijk ook op youtube.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Hoe herken je een zuur of base aan de structuurformule (pH en pka)

Lous schreef: ...... aan de structuurformule moet ik kunnen zien of het een zuur of base is om zo
In de tekst staat alleen aan de structuurformule maar in de titel staat ook pH en pKa.
 
Zijn de pKa's misschien gegeven van de functionele groepen? En omdat er ook pH staat vraag ik me af of het misschien de bedoeling is dat je bij een gegeven pH samen met de pKa bepaalt of een zuur voorkomt in de vorm HZ of Z- en bij een base in de vorm B of BH+.

Berichten: 2

Re: Hoe herken je een zuur of base aan de structuurformule (pH en pka)

@Margriet
 
Sorry dit is inderdaad wat onduidelijk. Maar dit gaat niet over een specifieke opdracht, maar over het algemeen. Soms moet je namelijk wat pka's van bepaalde functionele groepen kennen om te kunnen verklaren of het een zuur of base is. Ook hier heb ik moeite mee. Heb jij misschien een idee hoe ik dit het beste kan doen?
 
@pinokkio
 
Bedankt voor uw antwoord! 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Hoe herken je een zuur of base aan de structuurformule (pH en pka)

Lous schreef: ..moet je namelijk wat pka's van bepaalde functionele groepen kennen om te kunnen verklaren of het een zuur of base is. ..... Heb jij misschien een idee hoe ik dit het beste kan doen?
 
Voor een zuur geldt dat hoe groter Ka (en dus hoe kleiner pKa) hoe sterker het zuur. Overeenkomstig voor een base: hoe groter Kb (en hoe kleiner pKb)  hoe sterker de base. Bedenk hierbij dat  pKa = - log Ka
 
 Verder geldt dat pKa + pKb =14  en dus ook hoe sterker het zuur hoe zwakker de geconjugeerde base en andersom. (als je hem hebt, zie: Binas tabel 49)
 
Komt je dit bekend voor? Kijk anders eens op internet naar de zuur /base-theorie van Brönsted. Of in je oude schoolboeken.  
 
Met de evenwichtsvoorwaarde voor een zwak zuur: Ka= [H+] [Z-] / [HZ]  kun je bij een bepaalde [H+ ] en bekende Ka de verhouding [Z-] / [HZ] berekenen.
 
Overeenkomstig voor een zwakke base.
 
Kom je zo verder? Geef anders eens een voorbeeld van een vraag waarbij je vastloopt.

Reageer