Water uit een diepe put oppompen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Water uit een diepe put oppompen

Ik ben in het bezit van een waterput met een diepte van 15 m. Daaruit pomp ik water op voor mijn tuin. Uiteraard is een en ander geautomatiseerd. Helaas gebeurt het in een droge zomer regelmatig dat de put droog staat en dan kan ik mijn automaat niet gebruiken. Ik heb een vlotter geprobeerd, maar die gaf de geest. Bovendien heb ik binnen de put minder dan een meter ruimte en dat is wat weinig voor een vlotter, Weet iemand een oplossing? Ik zoek naar een schakeling waarmee de pomp alleen ingeschakeld kan worden als er voldoende water in de put staat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Water uit een diepe put oppompen

In welke richting heb je minder dan 1 meter ruimte voor een vlotter, en waarom is dat te weinig?

Berichten: 4

Re: Water uit een diepe put oppompen

Mijn put heeft een diameter van minder dan een meter. Bovendien bestaat de wand van de put uit stukken ruwe natuursteen, waaraan een vlotter makkelijk blijft hangen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Water uit een diepe put oppompen


Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Water uit een diepe put oppompen

Op het wateroppervlak staat de druk van de buitenatmosfeer, en dat is ter grootte van 1 [Bar]. Het wateroppervlak kan een hoogte hebben van minder dan -10 [m].
Je pomp staat op de grond, naast de put, neem ik aan? Stel dat de pomp absolute vacuum kan trekken, dan kan de buitenluchtdruk het water tot op 10 [m] hoger drukken. Staat het wateroppervlak lager, dan komt er geen water uit de pomp.
Een oplossing kan zijn om je pomp op een dieper niveau te plaatsen. Bijvoorbeeld op een drijver, dan zal er bijna altijd water gepompt kunnen worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Water uit een diepe put oppompen

Laten we hopen dat TS een dompelpomp op de bodem van de put heeft staan.
 
Ik zoek naar een schakeling waarmee de pomp alleen ingeschakeld kan worden als er voldoende water in de put staat.
 
Wat versta je onder voldoende, welke waterhoogte is dat?
Er zijn dompelpompen met interne verticale vlotter te koop, dan zou je geen ruimteproblemen moeten hebben.

Berichten: 4

Re: Water uit een diepe put oppompen

Mijn pomp is inderdaad een dompelpomp die op de bodem van de put staat. De pomp heeft een opvoerhoogte van circa 50 m en dat is veel meer dan genoeg om de 15 van de put te overbruggen. Boven de pomp zou een 0,5 m tot 1 m water te prefereren zijn. Zakt het waterniveau daar beneden dan zou de pomp automatisch moeten afslaan. Doet hij dat niet dan is de pomp naar mijn mening geen lang leven beschoren. De pomp op zich is uitstekend, alleen ontbreekt in de pomp een vlotterschakelaar en dus moet ik er iets externs op vinden om de boel veilig en secuur te maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Water uit een diepe put oppompen

Franse Toon schreef:  Boven de pomp zou een 0,5 m tot 1 m water te prefereren zijn. Zakt het waterniveau daar beneden dan zou de pomp automatisch moeten afslaan. Doet hij dat niet dan is de pomp naar mijn mening geen lang leven beschoren.
Zolang een dompelpomp water, desnoods met luchtbellen, vervoert koelt hij voldoende.
 
De luchtbellen zijn helaas niet super. Maar daarvoor hoeft er dus niet een halve meter water boven de pomp te staan. Een centimeter of 20 boven de zuiggaten is zou voldoende moeten zijn om lucht"inslurp" via draaikolkjes te voorkomen.
 
Ik begrijp uit je verhaal dat je een dompelpomp hebt zonder waterdicht aangebouwde vlotterschakelaar.
 
Maar zo'n simpele vlotterschakelaar is voldoende. Indien je vreest dat die aan de wand blijft haken en de pomp dus niet afslaat, bevestig die dan op een statief (stalen staaf in betonblok) dat je middenin je put afzinkt. Het vrije snoer hoeft niet langer te zijn dan een paar decimeter om aan of uitschakelen mogelijk te maken. En zo kan die vlotter nooit de wand raken:
 
put.png
put.png (10.35 KiB) 1721 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Water uit een diepe put oppompen

Iedereen die gereageerd heeft hartelijk bedankt. De laatste reactie ondersteunt mijn eigen idee en dat zal ik dan maar gaan uitvoeren.

Berichten: 859

Re: Water uit een diepe put oppompen

Back2Basics schreef: Op het wateroppervlak staat de druk van de buitenatmosfeer, en dat is ter grootte van 1 [Bar]. Het wateroppervlak kan een hoogte hebben van minder dan -10 [m].
Je pomp staat op de grond, naast de put, neem ik aan? Stel dat de pomp absolute vacuum kan trekken, dan kan de buitenluchtdruk het water tot op 10 [m] hoger drukken. Staat het wateroppervlak lager, dan komt er geen water uit de pomp.
Een oplossing kan zijn om je pomp op een dieper niveau te plaatsen. Bijvoorbeeld op een drijver, dan zal er bijna altijd water gepompt kunnen worden.
 
dat klopt volgens mij alleen maar als er lucht in de slang zit.
als het systeem vol water staat kan je het water wel omhoog trekken lijkt mij

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Water uit een diepe put oppompen

Nee hoor, dat lukt niet. Dan ga je boven het water vacuum trekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Water uit een diepe put oppompen

@boertje125:
 
Andersom zou het wel werken: als er alleen lucht in de slang en het systeem zit, kun je die lucht vanaf een grotere hoogte opzuigen. Ik zou denken tot een paar kilometer hoogte. Maar dan hoef je weer geen put te hebben om dat te doen.
Kijk eens hoe eenbarometer werkt, of de buis van Torricelli?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Water uit een diepe put oppompen

Jan van de Velde schreef: Zolang een dompelpomp water, desnoods met luchtbellen, vervoert koelt hij voldoende.
 
De luchtbellen zijn helaas niet super. Maar daarvoor hoeft er dus niet een halve meter water boven de pomp te staan. Een centimeter of 20 boven de zuiggaten is zou voldoende moeten zijn om lucht"inslurp" via draaikolkjes te voorkomen.
 
Ik begrijp uit je verhaal dat je een dompelpomp hebt zonder waterdicht aangebouwde vlotterschakelaar.
 
Maar zo'n simpele vlotterschakelaar is voldoende. Indien je vreest dat die aan de wand blijft haken en de pomp dus niet afslaat, bevestig die dan op een statief (stalen staaf in betonblok) dat je middenin je put afzinkt. Het vrije snoer hoeft niet langer te zijn dan een paar decimeter om aan of uitschakelen mogelijk te maken. En zo kan die vlotter nooit de wand raken:
 
Afbeelding put.png
Het ziet er eerlijk gezegd wel wat gammel uit.
 
Ik zou liever zien een soort buis vast tegen de wand met daarin de vlotter.
 
Nadeel is wel dat men de put in moet om het aan te leggen.

Back2Basics schreef: Op het wateroppervlak staat de druk van de buitenatmosfeer, en dat is ter grootte van 1 [Bar]. Het wateroppervlak kan een hoogte hebben van minder dan -10 [m].
Je pomp staat op de grond, naast de put, neem ik aan? Stel dat de pomp absolute vacuum kan trekken, dan kan de buitenluchtdruk het water tot op 10 [m] hoger drukken. Staat het wateroppervlak lager, dan komt er geen water uit de pomp.
Een oplossing kan zijn om je pomp op een dieper niveau te plaatsen. Bijvoorbeeld op een drijver, dan zal er bijna altijd water gepompt kunnen worden.
Met een zuigperspomp is dat geen probleem meer.
 
PS.
Daarvoor hebben ze ze nu juist bedacht.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Water uit een diepe put oppompen

Jammer, maar men kan met geen enkele pomp water meer dan 10 meter omhoog zuigen onder atmosferische condities.
Dat zou immers vereisen dat de absolute druk aan de pompinlaat negatief zou moeten zijn en dat is onmogelijk.

Reageer