Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Dit is niet voor een studie, maar ik heb hulp nodig i.v.m een zware allergie.

10 weken geleden hebben wij de benedenverdieping van ons huis laten schilderen en sindsdien heb ik last van opgezwollen ogen en hoofdpijn. Zo erg dat ik alleen nog boven kan slapen en verblijven met alle ramen open. Ik loop inmiddels bij een allergoloog, maar dat schiet nog niet heel hard op. Tot nog toe kunnen ze niet de stof vinden die mijn klachten veroorzaakt. Dat het door de verf komt is 100% zeker. De medewerkers van de verffabricant willen niet helpen met een oplossing, tot ze weten wat de stof is waar ik allergisch voor ben.

Ik denk zelf dat de fabricant toch zeker een vermoeden moeten hebben, het is in ieder geval een stof die na 10 weken en heel erg veel luchten nog steeds actief is. De verflucht zelf ruiken we allang niet meer. Ik was vorige week bij een vriendin die 7 maanden geleden haar huis heeft laten verven met dezelfde verf en zelfs daar had ik nog last.

De exacte samenstelling van de verf (sps unitex mat) weet ik niet, maar de volgende stoffen zitten er in ieder geval in:

Component

CAS-nr

EG nr

%

Indeling conform Verordening (EG) Nr. 1272/2008 [CLP]

formaldehyde ...%

50-00-0

200-001-8

<0,0002

H350,H341,H301,H311,H331,H314,H317

1,2-benzisothiazool-3(2H)-on

2634-33-5

220-120-9

0,005=< C < 0,05

H302,H315,H318,H317,H400

2-methyl-2H-isothiazool-3-on

2682-20-4

220-239-6

<0,007

H301,H314,H317,H330,H400,H318,H411

Tetramethylol acetyleen diureum

5395-50-6

226-408-0

<0,05

Welke scheikundige helpt mij met (een suggestie )voor een oplossing? Bedankt voor de moeite

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het vakforum en is daarheen verplaatst
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Dit onderwerp past beter nergens want het betreft hulp bij een persoonlijk medisch probleem. Maar los daarvan:
 
Van een afstand kan niemand zeggen waar je allergisch voor bent. Iedere bewering, op grond van enkel een incomplete lijst met ingrediënten, is een slag in de lucht. Een gok. Nutteloos.
 
Het enige wat zinvol is, is je laten testen. Uit zo'n test kan ook komen dat je niet allergisch bent voor de genoemde stoffen, of stofcategorieën. Dat is dan zo. Je stelt dat het 100% zeker door de verf komt, en voor jou zal dat ook inderdaad zo zijn, maar andere oorzaken zijn op voorhand gewoon niet uit te sluiten. Laat ajb de mogelijkheid open dat het ergens anders door komt. Het zal het vinden van een oplossing vergemakkelijken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 460

Re: Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Dat zal niemand zo kunnen zeggen, als een alergeloog het in onderzoek heeft kan je moeilijk verwachten dat iemand hier je een antwoord kan geven. De bestanddelen zijn standaard oplosmiddel/conserveringsmiddelen, zeker niet al te gezonde stoffen.. maar die zouden na een paar dagen toch wel allemaal uitgedampt moeten zijn. En die zullen ook in andere verven zitten. Dat de fabrikant niks erover kan zeggen begrijp ik wel, dit soort informatie is vaak niet bekend.
 
Hoe zeker ben je dat het door deze verf komt? Als je het hebt in een ruimte waar iemand 7 maanden geleden geverft heeft moet je er toch op meer plekken last van hebben.
 
 

Berichten: 4

Re: Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Toch dank voor de reacties, natuurlijk test de allergoloog mij ook, heb al 2 series testen gehad, maar daar komt nog niets uit. Ik ben ook nog steeds onder behandeling van de allergoog. Helaas zijn er ook niet van alle stoffen in de verf allergenen testen beschikbaar.

Dat het door de verf komt weet ik zo zeker, omdat ik er buiten huis geen last van heb, maar vooral omdat ik in mijn auto exact dezelfde reactie vertoon , sinds ik daar ook een beetje verf gemorst heb . ( Dat is dom, weet ik zelf ook.)

Ik ben zelf niet thuis in de scheikunde, dus ook niet op de hoogte van hoe moeilijk te beantwoorden mijn vraag is. Ik hoopte eigenlijk dat iemand iets kon zeggen over de tijd dat de verschillende stoffen in de lucht aanwezig blijven.

Je snapt waarschijnlijk wel, dat hoewel ik als niet- scheikundige en dus niet thuis horend op dit forum, het toch een poging waard vind , gezien het feit dat mijn huis op dit moment al bijna 3 maanden niet leefbaar is voor mij en ik daar wel een beetje wanhopig van word.

Overschilderen is geen optie, want weet niet hoe ik daar op reageer, behangen ook niet , want het gaat ook om plafond en badkamer....

Berichten: 460

Re: Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Ik neem aan dat de allergoog ook de verf als zodanig zal testen, dan weet je zeker of het daar vanaf komt. Ik vind het erg discutabel dat je na 7 maanden nog allergies zou zijn voor een specifieke verf.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Er is in dit geval (nog) sprake van een correlatie, nog niet van een causaal verband; het hoeft dus niet zo te zijn dat je klachten door de verf veroorzaakt worden. Heb je al laten testen of je überhaupt te maken hebt met een allergische reactie? Een bloedtestje kan je daar in ieder geval al duidelijkheid over geven lijkt me. Je zou namelijk net zo goed, ongeveer op hetzelfde moment dat je je huis had geverfd, bijv. een bacterie of virus opgelopen kunnen hebben. Belangrijk is dat je bepaalde zaken uitsluit, zodat je gericht verder kan zoeken. 
 
Wat je wel bij de H-nummers (hazard; gevaar) ziet zijn gevarenaanduidingen. De nummers die je opgenoemd hebt die betrekking hebben op gezondheidsgevaren en (mogelijk directe) betrekking hebben op jouw situatie zijn:
H311: acute dermale toxiciteit → giftig bij contact met de huid.
H314: huidcorrosie/-irritatie → veroorzaakt ernstige brandwonden en oogletsel.
H315: huidcorrosie/-irritatie → veroorzaakt huidirritatie.
H317: huidsensibilisatie → kan een allergische huidreactie veroorzaken.
H318: ernstig oogletsel/oogirritatie → veroorzaakt ernstig oogletsel.
H330: acute toxiciteit bij inademing → dodelijk bij inademing. 
 
H314 en H318 komen in twee componenten voor en H317 zelfs in drie componenten. 
 
Uiteraard moet je niet uit je slof schieten als je bovenstaande zinnen leest. Het is afhankelijk van allerlei factoren hoe schadelijk een stof daadwerkelijk is. Maar dat ze een allergische reactie kunnen veroorzaken is zeker. Hoelang de individuele stoffen in de lucht kunnen hangen zou ik niet weten. Laat je testen op bovenstaande stoffen. Zou ook navraag doen bij de fabrikant of er nog meer stoffen inzitten die niet vermeld zijn, indien er niks uit je testen komt. 
 
Voor de rest is het natuurlijk speculeren wat de klachten veroorzaakt. Wacht in ieder geval eerst even de resultaten van de allergoloog af. 
►Bij verdere of verergerende gezondheidsklachten wordt het raadplegen van een arts zeer aangeraden. Alles wat op dit forum geplaatst wordt dien je niet te interpreteren als een (alternatieve) diagnose.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 12.262

Re: Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Ik zou me niet blindstaren op die verf: dat je wat in je auto gemorst hebt en je huis ermee geschilderd hebt wil niet per se zeggen dat de verf het probleem is: waarschijnlijk is vrijwel alles dat in je huis staat ook eerst in je auto vervoerd. In die zin kun je net zo goed een kamerplant de schuld geven die je per auto bij winkel haalde. 
 
Het type verf dat je gebruikt hebt is tamelijk veelgebruikt, ook in openbare ruimtes, kantoren en dergelijke. Ik zou verwachten dat je er dan veel eerder en vaker last van moet hebben gehad. 
 
En voor zover je last hebt van die verf: heb je er ook een contactallergie tegen? Bijvoorbeeld roodheid en/of zwelling na aanraken van het geverfde oppervlak?
Victory through technology

Berichten: 12.262

Re: Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

En wat die H-nummers beteft: Je moet dat begrijpend lezen. 
 
Voor formaldehyde zijn er een hoop H-nummers, het is en behoorlijk giftig goedje. Maar er staat ook dat er niet meer dan 0.0002% in zit, waarschijnlijk vrijwel niets. Bovendien is het dusdanig vluchtig dat het nu echt wel verdwenen is. 
 
Dit type verf polymeriseert na aanbrengen, en eenmaal 'droog' zijn de gevaren goeddeels geweken. 
 
Vergelijk het met 2-componenten epoxy: die componenten moet je ook niet in je oog smeren, inademen of uberhaupt maar aanraken. Is zo'n hars eenmaal uitgehard is het een heel ander verhaal, dat kun je gerust aanraken, en er komt ook geen gevaarlijke damp meer vanaf of wat dan ook. 
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Nogmaals dank voor de reacties; ik vind het echt al heel sympathiek dat jullie de moeite nemen om je zo in mijn probleem te verdiepen.
 
Wat betreft de verf. Deze heb ik ook meegenomen naar mijn vaders huis (waar ik geen last had van mijn ogen) en ben er vervolgens mee in een klein kamertje gaan zitten. Ook hier kreeg ik na 20 minuten dezelfde oog klachten.
Ik heb overigens ook last in andere huizen, bijvoorbeeld in mijn vriendin haar huis, die had in november geschilderd. (Met dezelfde verf).
 
Voorheen had ik inderdaad geen last, maar was de blootstelling aan verf natuurlijk niet zo groot als in mijn eigen huis 24 uur per dag. Het vervelende met allergie is dat het zich opbouwt. Het wordt vaak erger naarmate je meer met een bepaalde stof in aanraking bent geweest.
Ik heb geen last van mijn huid of andere klachten en dat maakt me ook een beetje bang dat er bij de allergoloog niets uitkomt. Ze test natuurlijk alleen op mijn huid, ze kan moeilijk verf in mijn ogen testen. 
 
Ik ben echter vooral op zoek naar een oplossing; een kennis bij een verf fabrikant suggereerde een muursealer of een ozon reiniging van het huis.
Hebben jullie hier een mening over, dan hoor ik hem graag. En natuurlijk zoek ik de oplossing eerst en vooral in het medische circuit, ik ga nu ook een oogarts bezoeken en ook de allergoloog blijft testen doen. Zij hebben echter weinig verstand van verf en chemische stoffen.

Berichten: 12.262

Re: Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Dat je last krijgt van de dampen uit de natte verf (ik neem aan dat je gewoon een blik/emmer hebt opengetrokken bij je vader in huis) kan ik me nog wel voorstellen... maar als het al maanden droog is is het wel een bijzonder geval. Er zou dan iets uit de verf moeten dampen, of er moeten losse deeltjes af komen oid waarmee je in contact komt. 
 
Lastig testen voor de allergoloog natuurlijk, ik zou ook niet weten waar te beginnen. 
 
Anderzijds zijn er medicijnen die een heel breed scala aan allergien verlichten, bijvoorbeeld antihistamica. Ik weet niet of je arts inmiddels zoiets heeft voorgeschreven, voor zover ik weet is het de eerste keuze voor behandeling. Je kunt met je huisarts overleggen of het een idee is zoiets domweg uit te proberen, veel bijwerkingen hebben die middelen meestal niet (soms wat slaperigheid oid).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Laat een ander er eens een plank mee beschilderen en die zonder jou medeweten in je slaapkamer leggen. Oké, het zou een slechte nacht op kunnen leveren, maar haalt mogelijk een deel placebo weg.
 
Dat sealen lijkt mij niet dom. Bron verwijderen lijkt mij sowieso wijs. Waarom jezelf langer kwellen? Kom je er ook direct achter of het wel de bron is.
Maar ja, die kosten he?
 
En als het cumulatief blijkt te zijn, dan ben je er dus vanaf als je jezelf van de bron af haalt. Hebben de buren een bedje vrij? Of na de vakantie niet naar huis, maar direct naar het huis van de vriendin. Eens kijken of het je direct weer last hebt.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 2

Re: Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Ha Lisette,

Hier hetzelfde probleem met waterdragende verf. Het zit nu anderhalf maand op de muur van een woning en ik krijg allergische reacties.

Mijn vraag is hoe jij het hebt opgelost. Is een nieuwe verflaag, met een andere muurverf soort of een behangetje afdoende om de damp van de onderliggende laag weg te krijgen?

Graag lees ik jouw reactie.

Berichten: 4

Re: Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Ha Lisa,

Ik ben bang dat ik je niet echt helpen kan, ik heb zelf alles geprobeerd: luchten ( met extreme grote bouwventilatoren), verf van de muur gehaald, erover heen gestuct met leemstuc. Niets hielp. Ik ben sinds 2 maanden verhuisd om deze reden.....

Hoewel het ontkend wordt door verf fabrikanten, is er wel degelijk wetenschappelijk onderzoek, dat bewijst dat de biocides in verf tot 4 jaar lang uit dampen en schadelijke effecten hebben voor de gezondheid. Het gaat hier om methylisiathioline en benzisisiatholine. Veel mensen zijn hier allergisch voor, de meesten na huidcontact, sommigen door de lucht. Deze stoffen zitten in alle watergedragen verf van de bouwmarkt. Er staat ook wel een waarschuwing op het blik. Op mijn werk hebben ze daarom geverfd met verf die deze rotzooi niet bevat. Is nauwelijks duurder en veel beter voor milieu en ook. Deze kun je echter niet bij bouwmarkt vinden. Meer informatie kun je vinden op natuurlijk- kleurrijk.nl.

Zou de verf overigens wel van de muur halen, dit hebben wij pas na een maand of 8 gedaan, toen hielp het niet meer.sorry dat ik geen oplossing heb, ben ( helaas) wel absolute expert geworden op dit gebied, je mag altijd bericht 'n sturen.

Berichten: 2

Re: Wie heeft er verstand van samenstelling van watergedragen verf?

Dankjewel Lisette,

Ik denk dat je antwoord zeker verder helpt. Ik heb er inderdaad waterdragende verf van de bouwmarkt op gesmeerd. Al het verf eraf halen en een goed alternatief zoeken qua verven (of dan juist voor een ander materiaal kiezen) is wat ik eruit lees als eerste oplossing. Heftig dat je daadwerkelijk hebt moeten verhuizen, maar ook een logische oplossing.

Dankjewel voor de website. Bij meer vragen zal ik berichten!

Groet Lisa

Reageer