Afstand Noord-Koreaanse raket

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 12.262

Re: Afstand Noord-Koreaanse raket

Het klopt dat het woord 'ballistisch' in gangbare ICBMs incorrect is. De oorsprong is me niet helemaal duidelijk, maar zal ergens rond de 2e wereldoorlog gelegen hebben waarbij min of meer ballistische raketten als wapens tegen gronddoelen zijn ontwikkeld. 
 
Ballistisch slaat letterlijk op ongeleide projectielen, bijvoorbeeld kogels, 'domme raketten', eenmaal geschoten voetballen en dergelijke. 
 
Praktisch gezien zijn moderne lange-afstandsraketten verre van dat, eigenlijk zijn het meer drones die gebruik maken van raketaandrijving (in tegenstelling tot straalmotoren, propellors etc). Voor kortere afstanden zijn het zelfs niet eens raketten maar meer straalvliegtuigen met een raketmotor voor het eerste stukje. Iets als een tomahawk kruisraket is feitelijk gewoon een vliegtuig dat met een raketmotor omhoog geschoten wordt - als je er wielen onder zou zetten kwam zo'n ding misschien nog wel van de grond met de turbofan motor alleen vanaf een lange startbaan ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Afstand Noord-Koreaanse raket

king nero schreef: Als je uitgaat van de omtrek van een halve ellips, kom je op een baanlengte van 2756 5800 km. Groot verschil met jouw 6000 km, deze "benadering" gaat niet op dus.
Ik ga ervan uit dat er geen grafiek van de baan vrijgegeven is? Lijkt me niet dat die een parabolische baan heeft gevolgd.
 
Ik ben niet thuis in lange-afstandsraketten, maar dat lijkt me ook vrij hoog...
 
Interessante gegevens en vraag.
 
Rekenfoutje gevonden en verbeterd in bovenstaande quote.
Blijkbaar is die benadering (met alle bijhorende "verwaarlozingen") dan toch zo slecht nog niet.
De door de raket gevolgde baan zal toch in grote lijnen parabolisch geweest zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Afstand Noord-Koreaanse raket

Back2Basics schreef: Als het een parabool (y=kx2)is, dan is de baanlengte F(x) = (1/2)xÖ(1+4k2x2) + (1/(4k)) ln(2kx+Ö(1+4k2x2))
Met het gegeven dat de baanlengte F 6000 [km] was, voor x=900, moet k te bepalen zijn. Maar daar loop ik vast.
 
Die Ö moet natuurlijk een √ dus:  
 F(x) = (1/2)x√(1+4k2x2) + (1/(4k)) ln(2kx+√(1+4k2x2))

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Afstand Noord-Koreaanse raket

​Bereken je met die formule een booglengte? Die 6000 km is geen booglengte, de term 'baanlengte' is vermoedelijk een misverstand van de journalist. Niemand is geinteresseerd in een moeilijk meetbare booglengte. Een bericht van een andere journalist is duidelijker: "A South Korean military source said that the missile is presumed to have reached an altitude of more than 2,300 km. If launched at a standard angle, it may have traversed some 6,000 km." De standaardhoek van een projectiel is de lanceerhoek die de grootste schootsafstand oplevert, zonder luchtwrijving is dat de bekende 45°. De schootsafstand is dan x45° = v2/g en de hoogte van die baan is h45 = v2/4g. Als je verticaal lanceert (0°) bereikt het projectiel een grotere hoogte: h0 = v2/2g. De hoogte van 2300 km in het nieuwsbericht is ongeveer gelijk aan h0, niet h45
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Afstand Noord-Koreaanse raket

Opmerking moderator

Dit topic gaat wat teveel de diepte voor HW in en is daarom verplaatst naar een vakforum
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer