Draadloze afstandmeting bij Touwtrekken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Draadloze afstandmeting bij Touwtrekken

Hallo,
 
Ik heb een leuke uitdaging, ben op zoek naar een betaalbare methode om het middelpunt van het touw te kunnen blijven meten terwijl het 4(5)Meter naar links of rechts kan gaan tijdends een touwtrekwedstrijd. Het grootste probleem zie ik dat de hoogte niet constant is en ook kan het touw gedurende de wedstrijd naar links en rechts bewegen.
Het doel van het kunnen meten is om de wedstrijd samen met een trekkracht sensor aantrekkelijker te maken voor toeschouwers omdat je dan meer informatie kunt delen als je aan de kant staat te kijken naar deze wedstrijden. Dan kun je op een TV scherm de ploegen laten zien, hoe hard er getrokken wordt aan het touw, en waar deze zich bevindt en tijdsduur van de wedstrijd.
 
Ik hoop dat ik op deze site iemand vindt die het leuk lijkt deze uitdaging aan te gaan of mij kan wijzen op een systeem wat zou kunnen werken?
Ben er al enige tijd mee bezig maar tot op heden wijst iedereen waar ik ben geweest mij vriendelijk de deur en zeggen de bedrijven wij vinden het idee leuk maar we hebben zo niets wat zou kunnen werken... Er moet toch wel iets zijn waarmee dit mogelijk zou moeten zijn.
 
Ik heb een grove schets gemaakt, ter info misschien dat dit helpt.
En anders mail of bel (+31613575261) me geen enkel probleem. 
 
Super bedankt alvast voor alle ideeën,
Gerben
Bijlagen
Idee Touwtrekken.pdf
(379.94 KiB) 100 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Draadloze afstandmeting bij Touwtrekken

Je kan eens gaan zoeken naar motion tracking software voor webcams, mogelijk zit er wat geschikts tussen.
 
Kijk bijvoorbeeld eens hier.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Draadloze afstandmeting bij Touwtrekken

Een goede manier is om in het midden van het touw een klein zendertje te plaatsen op een vrij toegankelijke frequentie zoals LPD (434 MHz). En dan aan beide einden van het veld een ontvangertje op die frequentie.
Het beste is dan om de ontvangen frequentie te delen (bv. 64x) en in fase te vergelijken. Het signaal dat dit oplevert heeft een direct verband met de verplaatsing. 
Het kan ook eenvoudiger:
Je beschouwt alleen de signaalsterkte. Er zijn goedkope IC's die over een groot bereik keurig een logaritmisch signaal afgeven. De verhouding tussen de beide signalen geeft de positie van het zendertje aan. Je moet die signalen dus op elkaar delen. Omdat het IC echter al een logaritmisch signaal geeft moet je het van elkaar aftrekken. Dat is veel eenvoudiger en dan heb je een logaritmische maat voor de positie.
Dit signaal gaat in een microcomputer want je wilt uiteindelijk iets op een scherm hebben.
dat wel natuurlijk

Berichten: 3

Re: Draadloze afstandmeting bij Touwtrekken

Hallo Olof, dat klinkt als een werkbare methode, maar als ik 10 touwen wil uitvoeren met dit systeem zal dit dan niet tot verwarring leiden?
Op een EK of WK tot 40 touwen tegelijk zijn in gebruik dat zou dus 40 signalenen betekenen. Ken je een bedrijf of persoon die hiermee dagelijks werkt waarmee ik contact kan opnemen.
 
Mijn dank is groot voor het idee, SUPER!!
Gerben

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Draadloze afstandmeting bij Touwtrekken

Dat had je er nog niet bij verteld. Hoeveel is de afstand tussen twee touwen?
Het maakt het een stuk lastiger maar nu misschien wel de moeite waard voor een professionele aanpak.
Ik neem aan dat er dus budget voor is?
dat wel natuurlijk

Berichten: 1.816

Re: Draadloze afstandmeting bij Touwtrekken

Een precieze GPS-zender in het midden van het touw?  
LiA

Berichten: 3

Re: Draadloze afstandmeting bij Touwtrekken

Hallo Olaf, 
 
sorry voor mijn late reactie, de touwen liggen circa 5 meter van elkaar af.
En ja een budget kunnen we wel creëren hiervoor.
Wie zou en wil dit professioneel willen oppakken?
 
 
Groet,
Gerben

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Draadloze afstandmeting bij Touwtrekken

Volgens mij kan het wel met een camera onder aan een drone. De positie van het midden van het touw wordt via  de beelden en software berekend. Je kunt er ook voor kiezen om niets te berekenen, en dan houd je het publiek op de hoogte met de beelden. Kunnen ze hun eigen conclusie trekken.
 
Plaatsbepaling via camera's wordt in de sportwereld bijvoorbeeld toegepast bij honkbal. Het traject van een door de werper geworpen bal naar de slagman wordt geanalyseerd, en via software wordt er berekend of de bal binnen of buiten het slaggebied werd geworpen. Dat zie je dan op tv, via MLB, of via hun website.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Draadloze afstandmeting bij Touwtrekken

Ik bestuur een paar bedrijven waarvan één mogelijk iets voor je kan betekenen.
Om dat uit te zoeken zal ik je een PB sturen.
dat wel natuurlijk

Reageer