slaapstand pc

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 336

slaapstand pc

Als je op internet bent en je computer gaat in slaapstand verbruik je dan nog altijd megabytes? m.a.w. kost het je nog geld?
one day you will know

Berichten: 1.363

Re: slaapstand pc

Ik snap niet goed hoe je dat bedoeld, want ongeacht of je computer nu aan staat of uit betaal je gewoon elke maand je abonnement.
 
Als een computer in de slaapstand staat is er weinig activiteit. Het indrukken van een toets wordt gecontroleerd maar er is geen internet activiteit omdat geen enkel programma zoals je browser iets doet.

Berichten: 12.262

Re: slaapstand pc

Dat hangt er wel een beetje vanaf. Sommige systemen hebben bijvoorbeeld wake-on-remote en kunnen dus wel netwerkverkeer genereren in standy/slaapstand. Normaliter is dit echter zeer minimaal dataverkeer, dus over de kosten daarvoor hoef je je niet druk te maken tenzij je achter een idioot dure metered connection (roaming buiten de eu oid) zit. 
Victory through technology

Berichten: 1.363

Re: slaapstand pc

Het gaat hier over de (vaste) pc en geen mobiel internet via je telefoon en dan is roaming helemaal niet van toepassing.
 
En zolang er geen  wake-on-remote is, is dat het zelfde als dat er nog niet op een toets is gedrukt door de gebruiker. De computer is in de slaapstand, of hij is het niet. De computer leest tijdens de slaapstand alleen de devices of internet om uit de slaapstand te geraken door een bepaalde activiteit maar verder gebeurt of verbruikt de computer heel weinig.
 
Zo komt een computer b.v. niet automatisch uit de slaapstand als er een email binnen komt, dat wordt gewoon 'on hold' gezet. Hoewel een andere systeem instelling daar wel voor zou kunnen zorgen maar in de regel gaat een computer in de slaapstand als je zelf ook op bed ligt of enkele uren weg bent dus uit de slaapstand laten komen als er een email binnenkomt is nutteloos als er niemand is om hem te lezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: slaapstand pc

Voorbeeld. Als mijn computer in slaapstand staat blijft hij door vouwen voor folding@home. Als hij klaar is met zijn opdracht stuurt hij de informatie weg en haalt nieuwe informatie op. Allemaal zonder uit de slaapstand te komen. Het lijkt me dus volledig afhankelijk van welke programma's draaide voor je hem in de slaapstand zette.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: slaapstand pc

Je bent op het internet en je vergeet uit te loggen en je pc gaat daarna in slaapstand.

Ik kan maandelijks een aantal gigabytes verbruiken in mijn abonnement als ik echter meer verbruik moet ik bijbetalen.

Wordt er in de slaapstand megabytes verbruikt.
one day you will know

Berichten: 1.363

Re: slaapstand pc

shimmy schreef: Voorbeeld. Als mijn computer in slaapstand staat blijft hij door vouwen voor folding@home. Als hij klaar is met zijn opdracht stuurt hij de informatie weg en haalt nieuwe informatie op. Allemaal zonder uit de slaapstand te komen. Het lijkt me dus volledig afhankelijk van welke programma's draaide voor je hem in de slaapstand zette.
Ik heb daar ook aan mee gedaan maar dan SETI@Home. Maar geloof me: Als de computer met die zware langdurige berekeningen bezig is staat hij dus niet in de slaapstand. Zet jij hem expliciet in de slaapstand dan stopt alles. Wel kan ik/je afhankelijk van je systeem het beeldscherm in de sluimerstand zetten terwijl de rest van de hardware (CPU dus) dat niet is. (De slaap of sluimerstand is bedoeld om een laag stroomverbruik te genereren en dat kun je niet stellen als de CPU met dergelijke berekeningen bezig is)
 
Nu werk ik met een Mac en bij mij betekent de sluimerstand dat alles stil valt. (Dus een berekening stopt of een torrent stopt etc.) Maar na het lezen van dit artikel over Windows begrijp ik de verwarring want Microsoft heeft het één en ander nogal verwarrend ingericht en benoemd in de Nederlandse vertaling.
 
Onder Windows XP had je namelijk Standby en Hibernate (Ned: Standby en slaap) en was de laatste de zuinigste stand omdat dan ook de CPU zwijgt. Onder Vista en W7 echter werd dat sleep en hibernate (Ned: slaap en sluimer) en is ook hier de laatste de diepste slaap van de pc wat dus niet klopt want het woord sluimer betekend juist een minder diepe slaap dan slaap zelf.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: slaapstand pc

Hibernate is winterslaap. Lijkt me toch wel dieper dan gewone slaap.

Berichten: 1.363

Re: slaapstand pc

megabon schreef: Je bent op het internet en je vergeet uit te loggen en je pc gaat daarna in slaapstand.

Ik kan maandelijks een aantal gigabytes verbruiken in mijn abonnement als ik echter meer verbruik moet ik bijbetalen.

Wordt er in de slaapstand megabytes verbruikt.
 
Ten eerste: Stap over op een provider die dat niet begrenst want het is onzin en geldklopperij en niet meer van deze tijd. (Downloaden is vanuit het oogpunt van de site zelf altijd gratis omdat ze via reclame hun inkomsten krijgen, maar de provider wil dus van jou wel geld zien als je 'te veel' download.)
 
Ik nam ooit bij het toenmalige UPC een aanbieding van slechts €10 per maand zonder limiet. Mijn verbinding is weliswaar niet de snelste natuurlijk maar voldoet met 3.2 MByte/sec voldoende voor mij. Ik bedoel maar: Onder optimale omstandigheden komt iets van zeg  4GB groot binnen in ongeveer 20 min.
 
Ten tweede: zie mijn bericht hierboven. Het hangt dus af van de feitelijke instelling (slaap of sluimer of hoe het dan ook heet) en of er überhaupt een programma draait dat intensief met internet bezig is.
Als bijvoorbeeld je browser het enige programma is dat internet gebruikt en je hebt geen commando uitgevoerd om iets groots te downloaden hoef je je geen zorgen te maken. Mocht je met een torrent bezig zijn (dus b.v. Vuze of uTorrent) dan zet je de computer in de 'diepste' slaapstand of je onderbreekt eerst de torrent)

Berichten: 12.262

Re: slaapstand pc

Er is inderdaad verwarrende terminologie. Je hebt grofweg:
 
- screen off (beeld gaat uit, al het andere gaat door)
- standby (beeld uit, de meeste processen stoppen)
- hibernate (alle processen stoppen, maar er wordt een 'dump' van het geheugen naar de harddisk gemaakt zodat je verder kunt waar je was als je op de powerknop drukt)
- shut down (je moet compleet rebooten en alles weer starten voor je verder kunt
 
Standby is daarbij een lastige: je -kunt- het zo instellen dat iets als folding, bitcoin mining en dergelijke blijven lopen, energie blijven vreten, en soms ook nieuwe blocks/tasks/etc ophalen. Dit is handig als je bitcoins mined met een desktop pc, maar vreet natuurlijk wel je accu leeg bij een laptop die niet aan netstroom hangt. Je kunt het echter ook zo instellen dat dergelijke background processen wel stoppen. 
Victory through technology

Berichten: 1.363

Re: slaapstand pc

megabon schreef: Je bent op het internet en je vergeet uit te loggen en je pc gaat daarna in slaapstand.

 
 
Lees dit even. Je hebt de optie (althans bij Windows 7 en hoger) om de pc automatisch te vergrendelen / uitloggen na een bepaalde tijd van in-actief zijn.

Reageer