Zuurstof door leiding

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Zuurstof door leiding

ik heb deze afbeelding gevonden:
 
Afbeelding
als ik nu 2 bar zuurstof heb ipv lucht zal er, neem ik aan, minder zuurstof door een leiding lopen. Iemand een idee hoe ik dat kan berekenen?
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Zuurstof door leiding

Vergeet die grafiek.
 
Hoeveel gas er door een bepaalde leiding kan stromen is afhankelijk van de dichtheid van het gas, de lengte en diameter van de leiding, en de beschikbare of toelaatbare drukval over die lengte.

Berichten: 15

Re: Zuurstof door leiding

Pinokkio schreef: Vergeet die grafiek.
 
Hoeveel gas er door een bepaalde leiding kan stromen is afhankelijk van de dichtheid van het gas, de lengte en diameter van de leiding, en de beschikbare of toelaatbare drukval over die lengte.
 
bedoel je met "en de beschikbare of toelaatbare drukval over die lengte." de druk aan het begin (in mijn geval 2 bar) en het einde van de leiding? (0 bar, als ik het de ruimte in laat gaan) dus verschil van 2 bar

Berichten: 15

Re: Zuurstof door leiding

ik kan bovenstaand bericht niet meer aanpassen...
 
dit boek heb ik gevonden en er staat een rule of thumb in met gas flow.
 
Afbeelding
 
Dit is een formule uit Amerika. Weet iemand hoe de constante (871) voor het metrische stelsel is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Zuurstof door leiding

bedoel je met "en de beschikbare of toelaatbare drukval over die lengte." de druk aan het begin (in mijn geval 2 bar) en het einde van de leiding? (0 bar, als ik het de ruimte in laat gaan) dus verschil van 2 bar
Ja, maar in dat geval heb je een extreme situatie omdat de drukval (die 2 bar) meer dan de helft van de absolute inlaatdruk (3 bar) is. Je krijgt waarschijnlijk kritische stroming (geluidssnelheid), tenzij de leiding heeeeel lang is.
 
Denk erom: je moet altijd met de absolute drukken rekenen, niet met de overdruk die een manometer aangeeft, dus in jouw geval is p1 = 3 bar en p2 = 1 bar.
 
Die formule uit dat boek is alleen voor aardgas met een molmassa van 17,4 (specific gravity = 0,60) en een temperatuur van 15 oC (60 oF) en niet voor de situatie waarbij kritische stroming op kan treden.
 
Voor we verder gaan: leg eerst eens uit wat precies het probleem is wat je probeert te berekenen, liefst met een schets van de situatie met daarin alle afmetingen, bochten, afsluiters, et cetera, van de leiding.

Berichten: 15

Re: Zuurstof door leiding

Hoi Pinokkio,
 
bedankt voor je antwoord.
 
Wat ik wil is eigenlijk heel simpel. Ik wil uitrekenen hoeveel zuurstof er door een leiding gaat. De leiding loopt van een zuurstofopslagtank naar mijn vistank. Hoe kan ik nu uitrekenen hoeveel zuurstof er maximaal door deze leiding (lengte 20 meter) kan?
 
(zie schets)Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Zuurstof door leiding

Door een 16 mm leiding met een lengte van 20 meter kan bij een drukval van 2 bar een gigantische hoeveelheid zuurstof stromen, genoeg om het water met vissen en al uit het aquarium te blazen.
 
De capaciteit van de drukregelaar en de stromingsweerstand van de bruissteen zullen bepalend zijn, niet de leiding.

Berichten: 15

Re: Zuurstof door leiding

maar hoe kan ik dit berekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Zuurstof door leiding

We kunnen niets berekenen want we weten niets over de drukregelaar en de bruissteen.
 
Als er geen drukregelaar en geen bruissteen zouden zijn dan kan de capaciteit berekend worden met de methode uit:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=139808

Reageer