[NL recht] Meerdere rechtszaken in één

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Meerdere rechtszaken in

Ik doel op een term in het Nederlands die meerdere rechtscasussen in één rechtszaak behandelen.
 
Bijvoorbeeld zoals onlangs door Stichting Loterij Verlies is gedaan. Er zijn bijvoorbeeld 100 mensen die dezelfde organisatie vanwege dezelfde reden willen aanklagen. Om de rechtbank niet te belasten met 100 keer dezelfde zaak worden vervolgens al die zaken samengevoegd en in 1 keer behandeld.
 
In het Belgisch noemt men dat een pilootarrest en in het Engels een pilot-judgement procedure.
Ik weet dat er een Nederlandse term voor is, maar kan die niet vinden of herinneren.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Meerdere rechtszaken in

Dit lijkt me meer een vraag voor het forum Rechtswetenschappen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 460

Re: Meerdere rechtszaken in

Dit is dacht ik juist in Nederland niet mogelijk. Stichting loterijverlies wilde een individuele (proef) proces aanspannen tegen de staatsloterij. Dat zou dan ook alleen voor 1 persoon gelden. Wel is dit daarmee een precident (indien de hoogste rechter dit uitspreekt) dat simpelweg gevolgd wordt door andere rechters, maar in de basis moet iedereen individueel bij de rechter aankloppen.
 
Dit kost dan uiteindelijk alle partijen veel meer geld.. en als je weet dat je voor de rechtr nat gaat kan je beter toegeven. Uiteindelijk is er een soort van geschikt (gratis loterij), dat kan een rechter dan wel als bindende oplossing verklaren. 

Berichten: 12.262

Re: Meerdere rechtszaken in

Een proefproces doet min of meer datzelfde, je probeert het met 1 casus om jurisprudentie te creeeren, en als dat lukt tot de hoogste rechter dan krijgen alle identieke gevallen vervolgens hetzelfde vonnis als ze zouden procederen bij lagere rechtbanken.
 
Maar dat identiek zijn is wel een belangrijk verschil: als het bijvoorbeeld een eigenschap van een product betreft kan het aannemelijk zijn dat sommige mensen weten dat het niet klopt maar andere niet. Neem bijvoorbeeld iets als behaalde zuinigheid van auto's: het is redelijk algemeen bekend dat de testresultaten volgens de europese normen niet echt opgaan voor gebruik in de praktijk. 
 
De gemiddelde consument zou geacht kunnen zijn hiervan op de hoogte te zijn, maar wat als iemand die net in europa immigreert er geen flauw idee van heeft? Dat kan juridisch een verschil maken in of verwachtingen zijn waargemaakt (cq wanprestatie is geleverd) of niet.  
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Meerdere rechtszaken in

Class-action proces. Dat was de term waar ik naar op zoek was :)
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer