cryogenic sleep

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

cryogenic sleep

Hey allemaal!.
 
Ik lag in de nacht wakker, en ik kreeg ineens een idee over cryogenic sleep. Ik wist al dat de cellen zullen uitzetten/kristalliseren terwijl je bevroren word, maar ik dacht nou: "wat als er een chemisch middel bestaat dat het uitzetten/kristalliseren van je lichaamsvocht, en of water tegenhoudt, zodat het misschien mogelijk is in de toekomst.
 
 
Weet iemand of er zo'n chemicalie is? zo ja, laat dan alsjeblieft een reactie achter ik ben benieuwd of er iets aan mijn theorie kan kloppen.
 
 
 
 
Met vriendelijke groeten.. Luke Rieff

Berichten: 2

Re: cryogenic sleep

En sorry, bijna vergeten: Die chemicalie zal dan de weken/dagen voor de bevriezing via water moeten worden ingenomen  

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: cryogenic sleep

Een aantal reptielen, met name kikkers kunnen bevriezen en ontdooien zonder schade. Dat danken ze aan een aantal aanpassingen, ondermeer aan de aanmaak van veel glucose dat in de cellen wordt opgeslagen zodat deze niet kapotvriezen.
 
Maar voor mensen bestaat zoiets niet, zeker niet in de vorm van een eenvoudig drankje. Er wordt wel onderzoek naar gedaan, met name naar de mogelijkheid van het bevriezen van organen bestemd voor transplantatie. Zonder succes tot op heden.

Berichten: 12.262

Re: cryogenic sleep

Dat gaat inderdaad om specifieke aanpassingen in eiwitten en suikers die voorkomen dat zich scherpe kristallen vormen in dergelijke organismen, wat op zich een wonderlijk stukje evolutie is. 
 
Voor het cryogeen bewaren van celculturen wordt wel DMSO gebruikt, wat voorkomt dat de cellen kapot gaan door ijskristallen en dergelijke. De nodige concentraties zijn echter zo hoog dat het niet haalbaar is een compleet mens daarmee van 'antivries' te voorzien: de hoeveelheid zou dodelijk zijn. 
 
Voor het bewaren van organen en weefsels ligt dat misschien anders, zeker als het vrij kleine/dunne dingen zijn als huid, cornea's of wellicht zelfs vaten, pezen en dergelijke. 
 
Ik weet niet wat de actuele status hiervan is, maar kan me wel voorstellen dat het bijvoorbeeld mogelijk kan zijn om hoornvliezen na overlijden te behandelen met dmso of iets vergelijkbaars en ze vervolgens in te vriezen tot een geschikte acceptor ze nodig heeft. Wellicht kan dat ook met beenmerg en dergelijke. 
 
Een compleet diepgevroren hart, lever of nier zie ik minder snel gebeuren, maar bij iets als beenmerg kan post mortem donatie + goede opslag best nuttig zijn. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: cryogenic sleep

​ moeten we het antwoord zoeken bij de vissen
 
https://youtu.be/YoIcPezoDyo
one day you will know

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: cryogenic sleep

Hoe zit het dan met embryo's? Daar wordt eerst water aan onttrokken door ze in een vloeistof te leggen (geen idee wat voor vloeistof maar neem aan dat dat voornoemd DMSO zal zijn. Wat ik wel weet is dat zo schade wordt voorkomen). Daarna worden ze in stikstof bewaard bij mijn weten.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 12.262

Re: cryogenic sleep

Dat met die vissen heb ik wel eens vaker gezien, maar geen idee hoe lang ze daarna nog overleven. Bovendien kan ik me voorstellen dat er vissen zijn die heel koudebestendig zijn, en bijvoorbeeld overleven in zeewater met een temperatuur onder 0 (dat kan, gezien de hoeveelheid zout is het vriespunt van zeewater op ongeveer -2 graden afhankelijk van welke zee precies). 
 
Qua embryo's weet ik het eerlijkgezegd niet, maar dat zal oon afhangen van hoe ver een embryo gevormd is. Ik kan me voorstellen dat de term 'embryo' hier vrij breed gebruikt wordt en het wellicht formeel niet eens een embryo is, maar iets tussen zygote en embryo in (blastula, gastrula), wat nog klompjes vrij eenvoudige cellen zijn die in te vriezen zijn. 
 
Wat ook mee speelt is het formaat, want dat bepaalt feitelijk hoe snel je iets kunt invriezen, en of er voldoende tijd is om schadelijke ijskristallen te vormen. Als je weefsels probeert in te vriezen in een gangbare vriezer is dat een heel andere situatie dan waneer je ze meteen in bijv vloeibare stikstof gooit. 
 
Een van de snelste manieren in in een mengsel van ethanol en droogijs, maar die ethanol lijkt me voor smaples die je levend terug wilt zien niet optimaal (wel heel nuttig voor onderzoek verder). 
Victory through technology

Reageer