Luchtverdeling drukkamer aardappels

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

Luchtverdeling drukkamer aardappels

Beste mede forum gebruikers,
 
Momenteel ben ik (Henri, 24) een droogwand (zie de foto's) aan het bouwen voor het drogen van kisten poot aardappels. De droogwand is +/- 1x4,5x4 meter met bovenop een ventilator met een doorsnede van 90 cm. Aan de zijkant zit een deur om in de droogwand te komen. Aan de voorzijde zitten 8 sleuven ter grote van de pallet die onder de kist zit. De onderste 4 sleuven zijn af te dichten met een schuif (zodoende kan je meer en minder lucht geven) en de bovenste 4 zijn uitgevoerd met een klep. De kisten worden voor de droogwand gezet en daar volgen meerder kisten achter. In de laatste kist wordt een schuimblok geplaatst om de lucht door de kisten heen te persen. Dit concept heb ik van andere afgekeken. 
 
Als ik met mijn windmeter langs de kisten ga en in de drukwand sta merk ik schrikbarend veel verschil in windsnelheid. Ook merk ik op plekken turbulentie en terugkerende lucht. Al deze variatie en rare luchtstromen betekend niet egaal drogende aardappels en energie verlies.
 
Nu is mijn vraag aan jullie: Hebben jullie tips om dit op te lossen/ te verbeteren? Of zouden jullie mij met iemand in contact kunnen brengen die hier verstand van heeft? Ik zelf ben een afgestudeerde houttechnoloog en weet niks van luchtstroming. Wel kan ik erg goed overweg met Auto-CAD. Ik las ook iets van Auto-CAD flow. Is dit ook toe te passen voor drukkamers? 
 
Voor meer informatie of afmetingen kun je mij ook direct mailen

Opmerking moderator

e-mail adres verwijderd. Zie de forumregels
Bijlagen
DLJrKlmXUAE9pvp.jpg
DLJrKlmXUAE9pvp.jpg (99.09 KiB) 832 keer bekeken
DLJrKloWAAAQmDY.jpg
DLJrKloWAAAQmDY.jpg (148.28 KiB) 832 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Luchtverdeling drukkamer aardappels

In welke richting stroomt de lucht? Duwt de ventilator lucht door de droogwand en de kisten, of trekt de ventilator lucht erdoorheen?
 
Ik zie geen afvoer van vochige lucht of aanvoer van verse lucht. Hoe voorkom je dat de vochtige lucht blijft rondcirculeren door ventilator en kasten?
Wat bedoel je met "in de drukwand sta" ? Bedoel je de droogwand? Of wat?
 
Lees ook eens dit topic, en let vooral op bericht #6: https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/198239-berekening-luchtdoorlaat/
 
Heb je een karakteristiek (fan curve) van jouw ventilator?

Berichten: 9

Re: Luchtverdeling drukkamer aardappels

Beste Pinokkio,

Bedankt voor uw reactie. Hij duwt de lucht via de drukwand door de kisten heen. Eigenlijk is de wand meer bedoeld voor het opwarmen van de aardappels, afvoer van de lucht is dus niet gewenst. Met in de drukwand bedoel ik inderdaad de droogwand. Hier kom ik via de deur in de zijkant in. Hoe kom ik aan de fan curve? Moet u dan het type nr hebben van de ventilator? Of het schoep aantal en afmetingen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Luchtverdeling drukkamer aardappels

Momenteel ben ik (Henri, 24) een droogwand (zie de foto's) aan het bouwen voor het drogen van kisten poot aardappels.
Hierdoor dacht ik dat het om het drogen van aardappelen ging.
 
De lucht vanuit de spleten in de drukkast kiest door de aardappels heen voornamelijk de weg van de minste weerstand. Dat betekent dus dat een fors deel van de lucht al door de zijwanden van de eerste kolom kisten naar buiten stroomt. De tweede kolom krijgt minder lucht dan de eerste, de derde weer minder, et cetera. De laatste kolom krijgt maar een fractie lucht.
 
Als het alleen maar om opwarmen of warm houden van de aardappelen gaat dan is de luchtverdeling door de kisten wellicht niet zo heel belangrijk, tenzij dat opwarmen binnen een bepaalde tijd moet gebeuren.
 
Hoe kom ik aan de fan curve? Moet u dan het type nr hebben van de ventilator?
Kijk eens in de documentatie van de fan.
Of anders kun je wellicht met fabrikant en typenummer iets vinden op internet.

Berichten: 9

Re: Luchtverdeling drukkamer aardappels

Beste Pinokkio,
 
U heeft volledig gelijk met de slechte lucht verdeling. Hier komt nog bij de dat de pallet van de kist open is, hierdoor krijgt de onderste 1,5 zoveel lucht dan de rest, en de bovenste slechts 0,5 zoveel lucht. Bij grote partijen wordt daarom voor voor dwars beluchting gekozen ( https://www.mooij-agro.com/nl/project/1370334287/d%C3%A9-oplossing-gebruik-gezond-boeren-verstand)  
 
Het grote nadeel is van dwars beluchting is, is dat je altijd grote partijen nodig hebt. Dit omdat je de airbag wilt afsluiten. Wij gebruiken de droog wand om kleine partijen snel op te warmen voor het sorteren. Als je koude aardappels laat stoten op bijv een transportband krijg je stoot plekken, met warmere aardappels is dit minder. 
 
Het is een oude ventilator, dus beide zal moeilijk zijn. Maar ik ga kijken wat ik kan vinden. Is het eventueel te berekenen? 
 
Wat ik in mijn eerste bericht al melde, is software eventueel een oplossing? Of is dat te ingewikkeld? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Luchtverdeling drukkamer aardappels

Het grote nadeel is van dwars beluchting is, is dat je altijd grote partijen nodig hebt. Dit omdat je de airbag wilt afsluiten.
Dat is me niet duidelijk.
Of bedoel je dat de airbags die te koop zijn te lang zijn waardoor je teveel kisten nodig hebt om alle aanwezige openingen in de airbag af te sluiten met een kist?
 
Het is een oude ventilator, dus beide zal moeilijk zijn. Maar ik ga kijken wat ik kan vinden.
Is het eventueel te berekenen?
Nee, is niet te berekenen.
Kijk op het typeplaatje van de ventilator voor fabrikant en typenummer.
 
Wat ik in mijn eerste bericht al melde, is software eventueel een oplossing? Of is dat te ingewikkeld?
Ik ken AutoCAD Flow niet maar als ik het google krijg ik de indruk dat het een windtunnel simuleert om de stroming rondom een voorwerp te berekenen. Niet echt wat hier het geval is.

Reageer