afblaaskanaal met meerdere inblaasventilatoren

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

afblaaskanaal met meerdere inblaasventilatoren

Hallo,
 
Wie weet er iets zinnigs te zeggen over het volgende:
 
Stel, ik wil een (afblaas-)ventilatiekanaal berekenen (doorsnede en drukverlies) in een (hoog) appartementsgebouw (natuurlijke toevoer en mechanische afzuiging middels een ventilatorbox per appartement (geen centrale afzuigventilator op het dak)
 
Het berekenen van een (schacht-)kanaal met 1 centrale afzuigventilator is simpel, daar is de literatuur duidelijk over en daar zijn berekeningsprogramma''s voor.
 
Maar hoe bereken ik een dergelijk kanaal waarbij er bijvoorbeeld 30 verdiepingen boven elkaar per verdieping een ventilator zijn afzuiglucht in een gemeenschappelijk afblaaskanaal stort? Daarover vind ik niets in de literatuur, afgezien van het parallel of in serie schakelen van ventilatoren. Dit geeft m.i. geen antwoord op deze vraag.
 
De achterliggende vraag is, hoeveel weerstand ondervindt een een ventilator in het gemeenschappelijke kanaal? (ook rekening houdend met een eventuele gelijktijdigheid van ventilatoren die al of niet in bedrijf zijn)
 
Ik vrees dat het een stelsel vergelijkingen wordt met te veel onbekenden. Maar dergelijke ventilatiesystemen bestaan en ik vraag me af of daar echt serieus aan gerekend is.  
 
Ik begrijp natuurlijk dat het meestal wel goed gaat indien je de snelheid in het gemeenschappelijke kanaal voldoende laag houdt (bij 100% gelijktijdigheid), maar ik vraag me af hoe daarin een theoretisch optimum te bereiken tussen kanaaldoorsnede en opvoerhoogte van de individuele ventilatoren. 
 
Ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: afblaaskanaal met meerdere inblaasventilatoren

Je wilt het theoretisch optimum bereiken? Dan moet je eerst definiëren wat je onder optimum verstaat.
 
Ik ken het HVAC-wereldje niet maar ik denk dat daar veel met vuistregels gewerkt wordt. Zo van: je wilt Q m3/h lucht afvoeren, neem een snelheid van v m/s aan in het kanaal, dus de doorsnede van het kanaal moet dan A m2 zijn. Drukval over kanaal met lengte L en doorsnede A is dan Δp Pascal, dus dat moet de ventilator leveren. Geen rocket science.
 
In jouw situatie zal men waarschijnlijk op iedere verdieping dezelfde ventilator installeren, dus dat betekent in werkelijkheid dat de afzuiging op de bovenste verdieping hoger zal zijn dan op de onderste omdat de bovenste ventilator minder tegendruk ondervindt.
Zoals je zult weten heeft een ventilator een Q-H kromme (fan curve) die het verband geeft tussen debiet en opvoerhoogte. De bovenste ventilator hoeft minder H te leveren en zal dus meer Q leveren (als alle ventilatoren op alle verdiepingen identiek zijn).
 
Er bestaat ongetwijfeld software die jouw situatie kan doorrekenen, want zoiets programmeren is niet heel moeilijk, kan ik ook, en jij wellicht ook.

Berichten: 3

Re: afblaaskanaal met meerdere inblaasventilatoren

Dank voor je reactie.
 
Mijn vraag is: Hoe bereken ik een dergelijk kanaal, zonder van te veel aannamen afhankelijk te zijn (dus vanuit theoretische interesse), met als afgeleid (praktisch) doel het niet te groot of te klein maken van de kanaaldoorsnede, danwel een niet te grote of te kleine opvoerhoogte van de individuele ventilatoren toe te passen. 
(dus om een optimum te bereiken tussen energiegebruik, materiaalhoeveelheid, ruimtebeslag, eventueel nog geluidproductie, geld)
 
Dat een ventilator bovenin minder weerstand ondervind dan eentje die onderin zit, geloof ik wel, klopt gevoelsmatig wel, maar hoeveel weerstand wordt er ondervonden? Bij vrije uitstroming of met een bekende eindweerstand  is e.e.a. simpel, maar die situatie hebben we niet. 
De (bijvoorbeeld) bovenste ventilator kan niet vrij uitstromen, de lucht "botst" op een andere luchtstroom, veroorzaakt door andere ventilatoren.
De statische druk in het verzamelkanaal ter plaatse van de bovenste instroomopening kan, denk ik, een extra weerstand voor de bovenste ventilator inhouden, waardoor deze bovenste ventilator toch minder debiet levert dan gedacht. Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat deze bovenste ventilator meer debiet gaat leveren dan gedacht omdat er een soort inductie-werking optreedt ter plaatse van de bovenste instroomopening, waardoor de lucht van de bovenste ventilator meegesleurd wordt.
 
Ik denk niet dat dit zo simpel te programmeren is en wellicht kan dit prima met een cfd-berekening (Computer Fluid Design) gesimuleerd worden. De moeilijkheid (volgens mij) is dan weer dat zo'n berekening geldt voor 1 situatie (van de vele mogelijke situaties)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: afblaaskanaal met meerdere inblaasventilatoren

Waarom ben je hier mee bezig? Is dit een school- of stageopdracht? Of wat?

Berichten: 3

Re: afblaaskanaal met meerdere inblaasventilatoren

Dat lijkt me een vraag waarvan het antwoord al blijkt uit mijn formulering. Verdere beantwoording daarvan vind ik totaal oninteressant.
 
Ik ben meer geinteresserd in inhoudelijke (meedenk-)reacties.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: afblaaskanaal met meerdere inblaasventilatoren

Opmerking moderator

en ik ben meer geïnteresseerd in respectvol omgaan met elkaar. Pinokkio stelt een reële vraag welke ik het antwoord niet van kan zien. Doe ons een plezier en beantwoord Pinokkio's vraag.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer