Pomp volume berekenen goot

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Pomp volume berekenen goot

Ik heb een hobby project waarbij ik water door een goot laat lopen maar ik problemen heb met het bereken van de grote van pomp die ik nodig heb.

Het betreft een "vierkante" goot van 30cm breed en 250cm lang waar een constante stroom water door moet van 2,5cm boven de bodem.

De goot staat onder een hoek van ±13 graden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen hiermee,

BVD

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Pomp volume berekenen goot

Opmerking moderator

Verplaatst naar praktische wetenschappen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Pomp volume berekenen goot

Dank je wel!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Pomp volume berekenen goot

Wat is het materiaal van die goot (ruw hout, glad metaal, kunststof),
en wat is precies het doel van die goot?
 
Is het noodzakelijk dat die goot aan het uiteinde open is, of kun je een opstaand randje gebruiken zodat er minder debiet nodig is voor 2,5 cm water in de goot?

Berichten: 6

Re: Pomp volume berekenen goot

De goot is van roestvrijstaal en is voor een experiment voor mijn zoon. Hij wil daar iets met modelbouw bootjes op laten varen die hij zelf heeft gebouwd. Eigenlijk een soort proefdraai plek.

De goot moet een open einde hebben.

Ik heb er een "box" boven op gezet waar het water in kan storten en vervolgens naar beneden kan laten lopen door de goot. Het geheel staat in een grote kuip zodat het water rond kan pompen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Pomp volume berekenen goot

Binkiegoed schreef: Het betreft een "vierkante" goot van 30cm breed en 250cm lang waar een constante stroom water door moet van 2,5cm boven de bodem.

De goot staat onder een hoek van ±13 graden.
Een hoek van 13 graden heeft een sinus van 0,225 dus dat betekent dat er een hoogteverschil van maar liefst 0,225 * 250 = 56 cm zou zijn tussen begin en eind van de goot. Werkelijk?
 
Het lijkt me onmogelijk om in zo'n schuine goot bootjes te laten varen.
 
Waarom moet die goot zo schuin staan?

Berichten: 6

Re: Pomp volume berekenen goot

56cm klopt wel ongeveer.

Die dingen van hem kunnen tot 80km/h of zoiets. En we willen de test stand maken dat ze ook weerstand hebben.

Jochie is nu 9 en heeft op school best moeite om mee te komen maar bouwt echt super dingen.

Ik wil hem die ruimte ook geven om zoiets te doen.

Hij is zelf met die hoek gekomen, heb hem zo gebouwd dat de hoek verstelbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Pomp volume berekenen goot

Als die dingen 80 km/h kunnen varen, heb je een snelheid van het water nodig van minstens evenveel.

Dat wil dus zeggen een pomp die 10 kubieke meter per minuut kan leveren ( 80/3.6 x .30 x .025 x 60 )

Berichten: 6

Re: Pomp volume berekenen goot

Ik denk dat we rond de 40m³ moeten zitten echter zou ik graag willen weten hoe we dat moeten uitrekenen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Pomp volume berekenen goot

40 m³ / min door een doorsnede van 30 bij 2.5 cm jagen, geeft een theoretische watersnelheid van 40/60 / .3 / .025 * 3.6 = 320 km/h
(formule: Q = A . v met Q het debiet, A de doorsnede en v de snelheid. Eenheden respecteren!)
In de praktijk ga je niet alleen het debiet, maar ook de doorsnede moeten regelen (dus de waterhoogte is variabel).
Je wilt ook een laminaire waterlaag, dus ofwel een vrij kalme instroming ofwel een lang(er) inloopstuk.
 
Maar wat je juist berekenen? vanwaar komt die 40 m³ ? Is dat per minuut of per uur ?

Berichten: 6

Re: Pomp volume berekenen goot

Het is 40m³/uur.

Ik heb het idee van een goudzoekers website. Hun gebruiken zo'n goot voor het spoelen van materie. Het water heeft in theorie een start snelheid van bijna 0 omdat we het in tegengestelde richting boven in de goot willen pompen.

De goot in breedte variabel maken is wat gecompliceerd dus we willen proberen de snelheid van het water te variëren met de hellingshoek en een kraan in de aanvoer.

Om de "golf" uit het water te halen hebben we een 50cm langen dikke rubberen flap waar het water onder door loopt. (Schijnt te werken)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Pomp volume berekenen goot

Het is 40m³/uur.

Ik heb het idee van een goudzoekers website.
Kun je de link van die website hier posten?
 
 
Een berekeningsmethode vind je hier:
 
Uniform Flow in Channels.jpg
Uniform Flow in Channels.jpg (159.51 KiB) 1311 keer bekeken
 
Probleem met die Chezy methode is dat het in dit geval veel uitmaakt of men C berekent met vergelijking (13-38) of met vergelijking (13-40).
 
Benodigd debiet wordt berekend met de tweede formule van vergelijking (13-41).
 
Bij een hoek van 13 graden en C volgens (13-38) heb je 40 m3/h nodig voor een waterniveau van 2,5 cm boven de bodem.
 
Bij een hoek van 13 graden en C volgens (13-40) heb je 26 m3/h nodig voor een waterniveau van 2,5 cm boven de bodem.
 
Let op: als je een pomp koopt moet je wel bedenken dat pompen op websites aangeprezen worden met een debiet en een opvoerhoogte. Echter: beiden zijn meestal niet gelijktijdig mogelijk. Dat genoemde debiet is dan alleen mogelijk bij een opvoerhoogte van 0 m, en de genoemde opvoerhoogte is alleen mogelijk bij een debiet van vrijwel 0 m3/h. Oppassen dus.
 
Maar als je goothoek instelbaar is kun je altijd wel een stand vinden die het waterniveau geeft wat je wilt. Hoe kleiner de gekozen hoek des te minder debiet er vanzelfsprekend nodig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Pomp volume berekenen goot

Wat is dan de watersnelheid bij 40m³/h?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Pomp volume berekenen goot

De gemiddelde watersnelheid is dan 1,48 m/s (5,3 km/h).
 
Maar de watersnelheid is lager langs de wanden van de goot, en hoger aan het wateroppervlak waar het bootje vaart.

Reageer