Fenylethylamine (liefdesmolecuul)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Fenylethylamine (liefdesmolecuul)

Hallo mensen, ik weet niet heel zeker of dit het juiste forum is maar ik zou niet precies weten waaronder ik dit zou willen plaatsen. 
 
Ik doe mijn PWS  over flirten. Nu las ik ergens dat oogcontact ervoor zorgt dat je lichaam meer fenylethylamine aanmaakt. Nu heb ik gezocht op verschillende wetenschappelijke artikelen gezocht of dat dan ook waar is. Ik heb zelf niks kunnen vinden. Weet iemand of dit klopt, en zoja is er dan ook een wetenschappelijk artikel dat betrouwbaar genoeg is om te kunnen gebruiken.
 
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Fenylethylamine (liefdesmolecuul)

Mijn pubmed-fu laat me hierr ook in de steek. Ik kan nergens een bron vinden om dit te bevestigen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1

Re: Fenylethylamine (liefdesmolecuul)

Hayhay, over Phenylethylamine en oogcontact is er op wetenschappelijk gebied inderdaad niet veel te vinden, waarschijnlijk mede omdat niet alles bekend is over het stofje. Daarbij is deze stof slechts een kleine stap in een grote eiwit reactie. 
 
Wat ik wel heb gevonden is dat je oxytocin kan gebruiken voor je werkstuk ( als je dat niet al deed )
daarvoor kan je o.a. dit artikel gebruiken:
http://sci-hub.cc/10.1177/0956797617716922
Bij deze compound is wel makkelijk te vinden dat het o.a. wordt aangemaakt door oogcontact. 

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Fenylethylamine (liefdesmolecuul)

D'r zijn heel wat shady websites, bijvoorbeeld van die sites die nikszeggende lijstjes maken van bepaalde onderwerpen, die verwijzen naar Kellerman et al. (1989). Dat artikel kun je niet lezen zonder toegang via een universiteitsaccount met een licentie, of je moet ervoor willen betalen. Het grappige is wel, ondanks de vele beweringen op internet, dat er in dat hele artikel niks wordt gezegd over phenylethylamine (PEA). Daarnaast valt er via de gebruikelijke bronnen, zoals PubMed, ook niet één artikel gevonden die een verband legt tussen oogcontact en PEA. De enige plek waar die link gelegd wordt is in een boek van een of andere psychologe. Het twijfelachtige daaraan is weer dat die haar geld verdient met romanachtige boekjes over dat onderwerp.
 
Afgezien van het feit dat psychologie een pseudowetenschap is en 'wetenschappelijke' publicaties in dat vakgebied dus met een korreltje zout genomen moeten worden, zou ik de validiteit van de bewering omtrent PEA en oogcontact zeer in twijfel trekken omdat er simpelweg niks over te vinden is.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 2

Re: Fenylethylamine (liefdesmolecuul)

Ah oke, ik vond  het al een beetje raar omdat ik er niks van kan vinden. Alsnog bedankt iedereen voor het reageren en de suggesties. 

Berichten: 391

Re: Fenylethylamine (liefdesmolecuul)

Misschien wat laat, maar wellicht helpt dit artikel je wat op weg:
https://link.springer.com/article/10.1007/s12152-007-9002-4

Reageer