Basis wiskunde groep 7/8 kids

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4

Basis wiskunde groep 7/8 kids

Hoi allemaal,
 
Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken..  Op de basisschool van mijn kinderen mag ik wat extra rekenuitdaging gaan geven aan een aantal kids van groep 7 en 8. Ik heb 45 minuten p.w.  Zelf heb ik wel wiskunde gehad maar ben veel vergeten en is ook al 30 jaar geleden dus misschien e.e.a. veranderd.
 
Ik wil ze wat basisdingen uitleggen zodat ze uiteindelijk met formules als Pythagoras kunnen werken en bijv. valtijd kunnen uitrekenen met behulp van:  s = ½ . g . t2
 
 
<div style="background-color:#FFFFF0;">

Dit plaatje is gegenereerd met de volgende code:

Code: Selecteer alles

[tex]
s=\frac{1}{2} \cdot g \cdot t^2 
[/tex]
Handleiding werken met LaTeX
sluiten

Ik dacht aan het volgende:
 
Rekenvolgorde (eerst tussen haakjes, kwadraten, delen/vermenigvuldigen, optellen/aftrekken)
Kwadraten
Worteltrekken
Rekenen met negatieve getallen
Pythagoras
?
 
Hebben jullie nog tips? Is er een onderwerp wat van belang is in de basis?
 
Alvast bedankt!!  :)
 
 
 
 
<div style="background-color:#FFFFF0;">

Dit plaatje is gegenereerd met de volgende code:

Code: Selecteer alles

[tex]
s=\frac{1}{2} \cdot g \cdot t^2 
[/tex]
Handleiding werken met LaTeX
sluiten

Geen idee hoe die plaatjes in mijn bericht terecht zijn gekomen? :oops:  :oops: 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Basis wiskunde groep 7/8 kids

Je zal toch eerst moeten weten welk niveau de groep heeft.
Kunnen ze al redelijk met breuken werken?

Berichten: 4

Re: Basis wiskunde groep 7/8 kids

@safe: Top dat je mee wil denken! :D 
 
De groep 8 kinderen(7 kids) hebben al wel breuken, procenten en omtrek berekenen gehad. De groep 7 kinderen(3 kids) moet ik nog checken. Ik heb nu 2x iets gedaan met de kids. We hebben oude wiskunde kangoeroe opgaven gemaakt. Hierbij deden de groep 7 kids niet onder voor de groep 8 kids.
 
Goed idee om eerst te kijken of de groep 7 kids al bij zijn met breuken, procenten en omtrek en daarna evt. wat ik eerder opschreef?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Basis wiskunde groep 7/8 kids

Pythagoras lijkt me wat te hoog gegrepen.( je komt dan al snel op wortelvormen uit)
 
Ik zou eerst wat aan oppervlakten en omtrekken doen zoals cirkels en dergelijken.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Re: Basis wiskunde groep 7/8 kids

Ik denk aan hetzelfde als Tempelier,.Bij Pythagoras kom je inderdaad snel uit op wortels. Daarom zou ik beginnen met worteltrekken en kwadrateren. En dat is goed te doen, ik leer het mijn dochter van 8 ook al op een speelse manier.

Berichten: 4

Re: Basis wiskunde groep 7/8 kids

Van de groep 8 kids krijgen 4 jongens ook sinds 2 weken op het gymnasium in de buurt 1 uurtje wiskunde. Deze 4 hebben van hun gr8 leerkracht afgelopen week als huiswerk meegekregen om de stelling van Pythagoras te leren(als in extra uitdaging). Mijn 2 zoons zitten bij die 4 en zij snappen wel hoe die werkt. De andere 2 zullen het ook wel kunnen begrijpen.
 
De week ervoor kregen ze als extra uitdaging mee om uit te rekenen hoe lang een pen erover doet om, als je die vanaf 1 meter laat vallen, de grond te raken (zonder gekke dingen als wind e.d.) De natuurkundige formule hadden ze meer moeite mee, ik denk omdat ze nog niet gewend zijn om met formules te werken.
 
Nu wil ik eigenlijk de overige groep 8 kinderen en de groep 7 kinderen een beetje gelijk proberen te trekken zodat ik in die 45minuten iets leuks met ze kan doen wat ze wat extra uitdaging geeft. Het zijn allemaal slimme kids die goed zijn in rekenen. 
 
Ik denk dat kwadraten en worteltrekken idd een leuke is om vrijdag wat mee te doen, dan kan ik nog even checken hoe het zit met de groep 7 kids wat betreft breuken, procenten en omtrekken.
 
Top dat jullie mee willen denken!  8-) 

Re: Basis wiskunde groep 7/8 kids

Beste,
 
 
Bij deze wat uitleg over de vallende pen.
 
Als je vragen hebt, verneem ik dat graag.
 
 
 
Met vriendelijke groeten.
Bijlagen
Valsnelheid.docx
(14.32 KiB) 350 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Basis wiskunde groep 7/8 kids

Ik vind het altijd facinerend om te zien hoe kinderen van deze leeftijd gegrepen worden door het 'ontbinden in (priem)factoren' van een samengesteld getal. Als ze dat kunnen -en dat is zeer snel-, dan laat ik zien dat ze op die manier ook erg grote getallen op elkaar kunnen delen.
Met dit onderwerp kun je vertellen over even en oneven getallen, priemgetallen, delen door eenzelfde getal, ..
Voorbeeld: 2*2*2*3*5=120 en 2*3*3*5*5=450. Nu moeten ze dus eerst 120 en daarna 450 in priemfactoren ontbinden. Daarna noteer je de deling als een breuk:
120
------ =
450
 
2*2*2*3*5
-------------- =
 2*3*3*5*5
 
2*2
----- =
3*5
 
4/15

Berichten: 12.262

Re: Basis wiskunde groep 7/8 kids

Het staat me niet meer exact bij hoe ver rekenen bij mij op de basisschool ging, maar vergelijkingen oplossen was zeker iets van de middelbare school. 
 
Kwadraten en wortels, en daarmee pythagoras-problemen oplossen heb ik mn twijfels bij, ik dacht dat dat destijds jaar 1 van de middelbare was, maar dat kan inmiddels best veranderd zijn. 
 
Anderzijds, als ik het goed begrijp gaat het om een soort plus-klas of in ieder geval een selectie van leerlingen die slimmer zijn dan gemiddeld, en daarvoor zijn deze zaken niet zo heel moeilijk aan te leren. Iets als a2 = b2 + c2 is vrij eenvoudig aan te leren, en heel leuk te demonstreren door aan iedere kan van een driehoek een vierkant te tekenen, dan zie je dat de oppervlakten van die vierkanten precies optellen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Basis wiskunde groep 7/8 kids

Ik heb geen basisschool doorlopen.
 
Maar ik weet nog wel hoe het op de Lagere school ongeveer toeging. (ik heb daar nog rekenboekjes van)
 
Kwadrateren werd gedaan worteltrekken niet.
Oppervlakten en omtrekken alleen van eenvoudige figuren. (rechthoek , balk)
De cirkel werd niet gedaan.
 
Veel aandacht was er voor breuken en procenten Bruto Netto en Tarra en rente berekening.
Ook het omwerken van cm naar meters en dergelijke werd uitgekauwd.
 
Pythagoras kwam voor zo ver ik me herinner pas in het begin van de tweede van de Middelbare School aan de orde.
Ik weet nog wel dat een aantal het daar knap moeite mee had.
 
Ik denk niet dat de kinderen nu veel slimmer zijn,
dus zal waarschijnlijk slechts een klein deel van die basisschool kinderen het echt onder de knie krijgen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: Basis wiskunde groep 7/8 kids

Wat is het verschil tussen basisschool en lagere school?
 
Ik ging voor het gemak maar even uit van het soort school waar je tot ongeveer je 12e naar toe gaat, zeg maar net voor de middelbare school. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Basis wiskunde groep 7/8 kids

Benm schreef: Wat is het verschil tussen basisschool en lagere school?
 
Ik ging voor het gemak maar even uit van het soort school waar je tot ongeveer je 12e naar toe gaat, zeg maar net voor de middelbare school. 
Zo heette het voor de Mamoet wet.
Met de invoering daarvan werden nagenoeg alle oude namen afgevoerd.
 
Wel bleef de leeftijd waarop je naar het voortgezet onderwijs ging het zelfde.
Wat er toen precies anders was aan de basisschool weet ik niet precies.
Wel is het niveau wat wordt afgeleverd duidelijk lager.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: Basis wiskunde groep 7/8 kids

Ah ok, kwestie van naamgeving. Ergens staat me ook nog bij dat groep 8 ooit de 6e klas was en dergelijke, maar dat er effectief geen verschil was tussen de inhoud van de lessen. 
 
Verhalen over dalende niveaus hoor je overigens wel vaak, ook bijvoorbeeld van universiteiten over het niveau van vwo scholieren die ze binnen krijgen. Eerlijkgezegd weet ik niet of dat object aangetoond is, of meer een soort universele klacht van de oudere generatie over de jongere. 
 
Ik vermoed zelf dat veranderingen in het curriculum van het vwo een waarschijnlijker oorzaak zijn: je kreeg eerst leerlingen die iets wel konden, maar nu opeens niet meer. Dat valt op en moet je bijscholen, maar het kan maar zo zijn dat er -andere- dingen zijn die ze je juist wel kunnen terwijl dat bij vorige lichtingen niet het geval was. Dat valt niet op, het geeft geen probleem als iets herhaling van reeds bekend materiaal is. 
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Basis wiskunde groep 7/8 kids

@Oplosser: Bedankt voor je uitleg over die valtijd! Ik had het zelf wel begrepen door de formule gewoon voor waar aan te nemen. Dit gaat nog wat dieper en als de kinderen er aan toen zijn zal ik hier zeker wat mee kunnen, thnx!!
 
@Back2Basics: Ik word enthousiast door je enthousiasme over de priemgetallen. Leuk idee! Ik moet er wel zelf weer even inkomen voordat ik dit met de kids kan gaan doen, maar leuk!
 
@Benm: Het is inderdaad een soort van plusklas, kinderen die echt wat extra uitdaging nodig hebben en in slaap vallen bij te eenvoudige stof en teveel herhaling. In denk dat Pythagoras idd een leuke is om te prikkelen.. Eerst wat kwadraten en wortels.. dan Pythagoras. In een later stadium denk ik aan rekenvolgorde, negatieve getallen, dat met die priemgetallen ook leuk denk ik, oppervlakten uitrekenen van lastigere vormen..
 
 
@Tempelier en Benm: Basisschool is hetzelfde als lagere school. Vroeger had je 2 jaar kleuterschool, daarna klassen 1 tm 6. Nu is dat samen groep 1 tm 8. Stof is min of meer hetzelfde alleen wat betreft rekenen zijn ze ooit een andere methode gaan toepassen. Vroeger kreeg je gewoon sommen. Nu is het meer met verhaaltjes, dus een stukje begrijpend lezen komt er ook bij kijken wat vervelend is voor de kinderen die daar wat moeite mee hebben. Ze denken dan dat ze niet kunnen rekenen terwijl die simpele sommen gewoon duidelijk voor ze zijn en ze op die manier wel gewoon kunnen rekenen.
 
Ik weet dat ik vroeger best goed was in rekenen maar toen ik jaren terug wat rekenwerk van mijn kids zag vond ik het maar onlogisch. In plek van gewoon getallen onder elkaar zetten en optellen/aftrekken moesten ze een heel andere manier laten zien met sprongen en stapjes. Ik vond dat zo onlogisch dat ik halverwege de vele stapjes de kluts kwijtraakte en niet snapte waarom ze niet gewoon (bijv.)8+2=10 deden. Getallen onder elkaar zetten leren ze pas vanaf groep 6 geloof ik. Maar in groep 6 zijn er dan ondertussen veel kinderen die overtuigd zijn dat ze niet kunnen rekenen terwijl de manier waarop gewoon niet aansluit op hun denkwijze.
 
Zo heb ik eens een discussie gehad met een leerkracht van groep 5. Ging over een klasgenootje van mijn jongens, dat meisje kreeg bijles, omdat het rekenen niet goed ging. Zelf was ze inmiddels overtuigd dat ze het gewoon niet kon en bijles was dan ook drama voor haar. Terwijl dat meisje 8+2=10 heel goed snapte, maar ze moest perse die andere manier aanleren, die er niet inging. Wss raakte ze net als ik de kluts kwijt halverwege al die stapjes.. Ik vind dat echt verschrikkelijk dat er op die manier veel kinderen afhaken en laag zelfbeeld krijgen terwijl ze best goed zouden kunnen zijn in rekenen, mits de aanpak past bij hun denkwijze.
 
 
Op internet vond ik dit antwoord van iemand terug, die legt het vast wat beter uit dan ik  :lol:
 
Basisscholen geven tegenwoordig rekenonderwijs volgens de zogenoemde realistische methode. Dat houdt in dat het kind uit meerdere manieren kan kiezen om tot een oplossing te komen. De ouderen hebben nog veelal gerekend volgens de traditionele methode van legio rijtjes sommen maken met maar één manier per type som om het antwoord te vinden. De discussie over welke manier de beste is steekt weer de kop op nu er zoveel te doen is over de verminderde rekenprestaties van de jonge generaties.
 

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Basis wiskunde groep 7/8 kids

Dragonfly schreef:  
@Back2Basics: Ik word enthousiast door je enthousiasme over de priemgetallen. Leuk idee! Ik moet er wel zelf weer even inkomen voordat ik dit met de kids kan gaan doen, maar leuk!
 
...
 
Ik weet dat ik vroeger best goed was in rekenen maar toen ik jaren terug wat rekenwerk van mijn kids zag vond ik het maar onlogisch. In plek van gewoon getallen onder elkaar zetten en optellen/aftrekken moesten ze een heel andere manier laten zien met sprongen en stapjes. Ik vond dat zo onlogisch dat ik halverwege de vele stapjes de kluts kwijtraakte en niet snapte waarom ze niet gewoon (bijv.)8+2=10 deden. Getallen onder elkaar zetten leren ze pas vanaf groep 6 geloof ik. Maar in groep 6 zijn er dan ondertussen veel kinderen die overtuigd zijn dat ze niet kunnen rekenen terwijl de manier waarop gewoon niet aansluit op hun denkwijze.
 
Zo heb ik eens een discussie gehad met een leerkracht van groep 5. Ging over een klasgenootje van mijn jongens, dat meisje kreeg bijles, omdat het rekenen niet goed ging. Zelf was ze inmiddels overtuigd dat ze het gewoon niet kon en bijles was dan ook drama voor haar. Terwijl dat meisje 8+2=10 heel goed snapte, maar ze moest perse die andere manier aanleren, die er niet inging. Wss raakte ze net als ik de kluts kwijt halverwege al die stapjes.. Ik vind dat echt verschrikkelijk dat er op die manier veel kinderen afhaken en laag zelfbeeld krijgen terwijl ze best goed zouden kunnen zijn in rekenen, mits de aanpak past bij hun denkwijze.
 
 
Op internet vond ik dit antwoord van iemand terug, die legt het vast wat beter uit dan ik  :lol:
 

 
 
Ze hebben ook meteen iets aan dat 'ontbinden in priemfactoren'. Laat ze na een paar keer oefenen maar eens 18967410 delen door 5705700. Dat alles zonden rekenmachine, natuurlijk. Daar moet iets van 3,5 uit komen.
Dan ook nog eens de staartdeling aanleren.
 
Een paar jaar geleden is er onderzoek gedaan naar de twee hoofdstromen van rekenmethodes in het basisonderwijs in NL. Bij die leerkrachten waren er immers twee kampen die elk 'hun rekenmethode' beter vonden dan die andere.
De uikomst van het onderzoek was dat beide methodes in wezen even goed waren, en dat 'de leerkrachten' zelf niet goed wisten wat ze deden bij het rekenen. Ze volgden eigenlijk bij alles een algoritme. "Het is gewoon zo dat 4x8 dezelfde uikomst geeft als 8x4."

Reageer