woning kopen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 336

woning kopen

Kan ik in overtreding zijn als ik een woning koop waar de vorige eigenaar bv.een veranda aan bij bouwde zonder bouwvergunning?
one day you will know

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: woning kopen

De verkoper heeft in principe mededelingsplicht, dus als hij vergunningen mist zou hij dat moeten melden. 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: woning kopen

Dat lijkt mij wel dat je in overtreding kan zijn. Anders zou de daad van verkoop van iets dat illegaal is, iets legaals maken. En als je het vergelijkt met het kopen van spullen waarvan je vermoedt of kan vermoeden dat ze van diefstal afkomstig zijn, dan heet dat gewoon heling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: woning kopen

denk dat het beste is om even navraag te doen bij de gemeente van het huis dat je wilt kopen.
Eventueel sturen zij een inspecteur langs die een oordeel kan vellen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: woning kopen

Merk op dat alle reacties vooralsnog van Nederlanders komen (mijzelf incluis), terwijl het hier over Belgisch recht gaat. Dat kan met zulke zaken behoorlijk afwijken.
In Nederland geldt dat je als koper ook een onderzoeksplicht hebt, maar er ook gewoonterecht geldt. De termijn daarvan ken ik niet zo, maar dat kon voorheen wel eens leiden tot impliciete legalisatie. Sterker nog: als je kon aantonen dat een situatie X jaar bestond, kon je het gewoon als zodanig in het kadaster laten opnemen.

Maar bovenstaande doet eigenlijk niet terzake, want dit zijn van die typische rechtsgebieden die flink verschillen tussen Nederland en België. Helaas kan ik je verder ook niet wijzer maken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer