Raar insect/schimmel gevonden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Raar insect/schimmel gevonden

Hallo allemaal,

Ik zal het even kort uitleggen. Ik had een granaatappel uit Spanje meegenomen (zelf geplukt) en deze gewassen en in een afsluitbare zak gedaan. Daarbij ook zoveel mogelijk lucht uit de zak gehaald. Ik was deze vergeten en hij heeft 4 weken in mijn kamer in de zak gelegen, hij zag er nog goed uit. Tot vandaag, ik zag iets wat op schimmel met pootjes leek, maar tot mijn schrik liep het. Dit betekent dus dat het een soort insect is maar ik kan niks vinden op internet en ik vind het toch best eng. Ik durf de zak niet open te maken, hopelijk weten jullie meer.
Bijlagen
IMG-20171208-WA0008.jpg
IMG-20171208-WA0008.jpg (150.88 KiB) 1221 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Raar insect/schimmel gevonden

Hallo allemaal,

Ik zal het even kort uitleggen. Ik had een granaatappel uit Spanje meegenomen (zelf geplukt) en deze gewassen en in een afsluitbare zak gedaan. Daarbij ook zoveel mogelijk lucht uit de zak gehaald. Ik was deze vergeten en hij heeft 4 weken in mijn kamer in de zak gelegen, hij zag er nog goed uit. Tot vandaag, ik zag iets wat op schimmel met pootjes leek, maar tot mijn schrik liep het. Dit betekent dus dat het een soort insect is maar ik kan niks vinden op internet en ik vind het toch best eng. Ik durf de zak niet open te maken, hopelijk weten jullie meer.
Geen idee wat het is maar heel apart dan ja[emoji4]

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Raar insect/schimmel gevonden

Ziet er uit als een of andere luizensoort.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Raar insect/schimmel gevonden

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Raar insect/schimmel gevonden

Mocht je kamerplanten hebben dan zou ik die zak zeker niet open maken, en zo snel mogelijk naar buiten bij het afval gooien (koud genoeg momenteel). 
 
Voor je eigen gezondheid zijn ze voor zover ik weet niet gevaarlijk, maar ze kunnen wel met gemak je kamerplanten kaal vreten, en verdomd lastig zijn om ooit helemaal vanaf te komen. 
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Raar insect/schimmel gevonden

Super bedankt voor het reageren! Dat is inderdaad de wolluis. Ik durf ook zeker de zak niet open te maken, heb nog nooit zulke rare en enge insecten gezien.

Weten jullie toevallig hoe ze kunnen ontstaan in een afgesloten zak? Hebben ze al die tijd onzichtbaar op de granaatappel geleefd? Want dan durf ik voorlopig geen fruit te eten...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Raar insect/schimmel gevonden

Het kan er al op gezeten hebben maar vaak ben je gewoon zelf schuldig aan wolluis. Ze verspreiden zich niet makkelijk, maar kunnen wel van jouw kleding (als je in contact geweest bent met een plant waar wolluis op zit) naar een plant overgaan of dergelijke.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Raar insect/schimmel gevonden

Want dan durf ik voorlopig geen fruit te eten...
Dat is een alleszins overbodige maatregel. Wolluizen zijn niet giftig hoor. Zo regelmatig eens iets levends aantreffen op je groenten en fruit is een gezonde zaak: levend bewijs dat er niet gespoten wordt om het spuiten. En mocht hij per ongeluk mee naar binnen gaan: gratis proteïnen  :)
 
 
Hebben ze al die tijd onzichtbaar op de granaatappel geleefd?
 
vast wel, een wolluis ontstaat niet uit lucht. 
http://www.biobestgroup.com/nl/biobest/plagen-en-ziekten/wolluis-4988/
 
Lekker opeten, en de restanten in de groene bak. Als die buiten staat is die nu koud genoeg om ontsnappen tegen te gaan, en een composteringsproces gaan ze niet overleven.
 
Maar overigens niet te veel met groenten en fruit sjouwen over lange afstanden: er komen al teveel problemen voor als gevolg van onbedoelde import van exoten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Raar insect/schimmel gevonden

Haha nou dat is goed om te horen! Toch blijft het een raar idee. Maar goed waarschijnlijk heb ik al genoeg binnen gehad wat ik liever niet had gehad. Het is mij nu duidelijk, bedankt voor de moeite!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Raar insect/schimmel gevonden

Laurats schreef: Toch blijft het een raar idee.
Gauw aan wennen dan. Want als je angstig moet gaan nadenken over alles wat ongezien rondom je krioelt heb je geen leven meer. Veilig in bed kruipen helpt dan ook niet, want daar lig je tussen gemiddeld ruim een miljoen huisstofmijten. 
 
huisstofmijt.jpg
huisstofmijt.jpg (30.63 KiB) 1222 keer bekeken
 www.duurzaamthuis.nl
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer