Belastingsituatie en FoS safetyfactor voor gasleiding koppelingen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 17

Belastingsituatie en FoS safetyfactor voor gasleiding koppelingen

Hallo,
 
Ik ben voornemens een sterkteanalyse te doen van een gasleiding koppeling die zich in een gasleiding bevindt.
 
Nu vraag ik mij af wat de belastingsituatie is (statisch) of (dynamisch, sprong, schommel of wisselend) en welke FoS (safetyfactor) voor gasleiding koppelingen moet worden gehanteerd?
 
Moet er nog met bepaalde voorwaarden rekening gehouden worden? Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Hopelijk heeft iemand op dit forum een antwoord.
 
Alvast dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Belastingsituatie en FoS safetyfactor voor gasleiding koppelingen

Voor gasleidingen met een ontwerpdruk tot 40 bar: FoS = 1/Design factor = 1/0.45 = 2.22
 
Afhankelijk van de controle, heb je andere spanningen:
- de leiding als een ring: voor "hoop stress" (omtrekspanning?)
- de leiding als een balk: voor de longitudinale spanningen
- de leiding als een dunwandig element "shell": lokaal gedrag van de buis, of waar er aanhorigheden zijn (T's, bochten, ...)

Berichten: 17

Re: Belastingsituatie en FoS safetyfactor voor gasleiding koppelingen

Hallo King Nero,
 
Dank voor je snelle reactie.
 
Kun je aangeven waar de 0.45 vandaan komt? De pressure class is PN 100, dus er mag max. 100 bar druk op het ventiel staan.
 
Voor wat de belastingsituatie betreft (statisch) of (dynamisch, sprong, schommel of wisselend). Het onderdeel dient puur als afsluiter in een leiding voor een gasstation.
 
Mag de gasstroom als statisch worden verondersteld?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Belastingsituatie en FoS safetyfactor voor gasleiding koppelingen

EN 1594.
en belastingssituatie: afhankelijk van wat de bedrijfsomstandigheden zijn. Indien een constante druk verwacht wordt, zou ik deze als statisch beschouwen (main lines). Als de leiding voor een afsluiter zit die continu gestuurd wordt (bij een verbruiker/discontinue afnemer), is het een sprongbelasting.

Berichten: 17

Re: Belastingsituatie en FoS safetyfactor voor gasleiding koppelingen

Top!
 
Is de EN1594 ergens te downloaden?


Berichten: 17

Re: Belastingsituatie en FoS safetyfactor voor gasleiding koppelingen

Pff, wat een bedragen :-(

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Belastingsituatie en FoS safetyfactor voor gasleiding koppelingen

Weet ook dat die norm verwijst naar nog enkele andere normen (o.a. EN12007; 5 delen en EN12732; 2 delen), die je steeds samen moet bekijken.
Ook in de eurocode 3-4-3 en de EN1775 vind je interessante info.
Daarbij heb je ook nog de materiaalnormen van de buis (vb. EN10224, A-35-10X reeks?) en van de flenzen/koppelingen (teveel om op te noemen), waaruit je de vloeigrenzen en de partieelfactoren moet halen.
En dan heb je de keur waaronder deze werkzaamheden mogelijks vallen, samen met de uitvoeringsnormen.
 
Scooby28 schreef: Ik ben voornemens een sterkteanalyse te doen van een gasleiding koppeling die zich in een gasleiding bevindt.
Hangt ervan af hoeveel in detail je wilt gaan, en wat het doel is van die berekening.
Als het puur informatief is, kom je al een heel eind met klassieke sterkteleer. En die manier is niet noodzakelijk minder nauwkeurig...

Berichten: 17

Re: Belastingsituatie en FoS safetyfactor voor gasleiding koppelingen

Hallo King Nero,
 
Bedankt voor alle info.
 
Zover hoef ik wellicht niet in detail te gaan. Ik wil enkel weten of een gedraaide aluminium bus met schroefdraad en schroefdop, met daarin een nippel en een veertje met afsluitbus  geborgd door borgveer, bestand zijn tegen PN100. Dus wellicht gewoon met FEM druk op binnenkamer (met zitting) zetten en kijken waar de spanningen zich bevinden. Ik ga uit van een spronbelasting. 0.7*2/3*...MPa, dit door evt. trillingen en drukschommelingen die kunnen optreden. Lijkt dit plausibel? Er zitten ook O-ring afdichtingen in, echter kun je die niet meenemen in de FEM lijkt mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Belastingsituatie en FoS safetyfactor voor gasleiding koppelingen

Dan zou ik eerst en vooral de schroefdraad controleren op afschuiving.

Reageer