tweede hoofdwet en windenergie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 203

tweede hoofdwet en windenergie

Hoi,
 
ik heb een vraag:
 
Ergens is een onderwerp (ik kon het niet meer vinden) waarin gesteld wordt dat als je een hele kleine werkbare windmolen (moleculaire schaal) zou maken het mogelijk moet zijn om de tweede hoofdwet te omzeilen. We hebben werkbare windmolens. Maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat dit tegen de tweede hoofdwet is. Waarom zijn die dan niet in conflict met de tweede hoofdwet?

Berichten: 1.355

Re: tweede hoofdwet en windenergie

Ik vermoed dat je dit bedoeld.
Ik kan echter niet zo gauw een site vinden met (vrije/onbetaalde) toegang tot het complete artikel. Maar in de kop van de link staat echter dat de tweede wet ook dan gewoon gehandhaafd blijft.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: tweede hoofdwet en windenergie


Berichten: 203

Re: tweede hoofdwet en windenergie

Het artikel van bladerunner geeft antwoord op mijn vraag , denk ik want ik kan het helaas niet inzien.
Er moet ergens een site in Kazachstan of zo zijn waar veel literatuur op is gezet. Weet iemand de betreffende naam?
Pinokkio geeft het juiste topic.

Berichten: 772

Re: tweede hoofdwet en windenergie

@Papatom:

De website die je zoekt heet sci-hub. De website is te raadplegen via onderstaande 2 domeinen:

www.sci-hub.la.

ww.sci-hub.tk

Voor het raadplegen van het arikel kun je de DOI van het ingeven, of het volledige webadres.

Berichten: 203

Re: tweede hoofdwet en windenergie

Ik heb het artikel gevonden, en op moleculaire schaal (met deze moleculen) werkt het dus niet.
Maar waarom zijn de windmolens die we buiten zien staan niet in tegenspraak met de tweede hoofdwet? Uit de chaos van de luchtbeweging wordt energie gewonnen. Anders bezien: moleculen gaan minder snel bewegen, maw de kinetische energie neemt, het wordt koeler, en ik krijg er elektrische energie voor terug. Met die elektrische energie kan ik iets nuttigs doen.

Reageer