kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Zijn olijven gevuld met ansjovis uit blik zo op te eten? Of moeten die nog gekookt o.i.d. worden. Op het blikje staat het niet. :?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Zo opeten O:)

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

In principe is -alles- uit een conservenblik of pot veilig om zonder verdere verhitting te consumeren. Bij het inblikken worden temperaturen bereikt die pasteuriseren en meestal steriliseren. Over bacteriologische veiligheid hoef je je verder dus geen zorgen te  maken. 
 
Je zou gerust pakweg iets als stoofvlees uit blik veilig kunnen eten, al betwijfel ik of het smakelijk is. Anderzijds, in een noodsituatie is het goed te weten dat het veilig is. 
 
Sterker nog, zelfs blikken honden en kattenvoer zijn in principe veilig voor humane consumptie - ook niet smakelijk maar als je ooit in een noodsituatie terecht komt en dat alles is dat beschikbaar is kun je het gewoon opeten. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik meen aan beschimmeld mueslibrood wel eens een alcoholgeur te ruiken, kan dat kloppen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dat kan, gist is de bekendste, maar er zijn meer micro-organismen welke ethanol kunnen vormen.
Daarnaast zijn er ook gisten die naast schimmels op een vochtig muslibrood kunnen groeien.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Wat zijn de beste manieren om het aanbakken van gekookte melk te voorkomen?
 
Op het internet las ik:
 
- Voortdurend roeren (maar dat doe ik al).
 
- Pannetje voorspoelen met water.
 
- Een pannetje met dikke bodem gebruiken (zodat de warmte zich gelijkmatig verspreidt).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

opties 1 en 3 helpen, maar het belangrijkste is nog een klein gas gebruiken zodat de ΔT tussen de melk en het staal niet te groot is. Het duurt dan wat langer dat de melk warm is maar voorkomt aanbranden.
 
En anders au bain marie verwarmen door je pan met melk in een pan met kokend water te zetten, alleen dan zal de opwarming zo langzaam gaan dat je een overheersende kooksmaak zal krijgen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik kook op een kookplaatje maar zet dat altijd op 3 (hoogste stand), ik zal het de volgende keer eens op 1 of 2 proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Volgende probleem:
 
Bij een klein Turks supermarktje (hier in Nederland ;)) heb ik onderstaande paddenstoelen gekocht:
 
paddenstoelen.JPG
paddenstoelen.JPG (49.31 KiB) 1314 keer bekeken
 
Maar wat zijn dat (stond er niet bij), en hoe moet je die bereiden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Pannetje voorspoelen met water helpt ook. De achterliggende verklaring: het aanbranden begint bij de suikers in de melk, en dan vooral in de poriën van de panbodem. Het water vult de poriën waardoor de melk daar minder makkelijk in doordringt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

klazon schreef: Pannetje voorspoelen met water helpt ook. De achterliggende verklaring: het aanbranden begint bij de suikers in de melk, en dan vooral in de poriën van de panbodem. Het water vult de poriën waardoor de melk daar minder makkelijk in doordringt.
 
Ik merk inderdaad dat het aanbranden steeds op dezelfde plek begint, namelijk daar waar de bodem al wat ruw is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Maar wat zijn dat (stond er niet bij), en hoe moet je die bereiden?
 
Het lijken mij gewone champignons. Niet wassen, maar schoonpoetsen als er vuil op zit. In partjes of plakken snijden en met wat zout en peper bakken in boter.
Lekkerder (en minder gezond) met spekreepjes meebakken. Heerlijk op geroosterd brood of als bijgerechtje.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Het verbranden van melk begint niet bij de suikers, maar meer door maillard reacties i.c.m denaturatie van je wei-eiwitten. Om dat uit te leggen stel ik een seperaat topic voor bij organische chemie.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ArcherBarry schreef: Het verbranden van melk begint niet bij de suikers, maar meer door maillard reacties i.c.m denaturatie van je wei-eiwitten. Om dat uit te leggen stel ik een seperaat topic voor bij organische chemie.
 
Is mij OK maar ik zal daar niet al te veel van kunnen volgen want van scheikunde weet ik niet veel.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Help! In de veronderstelling dat het kleine paprikaatjes waren (ze zien er in- en uitwendig precies hetzelfde uit) heb ik mijn maaltijd voor vanavond ruim van die gesneden (naar ik dacht) paprikaatjes voorzien. Het "prutje" voor op de macaroni staat nu in de oven. Ik kreeg van de lucht uit de oven al steeds hoestaanvallen en mijn neus is gaan lopen. Net nam ik hapje om te proeven of het al gaar is en het was of ik een hap van een rode peper nam! Is deze maaltijd nog te redden? En waren het eigenlijk rode pepertjes in plaats van paprika's?
 
Waren het misschien deze?
https://www.surinaamsetoko.nl/webshop/groenten/peper/

Reageer