Samenstelling

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Samenstelling

In het Engels is het De Broglie waves. Hoe moet je dat volgens de huidige regels in het Nederlands spellen, debrogliegolven, debroglie-golven, of anders? Ik kan niet zo gauw andere voorbeelden bedenken dan het Van Heutsz-monument, of vanheutszmonument etc.

Berichten: 39

Re: Samenstelling

omdat de golven naar de Fransman De Broglie zijn vernoemd lijkt mij De Broglie golven juist
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Samenstelling

Maar vanderwaalskrachten ontlenen hun naam aan Van der Waals 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Samenstelling

I.h.a. krijgen samenstellingen waarin de naam van een uitvinder of ontdekker voorkomt geen hoofdletters:
 
vanderwaalskrachten
debrogliegolven
coopertest
dieselmotor
montessorionderwijs
fröbelschool
 
Nu zou je kunnen stellen dat bijvoorbeeld Rembrandt in zekere zin ook de uitvinder van de nachtwacht is, maar dat is te zwak. Het schilderij is een uniek product vervaardigd door hemzelf, en dan is het een Rembrandtdoek en een Beatlesplaat. Verder worden bij instellingen en merken vernoemd naar een persoon ook hoofdletters gehanteerd: Philipslamp, Erasmus Universiteit.
Als er expliciet naar de ontdekker zelf wordt verwezen, dan hanteren we ook weer een hoofdletter: het syndroom van Down, maar het is dus ook het downsyndroom.
 
Het is een beetje een troepje als je het mij vraagt, want er zijn nog meer regeltjes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Samenstelling

Ik merk dat de vandegraaffgenerator verkeerd in mijn herinnering zat. Ik dacht dat Amerikanen Vandegraaff generator schreven, en Nederlanders Van de Graaffgenerator. Maar Amerikanen schrijven Van de Graaff generator, en Nederlanders vandegraafgenerator.

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Samenstelling

Erasmus Universiteit lijkt me niet zo'n mooi voorbeeld.

Als het een woord zou zijn, wat doet die spatie daar dan ?

Het feit dat ze het zelf zo wensen te schrijven is natuurlijk geen argument

Het RIJKS meende ook boven de spellingsregels te staan.

Die regels zijn op zich toch duidelijk ?

Zie bijv 6.3 van de leidraad over het koppelteken:
We gebruiken een koppelteken om de structuur te verduidelijken of om een ongewoon woordbeeld te vermijden in een samenstelling. Dat moeten we doen als de elementen gelijkwaardig zijn, bij samengestelde aardrijkskundige namen, als het tweede element een hoofdletter heeft, als een van de elementen een cijfer, letter, symbool* of initiaalwoord is, of in een samenstelling met een bijzondere voor- of nabepaling.
 
Dat Erasmus Universiteit Rotterdam mooier afkort, snap ik ook wel, maar
het moet dus gewoon Erasmusuniversiteit zijn. Desgewenst mag het ook met een streepje.

En ja, Engelsen en Amerikanen houden meer van spaties.

 
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Samenstelling

Klopt. De Erasmusuniversiteit houdt zich niet aan het regeltje.
Maar volgens de Taalunie worden samengestelde namen geschreven zoals de naamgever dat zelf bepaald heeft (klik).
 
3.38  Samenstellingen en hun afkortingen.
Samengestelde namen worden geschreven zoals de naamgever dat zelf heeft bepaald. Soms staat er een spatie waar volgens de regels geen spatie zou moeten staan. Dit wordt vaak gedaan om de schrijfwijze van de volledige naam parallel te laten lopen aan de afkorting.

Als wij zelf een naam kunnen bepalen, dan passen we de gewone spellingregels toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Samenstelling

Michel Uphoff schreef: Klopt. De Erasmusuniversiteit houdt zich niet aan het regeltje.
Maar volgens de Taalunie worden samengestelde namen geschreven zoals de naamgever dat zelf bepaald heeft (klik)..
Dat klopt. Maar voor de duidelijkheid: Dat een bedriijf dat zelf bepaalt, is een feitelijke constatering; het gebeurt nu eenmaal en er is niets tegen te doen. Het is dus gwoon fout, dus niet volgens de regels (niet: regeltje..)
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Reageer