Absolute vochtigheid berekenen van vochtige lucht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Absolute vochtigheid berekenen van vochtige lucht

Hallo,
 
Wij zijn bezig met een project voor het terugwinnen van warmte uit vochtige lucht dat nu de schoorsteen verlaat. Er vindt géén verbrandingsproces plaats voor de schoorsteen.  Voor ons project willen we de absolute vochtigheid bepalen de x waarde kg/kg waterdamp per kg droge lucht. De lucht die de schoorsteen verlaat heeft een temperatuur van 103 graden celsius en een natte bol temperatuur van 50 graden celsius. 
 
Ik weet nu dat er 0,083 kg/kg pure waterdamp in de lucht zit alleen dit moet nog gemengd worden met droge lucht om de juiste absolute vochtigheid te berekenen. Via een aantal programma's heb ik berekend dat het ongeveer 56 g/kg moet zijn, maar door zelf een berekening te maken kom ik niet op deze waarde.
 
Hoop dat een van jullie me kan helpen.
 
Mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Absolute vochtigheid berekenen van vochtige lucht

De lucht die de schoorsteen verlaat heeft een temperatuur van 103 graden celsius en een natte bol temperatuur van 50 graden celsius. 
 
Ik weet nu dat er 0,083 kg/kg pure waterdamp in de lucht zit ....
Die 0,083 lijkt me niet juist.
... alleen dit moet nog gemengd worden met droge lucht om de juiste absolute vochtigheid te berekenen. Via een aantal programma's heb ik berekend dat het ongeveer 56 g/kg moet zijn, maar door zelf een berekening te maken kom ik niet op deze waarde.
Niemand weet wat je berekend hebt met wat voor programmas, en wat je zelf berekend hebt is voor ons helemaal een mysterie.

Berichten: 8

Re: Absolute vochtigheid berekenen van vochtige lucht

Beste Pinokkio,
 
Dit is berekend met Rotronic  ( https://www.rotronic.com/en/humidity_measurement-feuchtemessung-mesure_de_l_humidite/humidity-calculator-feuchterechner-mr) met deze waarden:

HUMIDITY H: 7.63 %rh
TEMPERATURE T: 103.00 °C
PRESSURE P: 1013.25 hPa
WET-BULB TEMPERATURE Tw: 50.00 °C
PSYCHROMETRIC DIFFERENCE T-Tw: 53.00 °C
DEW POINT Dp: 42.91 °C
FROST POINT Fp: 42.91 °C
VAPOUR CONCENTRATION (MOIST) Dv: 49.53 g/m³
SPECIFIC HUMIDITY (MOIST) Q: 54.54 g/kg
MIXING RATIO BY WT. (DRY) R: 57.69 g/kg
VAPOUR PARTIAL PRESSURE E: 86.00 hPa
VAPOUR SATURATION PRESSURE Ew: 1126.65 hPa
SATURATION VAPOUR CONCENTRATION Dvs: 648.86 g/m³
ENTHALPY H: 258.66 kJ/kg
VOLUME MIXING RATIO (DRY): 92746.4 ppm
ELEVATION (REF. SEA LEVEL): 0.000 m

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Absolute vochtigheid berekenen van vochtige lucht

Nu zie ik nog steeds niet waar die (foute) 0,083 kg/kg vandaan komt.
 
En hoeveel van wat met wat gemengd wordt is mij ook niet duidelijk.

Berichten: 8

Re: Absolute vochtigheid berekenen van vochtige lucht

In de stoomtabel heb ik het specifiek volume en de druk bij 50 graden celsius natte bol temperatuur opgezocht. Hier vond ik een specifiek volume van 12.03 kg/m3 en een partiele waterdampspanning van 0,12 bar. 
 
Door het specifiek volume te delen door 1: 1/12,03 = 0,083 kg/kg
 
dit is geen x-waarde van kg waterdamp per kg droge lucht. Ik heb hier naar pure waterdamp gekeken zonder lucht. Om tot een x-waarde te komen (kg waterdamp per kg droge lucht) moet je deze m3 waterdamp mengen met een m3 droge lucht men een druk van 1-pwaterdamp tot een volume van 1 m3 lucht/waterdamp mengsel van 1 bar. Daaruit moet je dan je kg waterdamp per kg droge lucht halen.
 
Groet

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Absolute vochtigheid berekenen van vochtige lucht

Ik kan niet volgen wat je allemaal doet, maar als ik je nu goed begrijp probeer je alleen maar te berekenen hoeveel waterdamp er in lucht van 103 oC zit als z'n natteboltemperatuur 50 oC is.
 
Doe als de rest van de wereld doet en gebruik een Mollier diagram (psychrometric chart), bijvoorbeeld:
 
PsychChart1 High Temperature Range.jpg
PsychChart1 High Temperature Range.jpg (427.5 KiB) 2057 keer bekeken
 
Vochtgehalte is dus 0,062 kg/kg droge lucht.

Reageer