product oppakken met zuignappen

Moderator: physicalattraction

Berichten: 15

product oppakken met zuignappen

Hallo allemaal,
 
Ik heb wellicht een simpele vraag alleen zie ik het even niet.
 
Ik wil een product oppakken (m=0,792gram) met 4 zuignappen (dm=8mm) d.m.v. vacuüm
Dit heb ik gedaan met de berekening (bijlage) naar mijn mening is deze formule correct
 
Hierna heb ik een test gedaan om een factor te berekenen (van werkelijke verliezen)
En nu heb ik het product op kunnen tillen met 0,05bar (afgelezen van vacuümmeter) (bijlage)
 
Dit zou betekenen dat de werkelijke onderdruk lager is dan berekend... en dat kan dus niet
 
Iemand die mij kan helpen??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: product oppakken met zuignappen

Waar is de bijlage?

En waarom heb je 4 zuignappen nodig om een dingetje van minder dan 1 gram op te tillen?

Berichten: 15

Re: product oppakken met zuignappen

sorry, ik bedoel 0,792Kg
Bijlage is als het goed is nu toegevoegd
 
Bijlagen
2018-01-25 11_50_36-Kopie van berekeningen 2H - Excel.png
2018-01-25 11_50_36-Kopie van berekeningen 2H - Excel.png (5.44 KiB) 1475 keer bekeken

Berichten: 33

Re: product oppakken met zuignappen

Hmmm interessant, ik had gisteren een diskussie om een te kijken wat nodig is om een OSB plaat te kantelen van hor naar verticaal en dan op tillen. Ik ga dit volgen.

Waar heb je deze formule vandaan? Heeft deze een naam waarop ik kan zoeken? Wat is de benoeming van K en R en hun waarden? Is dat/er een getal voor ruwheid/lekage van het materiaal? Of zit deze weer ergens anders in? Dan kan ik mee rekenen.

Berichten: 15

Re: product oppakken met zuignappen

lord anubis schreef: Hmmm interessant, ik had gisteren een diskussie om een te kijken wat nodig is om een OSB plaat te kantelen van hor naar verticaal en dan op tillen. Ik ga dit volgen.

Waar heb je deze formule vandaan? Heeft deze een naam waarop ik kan zoeken? Wat is de benoeming van K en R en hun waarden? Is dat/er een getal voor ruwheid/lekage van het materiaal? Of zit deze weer ergens anders in? Dan kan ik mee rekenen.
Goedemorgen,
 
De formule heb ik van internet http://vacuumcursus.nl/pdf/zuignappen.pdf
De K en R zijn beide veiligheidsfactoren, ik heb de R om, na het testen, de werkelijke onderdruk uit te drukken in een factor.
De K-factor is nog een veiligheid bovenop de werkelijke benodigde druk. wanneer het product iets klemt of schommelt wanneer je dit wilt oppakken.
 
Groet,

Berichten: 5

Re: product oppakken met zuignappen

sorry, ik bedoel 0,792Kg

Bijlage is als het goed is nu toegevoegd

 
Je gaat de fout in met het herschrijven van de formule voor 8mm en een G van 9.81 moet je op ongeveer 0.035 uitkomen. Controleer maar waar het fout gaat heb nu helaas teveel hoofdpijn om het uit te typen. Als ik minder last heb zal ik nog even kijken of het lukt. Je gaat de fout in met je diameter die je 2x in het kwadraat doet

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Berichten: 15

Re: product oppakken met zuignappen

35.marco schreef: Je gaat de fout in met het herschrijven van de formule voor 8mm en een G van 9.81 moet je op ongeveer 0.035 uitkomen. Controleer maar waar het fout gaat heb nu helaas teveel hoofdpijn om het uit te typen. Als ik minder last heb zal ik nog even kijken of het lukt. Je gaat de fout in met je diameter die je 2x in het kwadraat doet

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Heey marco,
 
Ik heb inderdaad de diameter verkeerd uitgeschreven in de formule, alleen heb ik hem wel goed berekend,
Dus als je hem een keer zou kunnen narekenen, graag...
 
Met vriendelijke groet,
 
Etienne Geleijnse

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: product oppakken met zuignappen

Diameter 0,8 centimeter, oppervlak 1/4pi d2 = 0,5026 cm2 * 4 zuignappen = 2,01 cm2
Benodigde onderdruk: 0,792 kg / 2,01 cm2= 0,394 kg/cm2= 0,386 bar
 
Uitgaande van opstelling in de open atmosfeer:
Luchtdruk 1,013 bar absoluut, benodigde maximale druk onder de zuignapjes (1,013-0,386=) 0,619 bar absoluut.
 
En nu heb ik het product op kunnen tillen met 0,05bar
 
Als je de absolute druk op die manometer hebt afgelezen was deze druk dus ruim voldoende laag voor het tilwerk.

Berichten: 15

Re: product oppakken met zuignappen

Michel Uphoff schreef: Diameter 0,8 centimeter, oppervlak 1/4pi d2 = 0,5026 cm2 * 4 zuignappen = 2,01 cm2
Benodigde onderdruk: 0,792 kg / 2,01 cm2= 0,394 kg/cm2= 0,386 bar
 
Uitgaande van opstelling in de open atmosfeer:
Luchtdruk 1,013 bar absoluut, benodigde maximale druk onder de zuignapjes (1,013-0,386=) 0,619 bar absoluut.
 
 
Als je de absolute druk op die manometer hebt afgelezen was deze druk dus ruim voldoende laag voor het tilwerk.
Bedankt voor je reactie, maar ik begrijp het toch nog niet helemaal
 
Houdt dit nou in dat mijn (ideale) berekening hoger uitkomt dat in werkelijk nodig heb?
Dat kan toch niet aangezien er verliezen lijden van luchtwrijving en valse lucht aanzuigen?
 
Ik hoor graag van je

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: product oppakken met zuignappen

maar ik begrijp het toch nog niet helemaal
 
Welke druk heb je op die barometer afgelezen?
Je schrijft: "En nu heb ik het product op kunnen tillen met 0,05 bar".
Als dat de absolute druk was, heerste er dus onder die zuignappen een druk die dicht bij 0 bar absoluut lag.
Dan is de theoretische kracht van die nappen bijna 1 bar per cm2 geweest wat bij het oppervlak van 2 cm2 in theorie voldoende is om bijna 2 kg op te tillen.
 
Als dat de onderdruk, dus -0,05 bar t.o.v. de atmosferische druk, was is dat op zich ruim onvoldoende om dat gewicht op te tillen. Dan spelen er andere zaken mee, zoals bijvoorbeeld een verkleving van de nappen op het materiaal.

Berichten: 15

Re: product oppakken met zuignappen

Michel Uphoff schreef:  
Welke druk heb je op die barometer afgelezen?
Je schrijft: "En nu heb ik het product op kunnen tillen met 0,05 bar".
Als dat de absolute druk was, heerste er dus onder die zuignappen een druk die dicht bij 0 bar absoluut lag.
Dan is de theoretische kracht van die nappen bijna 1 bar per cm2 geweest wat bij het oppervlak van 2 cm2 in theorie voldoende is om bijna 2 kg op te tillen.
 
Als dat de onderdruk, dus -0,05 bar t.o.v. de atmosferische druk, was is dat op zich ruim onvoldoende om dat gewicht op te tillen. Dan spelen er andere zaken mee, zoals bijvoorbeeld een verkleving van de nappen op het materiaal.
 
Het is een manometer die begint op 0 (atmosferische druk) die t/m -1 kan (absolute vacuüm). De meter stijgt maar tot -0,05. Volgens mij spreken we dan over een werkdruk van 0,05 bar. dus dan ga ik uit van een verkleving van de zuignap. Toch vind ik dit een gekke verschijning aangezien het product niet mooi vlak is aan de bovenzijde (waar die wordt aangezogen) dus ik uit zou gaan van een verlies. Maar toch bedankt voor de moeite!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: product oppakken met zuignappen

De meter stijgt maar tot -0,05
 
Nu zet je dat belangrijke minteken er wel bij. Ok, onderdruk dus. Inderdaad veel te weinig om het product vast te kunnen houden, dus moet er iets als verkleving plaats hebben gevonden. Van welke materialen zijn de napjes en het product?

Berichten: 15

Re: product oppakken met zuignappen

Excuus voor het onduidelijke verhaal :)
 
Het gaat om een siliconen zuignap, voor het oppakken van een brood.
Nog enige tips hoe ik de verkleving kan onderbouwen? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: product oppakken met zuignappen

Als het al verkleving is, er zijn ook andere oorzaken denkbaar.

 

Wat is de positie van de vier napjes t.o.v. brood, en wat is de vorm van het brood?

De napjes blijven door de oppervlakteruwheid van het brood, niet ergens haken of blijft het brood soms klemmen tussen de napjes?

Is het brood nog warm en zacht?

Kan je de afdruk van de napjes in het brood terugvinden?

Berichten: 15

Re: product oppakken met zuignappen

Nee ze blijven niet haken en worden ook niet in het brood gedrukt.
Het brood is niet meer warm of zacht
Er zijn geen beschadigingen te vinden op het brood.
De positie van de zuignappen is ongeveer evenredig verdeelt over het brood.

Reageer