product oppakken met zuignappen

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: product oppakken met zuignappen

De positie van de zuignappen is ongeveer evenredig verdeelt over het brood
 
Kan je een schetsje maken van de posities van de nappen en de vorm van het brood?

Berichten: 15

Re: product oppakken met zuignappen

Afbeelding
Het gaat om een busbrood met bolling.
 
De zuignappen staan in 1 lijn met een steek van 45 van elkaar (in het midden van het brood uitgelijnd)
De afmetingen van het brood zijn:
lengte:285mm
breedte=100mm
Hoogte=110mm (met bolling)
 
Ik kan de schets niet uploaden sorry

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: product oppakken met zuignappen

Er zit geen kap o.i.d. om het brood heen, en het geheel ziet er dus ongeveer als volgt uit?
 
Image1.jpg
Image1.jpg (62.24 KiB) 787 keer bekeken
 
Zo ja, dan moet m.i. bij zulke kleine zuignapjes (Klopt dat wel? Die hierboven hebben een diameter van pakweg 3 á 4 cm) er iets mis zijn rond de manometer. Je weet zeker dat die correct werkt en de onderdruk in de zuignapjes aangeeft? Je hebt geen afbeelding van zo'n zuignapje?

Berichten: 15

Re: product oppakken met zuignappen

Michel Uphoff schreef: Zo ja, dan moet m.i. bij zulke kleine zuignapjes (die hierboven hebben een diameter van pakweg 3 cm) er iets mis zijn rond de manometer. Je weet zeker dat die correct werkt en de onderdruk in de zuignapjes aangeeft? Je hebt geen afbeelding van zo'n zuignapje?
 
Eindelijk gelukt om een foto te plaatsen. dit het model (niet op de zwarte nippels letten)
 
Ik heb de overige zuignappen afgesloten.. en met 4 stuks het brood aangezogen.
Bijlagen
20180108_080659.jpg
20180108_080659.jpg (32.95 KiB) 785 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: product oppakken met zuignappen

Weet je wel zeker dat deze zuignappen slechts 8 mm in diameter zijn? Ze zien er een stuk groter uit, zo'n 4 cm diameter per stuk o.i.d. Afgaande op het aantal zuignappen dat ik zie en een diameter van 8 mm zou dat hele blok slechts 6 cm breed zijn, en dat lijkt mij sterk.
 
Zonder verkleving of andere onvoorziene 'bijwerkingen' zou je met een onderdruk van slechts 0,05 bar (ruwweg 50 gram liftvermogen per cm2)  4 vierkante centimeter oppervlak dus 200 gram liftvermogen per zuignap moeten hebben. Dat geeft een minimale diameter van 2,25 cm per stuk.

Berichten: 15

Re: product oppakken met zuignappen

Nee de zuignap is inderdaad groter, echte zitten deze aangesloten op een kunstofring die maar een opening hebben van 8mm. Hier heb ik mee gerekend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: product oppakken met zuignappen

Ach so!
 
Maar dat klopt niet.. De diameter van de opening waardoor de lucht wordt weggezogen heeft niets te maken met de zuigkracht van die nappen.
 

 
Door die kleine opening (het kraantje in dit filmpje) wordt de lucht weggezogen en de zuignap in zijn geheel op onderdruk gebracht. Het gaat om het binnenoppervlak van de zuignap, daar waar die het brood raakt. Ook daar heerst dezelfde onderdruk.
 
Probleem opgelost.

Berichten: 15

Re: product oppakken met zuignappen

Oke bedankt! we gaan opnieuw rekenen
 
Super bedankt voor de moeite de afgelopen dagen!
 
Groet,
 
Etienne

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: product oppakken met zuignappen

Ok. Snap je nu hoe dat werkt met die onderdruk die overal in die nappen hetzelfde is?
 
Laat als je wilt de resultaten van de nieuwe berekening nog even zien.

Berichten: 15

Re: product oppakken met zuignappen

Michel Uphoff schreef: Ok. Snap je nu hoe dat werkt met die onderdruk die overal in die nappen hetzelfde is?
 
Laat als je wilt de resultaten van de nieuwe berekening nog even zien.
Ik kom nog steeds lager uit dan de 0,05.
De diameter van de zuignap is 35mm.
 
Doe ik nog iets verkeerd?
Bijlagen
2018-01-31 16_55_45-Kopie van berekeningen 2H - Excel.png
2018-01-31 16_55_45-Kopie van berekeningen 2H - Excel.png (5.95 KiB) 784 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: product oppakken met zuignappen

Doe ik nog iets verkeerd?
 

Naar jouw formule: K en R doen er hier niet toe, laten we weg. De formule is een breuk.

Teller: De uitgeoefende kracht in Newton is inderdaad m*g (kleine g!), dus 0,792 kg * 9,81 m/s2: 7,7695 N

Noemer: Het oppervlak is (0,035 m)2 * pi (die 4/4 valt weg) : 0,003848 m2

De benodigde onderdruk in N/m2 is dus -7,7695 N / 0,003848 m2 = -2.019 N/m2 (pascal), dat is -0,02019 bar t.o.v. de atmosferische druk. Jouw uitkomst is dus correct.
 
Ik kom nog steeds lager uit dan de 0,05
 
Ja, en dat is logisch. Theoretisch is het dan wel -0,02 bar, maar in de praktijk zal er altijd meer onderdruk nodig zijn.
Het blijkt dus dat je -0,05 bar nodig hebt om zo'n brood in de lucht te houden, dat is in deze praktijk 2,5 keer zoveel onderdruk dan je theoretisch nodig hebt. 
 
Dat zou bijvoorbeeld kunnen komen door:
  • De nappen sluiten niet goed aan op het brood en lekken daar. Dan is de luchtdruk niet overal in de zuignap gelijk. In de buurt van de lekkage is de onderdruk dan minder, terwijl je met de manometer een stuk verderop een diepere onderdruk meet.
  • De zuignappen zitten niet helemaal netjes op onderling gelijke afstanden verdeeld over het brood, zodat een nap meer wordt belast dan de andere en eerder losschiet. Ook dan is er meer onderdruk nodig.
  • Kan je er zelf nog een paar bedenken?

Technicus
Berichten: 1.151

Re: product oppakken met zuignappen

Als die foto echt van het betreffende apparaat is, dan snap ik die afwijking wel. -0,05 bar is het allereerste kleine streepje op die manometer. De nauwkeurigheid in dat gebied is dramatisch slecht.

Reageer