Samenstelling

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Samenstelling

Goedemiddag,
 
Ik vroeg mij af hoe ik de volgende samenstelling op de juiste manier dien te formuleren: Moderne kunst veiling. Als ik moderne kunstveiling zou schrijven, impliceert dat dat de kunstveiling zelf modern is. Dat is dus niet de bedoeling, het is een veiling over moderne kunst. Dus ik twijfel tussen alles los schrijven, of 'moderne kunst-veiling', met een streepje dus. Welke van deze twee is de beste (juiste) optie, of is er nog een betere manier? 'Veiling moderne kunst' is wellicht ook nog een optie?
 
Ik hoor het graag!
 
Vriendelijke groet,
 
Thomas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Samenstelling

'Veiling moderne kunst'
 
Nu gaat het bijvoeglijk naamwoord direct vooraf aan het zelfstandig naamwoord waar het betrekking op heeft. Zo is het dus correct.
 
zware automotor, motor zware auto
zwarte zeeheld, held zwarte zee

Berichten: 5

Re: Samenstelling

Hartelijk dank voor uw antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Samenstelling

Thomz schreef: Goedemiddag,
 
(...) Als ik moderne kunstveiling zou schrijven, impliceert dat dat de kunstveiling zelf modern is. Dat is dus niet de bedoeling,

(...)
 
Ik begrijp dat je elk misverstand wilt vermijden. Dat is je goed recht. Maar of een bijv.naamwoord op het eerste of tweede deel slaat, is in het Hollands niet helder.  De grote zeevaart is geen grote vaart, maar vaart op de grote zee. De Grote Marktstraat is de straat naar de grote markt etc.
 
Ik verwacht dat je evengoed zal kiezen voor veiling moderne kunst. Maar dat is nauwelijks Nederlands. Dat is een krantenkop, want er ontbreekt van

Dus is een veiling van moderne kunst goed en duidelijk genoeg ?
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: Samenstelling

Moderne-kunstveiling naar analogie van grote-stedenbeleid, lijkt mij.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 5

Re: Samenstelling

Dag Marco, hartelijk dank voor uw antwoord. Ik heb zelf ook wat moeite met veiling moderne kunst, omdat het inderdaad wat lijkt op een zin (krantenkop) waar woorden ontbreken om het zo kort mogelijk te maken. Misschien handig om te vermelden, het gaat hierbij om veilingnamen die ook als een soort 'kop' op een website staan. Het wordt dus niet gebruikt als zin in een geschreven stuk/artikel. 

Dag Rhiannon, ook dank voor uw antwoord. Zou je bij de keuze voor moderne kunstveiling dat streepje niet kunnen weglaten? Mijn gevoel zegt dat een streepje in die schrijfwijze niet veel toevoegt, ik ben echter geen taalkundige dus ik kan er natuurlijk naast zitten. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: Samenstelling

Dat koppelteken is juist bedoeld om aan te geven dat moderne en kunst bij elkaar horen en om verwarring te voorkomen. Kijk naar het woord grote-stedenbeleid. Het gaat om beleid in de grote steden, niet om stedenbeleid dat groot is. Idem dito bij moderne kunst en veiling.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Samenstelling

Dan ook maar kleine-meisjesspeelgoed?
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Berichten: 5

Re: Samenstelling

Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd van de juiste schrijfwijze. Ik had, voordat ik deze vraag hier stelde, al wat onderzoek gedaan. Bij een nieuwe zoekpoging vanmorgen vond ik deze pagina van taaladvies.net: 
 
http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/127/aaneenschrijven_drieledige_samenstelling_of_woordgroep_algemeen/#top
 
Maar het gaat volgens mij in dit geval niet om een eigennaam. Blijft voor mij een lastige kwestie dit :), maar als ik de regel van Taaladvies zou volgen (punt 2.2, drieledige samenstellingen) zou het dus eventueel ook allemaal aan elkaar geschreven kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Samenstelling

Als je de adviessite volgt zie je bij

4. Een <i>Brusselsewafelliefhebber</i> is een fan van Brusselse wafels, <i>een Brusselse wafelliefhebber </i>is een wafelliefhebber die uit Brussel komt
en kom je dus op

modernekunstveiling
Persoonlijk ben ik daar niet kapot van, omdat de de vervoegings-e dan midden ín het woord komt te staan.

Helaas gaat dat in de nieuw-Nederlandse trend van aan elkaar-schrijven-die-hap  steeds vaker voorkomen.

Ik vind dat niet mooi _ zeg maar gewoon lelijk _ omdat vervoegingen en verbuigingen altijd aan het eind van een woord staan, en dus niet halverwege. Een verbindings-e (of -en of -s) vind ik wel wat anders dan een verbuigings-e. Maar ik ben natuurlijk wel oud(erwets)
 
Verder wordt je zelfs door Onze Taal geadviseerd het helemaal aan elkaar te schrijven

zie https://onzetaal.nl/taaladvies/langeafstandsloper/
Dat ik daar (grote) moeite mee heb zal duidelijk zijn.

Voortaan dus maar Grotemarktstraat  (?!)

Dat is geen vooruitgang (nadruk graag op de tweede lettergreep :hihi: )
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Berichten: 5

Re: Samenstelling

Dank voor de toelichting Marco. Ik ben er zelf ook geen groot fan van om alles aan elkaar te schrijven. Wat dat betreft ben ik ook wat ouderwets, onze taal wordt er mijns inziens niet mooier op door alles aan elkaar te plakken.
 
Er wordt van mij echter wel verwacht dat ik op mijn werk de officiële taalregels volg (hoe lang die dan ook mogen gelden, in ieder geval tot de volgende spellingshervorming  ;) ). En meestal gaan we daarbij uit van wat websites als OnzeTaal en taaladvies voorschrijven. Ik ga er nog even een nachtje over slapen, maar het zal waarschijnlijk toch modernekunstveiling worden.
 
Dank allen voor het meedenken en jullie antwoorden!

Reageer