Meteoriet of gewoon een kei?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.355

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

De kans is dan ook extreem klein op het al dan niet toevallig vinden van een meteoriet.
Volgens bepaalde bronnen zijn er ongeveer 1100 z.g.n. 'meteorite falls' geregistreerd sinds 1900. Een 'fall' is dus het waarnemen van de inslag en het daadwerkelijk vinden (meestal na enkele weken) door experts.
Dat zijn gemiddeld 6 meteorieten per jaar verspreid over de gehele Aarde oceanen e.d. niet meegerekend. Maar dan weet je wel ongeveer waar je moet zoeken. Een 'meteorite find' daarentegen is dus het toevallig vinden van een (meestal zeer oude) meteoriet zonder dat iemand gezien heeft dat hij daar ergens neer kwam. Die kans is dan ook gelijk miljoenen keren kleiner.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Ok, bedankt voor de feedback!

Berichten: 9

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Poeh, dan zijn de kansen op het winnen van de loterij een stuk groter, en die vind ik al zo klein...

Gelukkig had ik mijn inboedel nog niet verhoogd 😁

Berichten: 1

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Onze zoon heeft een steenachtig iets gevonden in frankrijk in de bossen het is te licht voor metaal en te zwaar voor steen kunnen jullie ons vertellen wat het is?

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Hey, ik heb een tijdje terug deze 'steen'/'meteoriet' gevonden bij Veenendaal, en vroeg me af of dit een meteoriet is!
Zie foto's
 
Alvast bedankt!
 
gr Daniël
meteor7.jpg
meteor7.jpg (140.06 KiB) 1687 keer bekeken
meteor3.jpg
meteor3.jpg (186.86 KiB) 1687 keer bekeken
meteor5.jpg
meteor5.jpg (130.99 KiB) 1687 keer bekeken
meteor6.jpg
meteor6.jpg (69.98 KiB) 1687 keer bekeken
meteor4.jpg
meteor4.jpg (85.93 KiB) 1687 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Nee, dat is beslist geen meteoriet.
 
Het lijkt op een (kalk)zandsteen conglomeraat, met insluitingen van andere materialen zoals vulkanisch gesteente, kiezels en ijzer.
 
Dit soort structuren tref je nooit in meteorieten aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Michel Uphoff schreef: Nee, dat is beslist geen meteoriet.
 
Het lijkt op een (kalk)zandsteen conglomeraat, met insluitingen van andere materialen zoals vulkanisch gesteente, kiezels en ijzer.
 
Dit soort structuren tref je nooit in meteorieten aan.
 
maar hij heeft wel wat weg van een Springwater meteoriet, hij bevat ook nikkel en olivijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Een typische nikkel-olivijn meteoriet (pallasiet) ziet er zo uit:

 

Afbeelding

 
Jouw steen lijkt in niets op die beroemde en zeer zeldzame springwater meteoriet:
 
Springwater.jpg
Springwater.jpg (198.21 KiB) 1682 keer bekeken
 
Overigens, hoe weet je dat jouw brok steen nikkel en olivijn bevat?

 

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Nou olivijn, omdat die duidelijk over de steen te zien zijn.

En nikkel, omdat m'n broer een bewezen nikkel allergie heeft, en dezelfde symptomen kreeg bij het vasthouden van de steen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Ik zie geen olivijn, en op basis van een allergie de samenstelling van een steen bepalen is niet overtuigend.
 
Wat je zou kunnen doen is met een slijpschijf (eerst grof en dan fijner en fijner) een plat vlak aan die steen slijpen. Pallasiet ziet er ongeveer zo uit:
 
conception-junction-slice.jpg
conception-junction-slice.jpg (15.88 KiB) 1695 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Oké dat zal ik even proberen, bedankt voor uw reactie en tip! U hoort het zodra ik dat gedaan heb,en stuur dan foto van het resultaat!

Berichten: 2

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

gevonden bij de noordzee bij vloed omstreeks 11-3-2018 13.40 uur, zwarte steen met vervormingen niet ijzer houdend ..
 
steen circa                                      6 cl                    groot in zijn omvang 
                                                       6 cm3
                                                  5840 mm3 
 
met gewicht van               53.92 gram 
in grains                            816.8 grains 
in ounce                                 1.867 oz
 
steen zinkt zeker of blijft niet drijven  .. 
zeer klein stukje afgeslepen met slijpsteen en klinkt als kijharde steen .. 
 
steen gevonden zwart 11-3-2018.png
steen gevonden zwart 11-3-2018.png (461.89 KiB) 1690 keer bekeken
zwarte steen.png
zwarte steen.png (450.07 KiB) 1690 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Er is waarschijnlijk iets mis met het opgegeven volume van die steen. 6 cm3 is te weinig voor dat gewicht (de weegschaal geeft ook een ander getal aan dan jij opgeeft). Kan je het gewicht en volume nog eens nauwkeurig vaststellen?
Overigens is zo'n kei (als het dat al is, het kan ook industriële slak zijn) vrijwel zeker geen meteoriet.
Maak eens een scherpe foto van het vlak geslepen stukje.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Heb hier een foto van een stuk wat er af geslepen is.
Bijlagen
IMG-20180405-WA0000.jpeg
IMG-20180405-WA0000.jpeg (69.6 KiB) 1682 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Meteoriet of gewoon een kei?

Ik zie nog niets dat mij van mening doet veranderen. De foto is ook erg klein en slecht van kwaliteit.
 
Je zou het vlak eens met grof en dan steeds fijner schuurpapier tot polijstpapier aan toe spiegelglad kunnen maken, en er dan een paar goede grote en scherpe foto's in daglicht van nemen. Doe dat dan met een droge en natte steen en onder verschillende licht invalshoeken. Misschien dat we dan nog iets zien waar uit wat meer af te leiden valt.
 
Maar nogmaals, dit is geen meteoriet. Jij beslist of het dan al die moeite wel waard is.

Reageer