Rayleigh golven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

Rayleigh golven

Goedemiddag,
 
Ik ben voor een project een golfslagsimulator aan het ontwerpen en bouwen.
Nu loop ik vast bij het concept Rayleigh golven.
 
Waar komen deze golven voor? komen deze uitsluitend in vaste stoffen voor of is een rayleigh golf in water ook mogenlijk?
 
Volgens wikipedia komen deze golven voornamelijk voor in water: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rayleighgolf
Maar volgens de volgende site komen rayleigh golven weer uitsluitend in vaste stoffen voor:
http://natuurkunde.vituscollege.nl/bovenbouw/5htrillingen_en_golven/Long_transv_golven/LongitudinalandTransverseWaveMotion.html
 
Als deze golven ook in water voorkomen, wanneer nemen we dan deze golven waar ipv. normale watergolven (waarvan de waterdeeltjes met de klok mee draaien).
 
Alvast bedankt!
Willem Hoogervorst
 
 
 

Berichten: 1.363

Re: Rayleigh golven

In de Engelse Wikipedia staat het beter uitgelegd.
Het komt er op neer dat een Rayleigh golf altijd in de directe omgeving van een oppervlak ontstaat. Dit kan dan zowel een vaste stof zijn (de grond b.v. tijdens een aardbeving) maar ook golven op zee kunnen Rayleigh golven veroorzaken. Dus de Rayleigh golf is dan niet in het water zelf, maar is er een product van want ze ontstaan net boven een oppervlak.

Berichten: 9

Re: Rayleigh golven

Maar als de Reyleigh golf niet in het water voorkomt, maar slechts een product is van een watergolf dat zich net boven het oppervlak bevind.

 

Zijn het dan de luchtdeeltjes boven het wateroppervlak die een Reyleigh golf vormen?

 

Als ik nu de nederlandse Wikipedia bekijk, word er in de eerste zin gezegd:
Een <b>Rayleighgolf</b> of <b>Oppervlakte-akoestische golf</b> (Engels: <i>surface acoustic wave</i> of <i>SAW</i>) is in de natuurkunde een type golf, dat zich over een oppervlakte (dus in 2 dimensies) uitbreidt (een oppervlaktegolf). Dit type golven komt voor in wateroppervlakten. Zee- of oceaangolven zijn bijvoorbeeld Raleighgolven
 
 
Terwijl er in de Engelse Wikiperdia het volgende word gezegd:
Rayleigh waves are a type of surface acoustic wave that travel along the surface of solids
 
Nu staat er in de Engelse Wikipedia wel 'travel along the surface' dus dan zou je zeggen dat hij langs de golf van de zeeboden zou bewegen en zo een Reyleigh golf in het water creeerd
 
Verwarring is bij mij aanwezig  :P

Berichten: 1.363

Re: Rayleigh golven

Misschien heb je hier iets aan?

Reageer